InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Dolj

Aplicarea clauzelor contractului colectiv de munca la nivel national personalului din unitatile bugetare

(Sentinta civila nr. din data de 29.09.2008 pronuntata de Tribunalul Dolj)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Tribunalul Dolj | Jurisprudenta Tribunalul Dolj

Aplicarea clauzelor contractului colectiv de munca la nivel national personalului din  unitatile bugetare

La data de 10.06.2008, reclamantul SINDICATUL  INVATAMANTULUI  PREUNIVERSITAR DOLJ, in numele membrilor de sindicat a formulat cerere de chemare in judecata a paratilor SCOALA nr. 1 MOTATEI., CONSILIUL LOCAL MOTATEI, PRIMARIA MOTATEI - INSTITUTIA PRIMARULUI pentru ca, prin hotararea ce se va pronunta in cauza, sa fie obligati paratii la plata salariului de baza minim brut de 440 lei pentru personalul didactic, respectiv 880 lei pentru personalul didactic si didactic auxiliar cu studii superioare de la data pronuntarii hotararii.
A mai solicitat obligarea paratelor la plata retroactiva a diferentelor salariale rezultate din suma datorata conform art. 40 din contractul colectiv de munca  unic la nivel national pe anii 2007 - 2010 si suma efectiv platita pentru perioada 01.01.2007 si pana la data pronuntarii sentintei, actualizata in functie de rata inflatiei la data efectiva a platii.
In motivarea actiunii, a aratat ca la data de 29 12 2006 a fost inregistrat la Ministerul Muncii Solidaritatii Sociale si Familiei Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007 - 2010 sub nr. 2895/2006.
A mai aratat ca in raport de dispozitiile art. 40 din contractul colectiv de munca este evident faptul ca salariul de baza minim brut negociat pentru un  program complet de lucru de 170 de ore, in medie, este de 440 lei, adica 2,59 lei/ora ,incepand cu 01.01.2007, iar pentru personalul incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este cea de studii superioare este de 880 lei.
Se arata in motivare ca potrivit art. 3 alin 1 lit. a din contractul colectiv de munca  la nivel national clauzele contractului colectiv de munca la nivel national produce efecte pentru toti salariatii incadrati in unitatile din tara.
In acelasi sens, sunt si dispozitiile art. 11 alin 1 lit.  d din Legea nr. 130/1996 republicata,conform caruia clauzele contractul colectiv de munca  la nivel national produc efecte pentru toti salariatii incadrati in toate unitatile din tara, dar si cele ale art. 241 al 1 lit. d din Codul Muncii, potrivit caruia clauzele contractului colectiv de munca la nivel national produc efecte pentru toti salariatii  incadrati la toti angajatorii din tara.
Asadar, prevederile contractul colectiv de munca  Unic la Nivel National au caracter obligatoriu, caracter garantat si de art. 41 al 5 din Constitutia Romaniei, insa nici in Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel de Ramura Invatamant si nici in Contractul Colectiv Unic la Nivel Inspectorat Scolar al Judetului Dolj, nu sunt continute clauze referitoare la salariul de baza minim brut in invatamant.
Ori, in conditiile in care salariul este unul dintre elementele esentiale ale contractului individual de munca, rezulta fara nici un dubiu ca, prin neacordarea, incepand cu 01.01.2007, a salariului de baza minim brut, unitatile de invatamant incalca dispozitiile legale.
In drept, isi intemeiaza actiunea pe dispozitiile art. 112 cod procedura civila, art. 283 si art. 241 din Codul Muncii; art. 67 din legea 168/1999,art. 28 din legea sindicatelor 54/2003, art. 2 al 1 si art. 3 alin 1 lit. a si art. 101 din contractul colectiv de munca unic la nivel national.
In scop probator a solicitat proba cu acte.
A depus in xerocopie extras din contractul colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007 - 2010, adeverinte  doveditoare cu salariul tarifar al reclamantilor, diplome de studii.
