InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Dolj

Drepturi salariale prevazute de art. 50 din legea 128/1997 privind Statutul Personalului Didactic

(Sentinta civila nr. din data de 29.09.2008 pronuntata de Tribunalul Dolj)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Tribunalul Dolj | Jurisprudenta Tribunalul Dolj

Drepturi salariale prevazute de art. 50 din legea 128/1997 privind Statutul Personalului Didactic

La data de 04.03.2008 reclamantul Sindicatul Invatamantului Preuniversitar Dolj in numele membrilor sai de sindicat a chemat in judecata paratii SCOALA  DE ARTE SI MESERII ARGETOAIA  si Consiliul Local ARGETOAIA  si Primaria ARGETOAIA  solicitand instantei ca prin hotararea ce o va pronunta sa dispuna obligarea paratilor la acordarea transelor suplimentare de vechime prevazute de art. 50, alin. 1 si 2 din Legea nr.128/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, privind Statutul Personalului Didactic, si la plata pentru o perioada de 3  ani  anteriori introducerii actiunii pana la data pronuntarii  sentintei, a drepturilor salariale reprezentand diferentele dintre sumele ce ar fi trebuit platite conform Legii nr. 128 /1997 si sumele efectiv platite actualizate la zi conform coeficientului de inflatie pe perioada respectiva.
In motivarea actiunii a aratat ca potrivit prevederilor art.48 din Legea nr.128 /1997, salariul de baza trebuia sa fie format din salariul de baza al functiei didactice la care trebuiau adaugate salariul de merit gradatia de merit, sporul de dirigentie, sporul de conditii grele, sporul de stabilitate si sporul neuropsihic, care se includ in salariul de baza si sunt baza de calcul pentra alte sporuri.
Potrivit art.50 (alin.l) din Legea nr.128/1997 s-au instituit 3 transe suplimentare, ce se acorda la 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in invatamant.
Aceste 3 transe de vechime influenteaza modalitatea de acordare a drepturilor salariale cuvenite cadrului didactic, intrucat coeficientql de multiplicare aplicat la stabilirea salariului, creste, potrivit Anexei 2 la Legea nr.128/1997 in functie de vechimea in invatamant a solicitantului. Acest coeficient este stabilit prin lege si constituie baza de calcul pentru stabilirea drepturilor salariale cuvenite.
Astfel, pentru cadrele didactice cu o vechime de 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in invatamant se acorda un plus de 1/25 din coeficientul de ierarhizare de care a beneficiat anterior, acest plus urmand a se adauga la coeficientul de ierarhizare cuvenit pentru transa de vechime superioara.
Astfel, daca nu se aplica aceasta crestere a coeficientului de ierarhizare la prima din cele 3 transe suplimentare de vechime toate drepturile salariale ulterior sunt calculate gresit, ceea ce atrage si operarea gresita in cartea de munca. Prin urmare, nerespectarea prevederilor cu caracter imperativ ale art.50 alin.1 si 2 din Legea l28 / 1997, adica neaplicarea celor trei transe suplimentare de vechime, atrage o serie de consecinte, cum ar fi: calcularea gresita a drepturilor salariale, precum si alte consecinte negative.
Prevederile legale sunt foarte clare, adica pe langa transele de vechime la salarizare stabilite de lege, personalul didactic din invatamant beneficiaza si de trei transe suplimentare, care se acorda la 30,35 si peste 40 de ani de activitate in invatamant, iar pentru fiecare transa de vechime se acorda o crestere a coeficientului de ierarhizare de 1/25 din coeficientul anterior.
In drept isi intemeiaza prezenta cerere de chemare in judecata pe dispozitiile art.50 din Legea nr. 128 /1997, Codul Muncii si Legea nr.54 / 2003.
In dovedirea actiunii a solicitat proba cu acte.
A depus la dosar copii xerox de pe urmatoarele acte.extras din Legea nr. 128/1997, adeverinte emise de unitatea scolara, decizia nr. 2206/R/2007 a Curtii de Apel Cluj, anexa la Ordonanta nr. 15/2008, carnete de munca reclamanti.
Din analiza actelor si lucrarilor dosarului instanta constata urmatoarele:
Reclamantii, membri ai sindicatului reclamant, sunt angajati ai unitatii scolare parate, indeplinind functiile didactice de profesor cu vechime mai mare de 30 de ani, asa cum rezulta din adeverintele emise de unitatea scolara parata.
Potrivit prevederilor art.48 din Legea nr.128 /1997, salariul de baza este format din salariul de baza al functiei didactice la care trebuiau adaugate salariul de merit gradatia de merit, sporul de dirigentie, sporul de conditii grele, sporul de stabilitate si sporul neuropsihic, care se includ in salariul de baza si sunt baza de calcul pentra alte sporuri.
