InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Dolj

Drepturi banesti din CCM

(Sentinta civila nr. 2726 din data de 01.09.2009 pronuntata de Tribunalul Dolj)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Tribunalul Dolj | Jurisprudenta Tribunalul Dolj

       
       
       
       4. drepturi banesti din ccm - ziua feroviarului
       
       
       La 7 04 2009 , Alianta Sindicala Feroviara Craiova din cadrul Sucursalei Regionale CFR Craiova , in numele membrilor de sindicat a chemat in judecata paratele Compania Nationala de Cai ferate C F R SA si  Sucursala Regionala C F R Craiova pentru ca prin hotararea ce se va pronunta sa fie obligate paratele in solidar la plata ajutorului material aferent zilei feroviarului pentru anii 2006, 2007 si 2008 , reprezentand un salariu de baza la nivelul clasei I de salarizare , pentru fiecare an in parte , actualizat cu rata inflatiei de la data scadentei pana la data platii efective , drept prevazut de art 64 si 65 din C C M la nivel de unitate , precum si la plata cheltuielilor de judecata.
In fapt, au aratat ca , potrivit art 64 din C C M la nivel de unitate , pe anii 2005, 2006 , respectiv art 65 din C C M , la nivel de unitate pe anii 2007 , 2008 , era prevazut ca , salariatii vor beneficia cu ocazia sarbatorilor de Pasti , de Craciun si de Ziua feroviarilor de un ajutor material , al carui cuantum va fi de cel putin un salariu de baza la nivelul clasei I de salarizare ;  de ajutorul respectiv nu vor beneficia salariatii care in cursul anului respectiv au absentat nemotivat de la serviciu , mai mult de o zi , au fost sanctionati pentru consum de bauturi alcoolice sau la data acordarii ajutorului se aflau in concediu fara plata , pentru o perioada de un an .
Paratele nu au respectat aceasta prevedere contractuala , desi fusese negociata si acceptata de ambele parti .
Suma ce trebuia acordata pentru anul 2006 era de 310 lei conform anexei 1 la CCM 2005 - 2006 , de 407 lei pentru anul 2007 conform anexei 1 la CCM 2007 - 2008 , si de 500 li conform actului aditional la CCM 2007 - 2008 inregistrat sub nr 1752 / 26 03 2008 la D M P S Bucuresti .
Doar in anul 2007 , s-a platit  o parte din suma cuvenita respectiv 100 lei din 407 lei cit ar fi trebuit.
Au depus la dosar in extras contractele colective de munca pe anii 2005- 2006, respectiv 2007 - 2008 , procese verbale , carnetele de munca  ale salariatilor , practica judiciara .
La 12.05. 2009 , Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA a formulat intimpinare , prin care a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata  , aratand ca nivelul salarizarii la calea ferata , valorile claselor de salarizare precum si modalitatile concrete de stimulare a salariatilor , se stabilesc de comun acord cu sindicatele reprezentative tinand seama de nivelul salariilor , raportate la posibilitatile financiare ale companiei si la prevederile legale.
Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA a fost agent economic monitorizat in sensul prevederilor art 1 din OUG 79/2001 , privind intarirea disciplinei economico - financiare , si alte dispozitii cu caracter financiar , deoarece era o companie nationala la care statul este actionar majoritar .
S-a avut in vedere faptul ca Fondul Monetar International in negocierea acordurilor cu tara noastra a urmarit pe de o parte accelerarea privatizari, iar pe de alta parte monitorizarea cresterilor salariale acolo unde statul este proprietar si unde s-au inregistrat cele mai mari derapaje in politica salariala .
Astfel, pentru anii 2006 - 2007 , prin HG 142/2005 si HG 50/2006 , s-a prevazut pentru agentii economici monitorizati , fondul de salarii si numarul mediu de personal , precum si reducerile efective de personal defalcate pe trimestre la nivelul fiecarui minister si autoritate publica centrala .
Plafoanele trimestriale referitoare la fondul de salarii si la numarul mediu de personal , reprezinta limite maxime, iar valorile referitoare la reducerea efectiva de personal reprezinta limite minime .
In acelasi scop s-a prevazut ca drepturile salariale ocazionale prevazute in CCM  se vor plati astfel incit la inceputul fiecarui an ( 2006 - 2007 ) sa reprezinte pe primele trimestre ale an ilor respectivi  cel mult 65 % iar in trimestrul IV cel mult 35 % din suma anuala corespunzatoare bonusurilor cuprinse in fondul de salarii aprobate .
In anii 2006 - 2007 , Compania a acordat salariatilor ajutoare materiale cu incadrarea in fondul de salarii comunicat de Ministerul Transporturilor,  iar in anul 2008 a acordat ajutoare materiale desi nu avea bugetul de venituri si cheltuieli aprobat , ajutoare reprezentand primele de Paste si de Craciun  si ziua feroviarului in urmatoarele cuantumuri : pentru anul 2006 - 934 lei in luna aprilie si 1713 lei in luna decembrie ; pentru anul 2007 - 407 lei in luna aprilie , inca 100 lei in luna aprilie si 450 lei in luna decembrie ; pentru anul 2008 - 500 lei in luna aprilie si 540 lei in luna decembrie .
Avand in vedere ca fondul de salarii este limitat compania este in imposibilitate de a acorda alte ajutoare dacit cele platite deja .
Sucursala Regionala CF Craiova  a  formulat la randul sau intimpinare , in care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive in ce o priveste, exceptia prescriptiei dreptului la actiune, iar pe fond a solicitat respingerea cererii.
       Prin sentinta nr. 2726/08.07.2009  instanta a constat urmatoarele:
       Reclamantii  sunt salariatii unitatii parate Sucursala Regionala CF Craiova cu contract individual de munca pe durata nedeterminata.