 Analizand materialul probator aflat la dosarul cauzei, instanta va retine urmatoarele :
Reclamantii, membri ai sindicatului reclamant, sunt angajati ai unitatii scolare parate, indeplinind functia didactica de profesor in invatamantul gimnazial, asa cum rezulta din adeverinta emisa de unitatea scolara parata.
La data de 29.12.2006 a fost inregistrat la Ministerul Muncii Solidaritatii Sociale si Familiei, sub nr. 2895/2006, Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National pe anii 2007 - 2010.
In urma negocierii, s-au stabilit coeficientii minimi de ierarhizare pentru salariati, in functie de conditia de pregatire a acestora, precum si salariul de baza minim brut, pentru un program complet de lucru de 170 ore in medie, incepand cu data de 01.01.2007.
In acest sens, art. 40 alin. 1 prevede coeficienti minimi de ierarhizare de 1, respectiv 1,2 - pentru muncitorii necalificati ( lit. a pct. 1), respectiv calificati ( lit. 1 pct.2); de 1,2 si 1, 25 - pentru personalul administrativ incadrat in functii pentru care conditia de pregatire este liceala ( lit. b pct. 1), respectiv postliceala ( lit. b pct.2); de 1,3 si 1,5 - pentru personalul de specialitate incadrat in functii pentru care conditia de pregatire este scoala de maistri ( lit. c pct. 1), respectiv studii superioare de scurta durata( lit. c pct.2) si de 2 - pentru personalul incadrat pe functii pentru care  conditia de pregatire este cea de studii superioare( lit. d).
Potrivit art. 40 alin. 4, salariul de baza minim brut a fost negociat in cuantum de 440 lei.
Aceste dispozitii produc efecte pentru toti salariatii incadrati la toti angajatorii din tara, potrivit art. 241 alin. 1 lit. d din Codul Muncii, executarea sa fiind obligatorie pentru parti ( art. 242 Codul Muncii ), constituind legea partilor ( art. 236 alin. 4 din Codul Muncii ).
Pe de alta parte, aplicarea prevederilor art. 40 din contractul colectiv de munca la nivel national pe anii 2007-2010, sunt conditionate de standardul ocupational corespunzator ocupatiei respective.
Pentru ocuparea functiei de profesor in invatamantul gimnazial trebuie indeplinite urmatoarele conditii de studii : absolvirea, cu examen de licenta ori examen de absolvire, a unei institutii de invatamant superior sau a unui colegiu pedagogic de profilul postului sau absolvirea cu diploma a cursurilor postuniversitare cu durata de cel putin un an si jumatate, aprobate in acest scop de Ministerul Invatamantului - studii aprofundate, studii academice postuniversitare, studii postuniversitare de specializare, in profilul postului, potrivit art. 7 alin. 1 lit. d din Legea nr. 128/1997. De asemenea, trebuie sa indeplineasca si conditia ceruta de art. 68 din Legea invatamantului nr. 84/1995 republicata, si anume, obligatia de a absolvi cursurile organizate de Departamentul pentru pregatirea personalului didactic sau sa efectueze aceasta pregatire in primii trei ani de la angajare.
Fata de situatia de fapt si de drept, instanta constata urmatoarele :
Asupra exceptiei lipsei calitatii procesual pasive invocate din oficiu pentru paratii Consiliul Local si Primaria MOTATEI - Institutia Primarului, instanta constata ca, potrivit dispozitiilor art. 166 din Legea nr.  84/1995, O.G. 32/2001 si H.G. nr. 538/2001, coroborate, in speta, cu art. 16 din H.G. 2192/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind finantarea si administrarea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat din judetele - pilot, intre care si judetul Dolj (nominalizat prin H.G. 1942/2004 ), calculul si plata drepturilor salariale, pentru personalul didactic de predare, didactic auxiliar si nedidactic,  este realizata de unitatile scolare care au calitatea de ordonator de credite. Data fiind inexistenta raporturilor juridice de munca intre reclamanti si autoritatile administrative locale chemate in judecata, instanta constata ca acesti parati nu au calitate procesual pasiva.