Potrivit art.50 (alin.l) din Legea nr.128/1997, s-au instituit 3 transe suplimentare, ce se acorda la 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in invatamant.
Fata de situatia de fapt si de drept, instanta constata urmatoarele :
Asupra exceptiei lipsei calitatii procesual pasive a paratilor Consiliul Local Argetoaia si Primaria Argetoaia - Institutia Primarului, instanta constata ca, potrivit dispozitiilor art. 166 din Legea nr.  84/1995, O.G. 32/2001 si H.G. nr. 538/2001, coroborate, in speta, cu art. 16 din H.G. 2192/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind finantarea si administrarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat din judetele - pilot, intre care si judetul Dolj (nominalizat prin H.G. 1942/2004 ), calculul si plata drepturilor salariale, pentru personalul didactic de predare, didactic auxiliar si nedidactic,  este realizata de unitatile scolare care au calitatea de ordonator de credite. Data fiind inexistenta raporturilor juridice de munca intre reclamanti si autoritatile administrative locale chemate in judecata, instanta constata ca acesti parati nu are calitate procesual pasiva.
In consecinta, instanta va admite exceptia invocate si va respinge actiunea promovata de reclamanti impotriva autoritatii administrative locale chemate in judecata., respectiv Consiliul Local si Primaria - Institutia Primarului.
Pe fondul cauzei instanta constata ca actiunea formulata este intemeiata, si va fi admisa pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art.50 (alin.l) din Legea nr.128/1997, s-au instituit 3 transe suplimentare, ce se acorda la 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in invatamant.
Aceste 3 transe de vechime influenteaza modalitatea de acordare a drepturilor salariale cuvenite cadrului didactic, intrucat coeficientul de multiplicare aplicat la stabilirea salariului, creste, potrivit Anexei 2 la Legea nr.128/1997 in functie de vechimea in invatamant a solicitantului. Acest coeficient este stabilit prin lege si constituie baza de calcul pentru stabilirea drepturilor salariale cuvenite.
Pe langa acest coeficient marit, acordat de art.50 (alin. 1) si stabilit prin Anexa 2 la Legea nr. 128/1997, art.50 (alin.2) arata ca la determinarea coeficientului de ierarhizare, si nu a coeficientului de multiplicare prevazut de anexa, pentru fiecare transa de vechime suplimentara instituita de (alin.l), se acorda o crestere de 1/25 fata de coeficientul de ierarhizare corespunzator transei anterioare de vechime.
Astfel, pentru cadrele didactice cu o vechime de 30-35, 35-40 si peste 40 de ani vechime in invatamant se acorda un plus de 1/25 din coeficientul de ierarhizare de care a beneficiat anterior, acest plus urmand a se adauga la coeficientul de ierarhizare cuvenit pentru transa de vechime superioara.
Asadar, aceasta crestere de 1/25 prevazuta de art.50 (alin.2) se acorda suplimentar pentru determinarea bazei drepturilor salariale cuvenite, calculate asa cum s-a dezvoltat anterior, baza de care cadrul didactic beneficiaza pana la trecerea la o treapta superioara de vechime, modificata doar de eventualele cresteri ale valorilor de multiplicare. Deci, legiuitorul a instituit prin acest aliniat, o crestere suplimentara a drepturilor salariale.
Din adeverintele depuse la dosar rezulta ca reclamantii indeplinesc conditia de vechime pentru a beneficia de dispozitiile legale privind acordarea transelor de vechime, iar unitatea scolara nu a depus la dosar intampinare si acte din care sa rezulte ca a acordat reclamantilor transele suplimentare de vechime.
In aceste conditii parata unitatea scolara  a fost obligata  sa acorde reclamantilor membri de sindicat transele suplimentare de vechime prevazute la art 50 alin 1 si 2 din Legea 128/1997 si sa plateasca acestora diferentele dintre sumele cuvenite potrivit art 50 alin 1 si 2 din Legea 128/1997 si cele efectiv incasate pe perioada celor trei ani anterior introducerii actiunii, in raport de data indeplinirii de catre fiecare reclamant in parte a conditiilor de vechime, si pana la data pronuntarii, sume ce vor fi reactualizate in functie de indicele de inflatie de la data fiecarei scadente si pana la data platii efective.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013