InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Suceava

Litigiu privind functionarii publici

(Hotarare nr. 3190 din data de 30.10.2008 pronuntata de Tribunalul Suceava)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Tribunalul Suceava | Jurisprudenta Tribunalul Suceava

Prin cererea adresata acestei instante la data de 21.08.2008 reclamantul A.S. a formulata contestatie impotriva deciziei nr. 2199 din 25.07.2008 emisa de Primarul mun. S., prin care a fost sanctionat cu "mustrare scrisa" pentru savarsirea unei abateri disciplinare constand in refuzul de a indeplini atributiile de serviciu in data de 17.06.2008, solicitand  anularea acesteia pe motive de nelegalitate.
In motivarea actiunii reclamantul  a aratat ca la data de 17.06.2008, fiind in indeplinirea atributiilor de serviciu, schimbul I, intre orele 6,00 - 14,00, a fost repartizat sa-si desfasoare activitatea in post fix, la intersectia str. _ cu str. _, obiectivul sau fiind sa atraga atentia cetatenilor cu privire la modul de depozitare selectiva a deseurilor menajere.
In jurul orelor 9,00 a C.Z. din cadrul Politiei Comunitare, fiind gasit la o distanta de 3 m de recipientele de colectare, motiv pentru care a fost apostrofat de acestia pe un ton agresiv si amenintator.
Reclamantul mentioneaza ca in acel moment venise si masina de incarcare a buncarelor, explicandu-le aceasta persoanelor care il verificau, precizand totodata ca isi poate indeplini atributiile de serviciu si de la acea distanta.
La terminarea serviciului a fost amenintat de Sef serviciu C. D. ca trebuie sa dea o nota explicativa, sugerandu-i-se ca ar fi spre binele sau sa scrie ce ii dicteaza dumnealui.
Paratul a depus la dosar intampinare, prin care a solicitat respingerea ca nefondata a contestatiei reclamantului.
In motivare s-a aratat ca actul administrativ contestat a fost emis ca urmare a faptului ca reclamantul a incalcat atributiile de serviciu.
La data de 17.06.2008 in cartierul O. din mun. S. s-a desfasurat o actiune la care au participat toti agentii comunitari din schimbul I, care avea drept scop disciplinarea populatiei in privinta  depozitarii gunoiului menajer in mod selectiv, functie de specificatiile mentionate pe spatiile de depozitare. Pentru realizarea cu succes a actiunii s-a procedat la repartizarea cate unui agent comunitar la fiecare punct de colectare a gunoiului menajer pentru supravegherea zonei aferente cartierului O.
Paratul a mentionat ca, la controlul efectuat de catre directorul executiv al Politiei Comunitare impreuna cu seful serviciului Ordine Publica s-a constatat ca reclamantul nu se implica in activitatea atribuita si nu a luat atitudine in momentul in care s-au apropiat cetateni pentru a depozita gunoi. Reclamantul a tratat cu superficialitate actiunea si nu si-a respectat atributiile si indicatiile transmise si a refuzat sa dea o nota explicativa cu privire la cele intamplate.
Din analiza materialului probator administrat in cauza, instanta constata ca prezenta contestatie este nefondata.
Prin dispozitia nr. 2199 din 25 iulie 2008 a primarului municipiului S. a fost sanctionat reclamantul A. S. - agent comunitar principal, in cadrul Politiei Comunitare a municipiului S., cu "mustrare scrisa", pentru savarsirea unei abateri disciplinare constand in refuzul de a indeplini atributiile de serviciu din data de 17 iunie 2008.
Dispozitia contestata a fost emisa in baza prevederilor art. 77 alin. 2 lit. i si ale art. 78 alin. 1 din Legea nr. 188/1999 republicata, precum si in temeiul art. 61, art. 65 alin. 5 si art. 68 alin. 1 din Legea nr. 215/2001 republicata, a administratiei publice locale.