In consecinta, instanta va admite exceptia  invocate si va respinge actiunea promovata de reclamanti impotriva autoritatilor administrative locale chemate in judecata, respectiv Consiliul Local si Institutia Primarului.
Pe fondul cauzei, instanta constata ca, potrivit actelor de studii depuse de reclamanti la dosar, acestia indeplinesc conditiile prevazute de art. 7 din Legea nr. 128/1997, fiind absolventii, cu diploma de licenta, a unei institutii de invatamant superior. 
In ceea ce priveste conditia prevazuta de art. 68 din Legea nr. 84/1995, instanta o va constata de asemenea indeplinita, intrucat unitatea scolara nu a probat o stare de fapt contrara, in conditiile art. 287 Codul Muncii.
Ca urmare, instanta constata ca, incepand cu data de 01.01.2007 pana la data de 31.12.2007 unitatea scolara parata trebuia sa procedeze la aplicarea dispozitiilor art. 40 din contractul colectiv de munca la nivel national si anume acordarea salariului de baza minim brut de 440 lei si a coeficientului minim de ierarhizare corespunzator conditiei de pregatire a reclamantilor.
De mentionat ca potrivit prevederilor art.1 din H.G.1507/2007 "incepand cu 1 ianuarie 2008, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 500 lei lunar, pentru un program complet de lucru de 170 ore in medie pe luna in anul 2008, reprezentand 2,941 lei/ora" superior celui de 880 ron solicitat de reclamanti, astfel ca de la aceasta data cererea de chemare in judecata apare ca fiind lipsita de interes.
Or, potrivit adeverintelor eliberate de unitatea scolara, rezulta ca reclamantii au un salariu de incadrare inferior celui prevazut de art. 40 alin. 1 lit. d din contractul colectiv de munca la nivel national  de 880 lei, rezultat din aplicarea coeficientului de ierarhizare  2 la salariul minim brut de 440 lei.
Pentru aceste considerente, instanta constata intemeiata actiunea promovata de sindicatul reclamant, in numele membrilor de sindicat impotriva unitatii scolare parate, SCOALA nr.1 MOTATEI urmand sa o admita  si sa oblige unitatea scolara parata sa stabileasca reclamantilor  incepand cu data de 01.01.2007  un salariu de baza brut  de 880  lei si sa achite acestora diferenta dintre salariul astfel stabilit  si salariul efectiv platit in perioada in perioada 01.01.2007-31.12.2007, diferente lunare ce vor fi reactualizate in raport de data fiecarei scadente  lunare la momentul platii efective, deoarece numai astfel se realizeaza o reparare integrala a prejudiciului cauzat acestora, prin devalorizarea sumei in timp, datorita procesului de inflatie.
Pentru ocuparea functiei de institutor, este necesara absolvirea cu examen de diploma a colegiului universitar pedagogic, a liceului pedagogic sau a unei scoli echivalente, urmata de absolvirea unei institutii de invatamant superior de lunga sau de scurta durata ori de absolvirea cu diploma de licenta sau de absolvire, urmata de un curs specific in domeniul psihopedagogic si metodic, conditii prevazute de art. 7 lit. c din Legea nr. 128/1997.
Instanta va respinge cererea pentru reclamanta TANASIE FLORICA DANIELA deoarece este incadrata pe functia de institutor, fiind absolventa a Colegiului Universitar din Craiova, specializarea ,, Institutori - Limba franceza", cu o durata a studiilor de 3 ani. Ca urmare, acesteia ii sunt aplicabile dispozitiile art. 40 lit. c pct. 2 din contractul colectiv de munca la nivel national, adica beneficiaza de un salariu minim brut de 440 lei, la care se aplica un coeficient de 1,5- corespunzator personalului incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este de studii superioare de scurta durata. Potrivit adresei emisa de unitatea scolara parata,  aceasta reclamantai a avut un salariu de incadrare de 675 lei, superior celui rezultat din prevederile legale mentionate si anume de 660 lei.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013