       Potrivit art 64 din C C M la nivel de unitate , pe anii 2005, 2006 , respectiv art 65 din C C M , la nivel de unitate pe anii 2007 , 2008 , era prevazut ca , salariatii vor beneficia cu ocazia sarbatorilor de Pasti , de Craciun si de Ziua feroviarilor de un ajutor material , al carui cuantum va fi de cel putin un salariu de baza la nivelul clasei I de salarizare ;  de ajutorul respectiv nu vor beneficia salariatii care in cursul anului respectiv au absentat nemotivat de la serviciu , mai mult de o zi , au fost sanctionati pentru consum de bauturi alcoolice sau la data acordarii ajutorului se aflau in concediu fara plata , pentru o perioada de un an .
       Acordarea acestui ajutor material este conditionata doar de conduita salariatilor sau de prestarea muncii intr-un interval de un an anterior acordarii acestuia.
       Asupra  exceptiei prescriptiei dreptului la actiune invocata de parata instanta o va  respinge ca neintemeiata apreciind ca in cauza nu sunt incidente dispozitiile art. 283 alin.1 lit. e din codul muncii ci dispozitiile art. 283 alin.1 lit. c din codul muncii potrivit carora termenul de prescriptie este de 3 ani in cazul in care obiectul cererilor de chemare in judecata  il constituie drepturi de natura salariala.
       Or, potrivit art. 22 din OG nr. 7 / 2001 sunt considerate venituri din salarii denumite in continuare salarii toate veniturile in bani si / sau in natura , obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza  unui contract individual de munca si  indiferent de denumirea  veniturilor sau sub forma care ele se acorda .
In speta nu are  relevanta ca suma primita este adaos, ajutor material,  pentru ca denumirile date nu exclud calificarea data de legiuitor ca fiind venituri din salarii conform art. 22 din OG nr. 7/2001, iar potrivit art. 155 Codul Muncii ,, salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri" astfel ca incidente cu privire la prescriptie sunt prevederile art. 283 alin 1 lit. c din Codul muncii, in raport de care actiunea este formulata in termenul de 3 ani.
Cu privire la exceptia lipsei calitatii procesuale pasive invocata de parata Sucursala Regionala Cai Ferate Craiova instanta o va respinge deoarece reclamantii sunt angajatii sai  si are fata de acestia obligatia platii salariului, indiferent de unde vin fondurile si cine asigura banii pentru plata salariilor.
       Pe fondul cauzei instanta retine urmatoarele:
       De la intrarea in vigoare a contractului individual de munca, care este data inregistrarii, conform dispozitiilor art. 25 din Lg 130/1996, reclamantii ar fi trebuit sa beneficieze de acordarea  acestui ajutor material cu ocazia zilei feroviarului.
       In anul 2006 reclamantii trebuiau sa beneficieze de  ajutor pentru Ziua Feroviarului, in cuantum de  un salariu de baza la nivelul clasei I de salarizare , respectiv  310 lei  (cuantum ce  rezulta din anexa la contractul colectiv de munca) l
       Pentru anul 2007  s-a acordat un ajutor material in suma fixa de100 lei  de salariat, desi  potrivit anexei 1 la contract colectiv de munca 2007-2008  suma ce trebuia acordata era de 407 lei.
       In ceea ce priveste pretentiile aferente anului 2008, instanta constata ca suma ce trebuia acordata cu titlu de   ajutor pentru ziua feroviarului era de  500 lei, conform actului aditional  la contractul  colectiv de munca , inregistrat sub nr.1752/2008 la Directia de Munca si Protectie Sociala Bucuresti.
       In concluzie,  ajutorul  de ziua feroviarului nu a fost platita decat partial in anul 2007 si nu a fost platita deloc in anii 2006 si  2008, paratele facandu-se vinovate de incalcarea prevederilor contractului colectiv de munca, precum si prevederile art 40 alin 2 lit c din Codul muncii potrivit carora "angajatorul are obligatia de a acorda salariatilor toate drepturile ce decurg din lege din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractul individual de munca" .
       De asemenea au incalcat si prevederile art. 156 din codul muncii potrivit carora "salariile se platesc inaintea oricaror alte obligatii banesti ale angajatorilor", salariul cuprinzand salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri asa cum prevede art. 155 din codul muncii.
       In acest fel, au produs reclamantilor un prejudiciu material constand in contravaloarea ajutorului material de ziua feroviarului.
       Avand in vedere prevederile art 269 din Codul muncii potrivit carora "angajatorul este obligat, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, sa il despagubeasca pe salariat in situatia in care acesta a suferit un prejudiciu material sau moral din culpa angajatorului in timpul indeplinirii obligatiilor de serviciu sau in legatura cu serviciul" instanta va obliga paratele sa acopere prejudiciul produs reclamantilor prin neacordarea ajutorului material de ziua feroviarului pe anii  2006, 2007, 2008.
        Potrivit art. art. 236 alin. 4 Codul muncii, contractele colective de munca incheiate cu respectarea dispozitiilor legale constituie legea partilor, astfel ca parata avea obligatia sa respecte drepturile reglementate cu caracter minimal in dispozitiile mai sus enuntate.
       In consecinta, instanta nu va retine sustinerea paratei privind dificultatile financiare cu care s-ar fi confruntat in decursul anilor 2007 -2008, acest aspect neputand exonera angajatorul de obligatia de plata a drepturilor salariale cuvenite salariatilor sai, asumate prin contractul individual de munca sau contractul colectiv de munca.
       Instanta va dispune plata drepturilor salariale actualizate cu indicele de devalorizare de la data fiecarei scadente si pana la plata efectiva, reclamantii neputand fi pusi in situatia de a suporta consecintele deprecierii monetare. 

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013