S-a avut in vedere referatul inregistrat la nr. 26079 din 21 iulie 2008 al Serviciului resurse umane, intocmit in baza referatului nr. 171100/19 iulie 2008 al Politiei Comunitare a municipiului S.
Instanta retine din  referatul nr. 171100/19 iulie 2008  incheiat de Seful Serviciului Ordine Publica, C.Z., ca reclamantul A.S. a fost programat sa execute serviciul de ordine publica in data de 17 iunie 2008, schimbul 1, intre orele 6-14 la patrule stradale.
Ca urmare a ordinului dat de directorul executiv, la data sus mentionata s-a efectuat o actiune in cartierul O., la care au participat toti agentii din schimbul 1, avand ca scop disciplinarea populatiei in ceea ce priveste depozitarea gunoiului menajer, astfel incat sa se respecte preselectarea gunoiului potrivit celor specificate pe spatiile de depozitare. In acest sens a fost repartizat cate un agent comunitar la fiecare punct de depozitare al gunoiului, pentru a fi supravegheata zona cartierului O. in totalitate.
Reclamantul a fost repartizat la un punct de depozitare a gunoiului menajer situat la intersectia strazilor _ si _.
Cu ocazia controlului efectuat de Seful Serviciului Ordine Publica impreuna cu directorul executiv in jurul orelor 10:30, reclamantul nu a luat atitudine in momentul in care  s-au apropiat cativa cetateni pentru a depozita gunoiul si nu a respectat indicatiile date cu privire la scopul acestei actiuni. Cerandu-i-se explicatii, reclamantul a invocat faptul ca aceasta nu este o activitate care intra in atributiile agentilor comunitari si ca nu poate sta in apropierea buncarelor, refuzand sa dea un raport explicativ atat la momentul constatarii, cat si la iesirea din schimb.
Nu pot fi retinute apararile invocate de catre reclamant, in sensul ca ordinul de serviciu din data de 17 iunie 2008 excede atributiile ce ii revin, in calitate de agent comunitar.
Potrivit art. 7 lit. j din Legea nr. 371/2004, printre atributiile Politiei Comunitare se afla controlul modului de depozitare a deseurilor menajere, industriale sau de orice fel si de respectare a igienizarii zonelor periferice si a malurilor cursurilor de apa si sesizarea primarului cu privire la situatiile de fapt constatate si la masurile ce trebuie luate in vederea imbunatatirii starii de curatenie a localitatii.
In ce priveste sustinerea reclamantului ca nu putea fi trimis singur in misiune, aceasta este complet lipsita de temei, nefiind stipulata niciunde o asemenea interdictie.
Instanta apreciaza ca s-a respectat procedura de aplicare a sanctiunilor disciplinare prevazuta de Legea functionarilor publici, iar reclamantul se face vinovat de refuzul de a indeplini atributiile de serviciu, astfel incat este atrasa raspunderea sa disciplinara, pentru abaterea prevazuta de art. 77 alin. 2 lit. i din Legea nr. 188/1999.
         La individualizarea sanctiunii disciplinare s-a tinut seama de criteriile prevazute de art. 77 alin. 4 din Legea nr. 188/1999: cauzele si gravitatea abaterii disciplinare, imprejurarile in care aceasta a fost savarsita, gradul de vinovatie si consecintele abaterii, comportarea generala in timpul serviciului a functionarului public, precum si de existenta in antecedentele acestuia a altor sanctiuni disciplinare care nu au fost radiate in conditiile prezentei legi.
         In speta, abaterea constatata nu prezinta o gravitate deosebita si este singulara, reclamantul nefiind anterior sanctionat disciplinar, astfel incat sanctiunea aplicata raspunde exigentelor de necesitate si proportionalitate.
         Fata de cele retinute mai sus, instanta a respins ca nefondata contestatia, mentinand dispozitia nr. 2199 din 25 iulie 2008 emisa de primarul municipiului S.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013