InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Dolj

Prima de concediu si sporul de fidelitate la personalul contractul din MIRA

(Sentinta civila nr. din data de 29.09.2008 pronuntata de Tribunalul Dolj)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Tribunalul Dolj | Jurisprudenta Tribunalul Dolj

Prima de concediu si sporul de fidelitate la personalul contractul din MIRA

La o4.03.2008, Sindicatul  National al Politistilor si Personalului Contractual din cadrul MIRA - Biroul  teritorial al I.J.P.F. Dolj, in numele si pentru reclamantul V. N. M., membru de sindicat, angajat cu contract de munca in functia de sef depozit din cadrul IJPF Dolj, s-a adresat Tribunalului Dolj - Sectia Conflicte de Munca si Asigurari Sociale cu o cerere de chemare in judecata e piritilor  Ministerul Internelor si Reformei Administrative si Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Dolj, solicitind ca prin hotarirea ce se va pronunta sa fie obligati piritii, in solidar, la plata drepturilor banesti cuvenite, reprezentind prima de concediu pentru anii 2004, 2005, 2006 si 2007, in conformitate cu prevederile art. 37 alin. 2 din OG 38/30.01.2003 si ale Ordinului MAI nr. 132/09.02.2004 coroborate cu prevederile art. 49 din Legea 138/1999, egala cu indemnizatia de incadrare bruta din luna anterioara plecarii in concediu, actualizata cu coeficientul de inflatie de la data nasterii dreptului pina la plata efectiva.
De asemenea, a mai solicitat obligarea piritilor, in solidar, la plata drepturilor banesti reprezentind sporul de fidelitate de pina la 20% din salariul de baza, de la data de 01.12.2004 pina la zi, in conformitate cu prevederile  OG 38/30.01.2003 si ale Ordinului MAI nr. 132/09.02.2004 coroborate cu prev. art. 49 din  Legea 138/1999, actualizate cu coeficientul de inflatie de la data nasterii dreptului pina la plata efectiva.
In fapt a aratat ca, potrivit art. 47 din Legea 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii  " personalul civil din ministerele si institutiile centrale prevazute la art. 1 beneficiaza de drepturile salariale reglementate in legislatia aplicabila in sectorul bugetar si de unele drepturi salariale prevazute in prezenta lege"
Potrivit art. 49 din Legea 138/1999 "personalul civil din ministerele si institutiile centrale prevazute la art. 47, care desfasoara activitati in conditii similare cu cele ale cadrelor militare, beneficiaza de primele, sporurile si indemnizatiile acordate acestora potrivit prevederilor aplicabile cadrelor militate in activitate".
Initial politistii au facut parte din categoria cadrelor militare intrind sub incidenta Legii 138/1999 dupa care, prin Legea 360/2002 au devenit functionari publici cu statut special.
Reclamantul apreciaza ca, politistii au pastrat drepturile conferite de Legea 138/1999 la care s-au adaugat drepturile reglementate de OG nr. 38/2004.
Art. 37 alin. 2 din OG 38/2003, privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor se prevede ca " la plecarea in concediu, politistul primeste o prima de concediu egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu".
La art. 6 din OG 38/2003, este reglementat ca "pentru activitatea desfasurata in institutiile din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, in calitate de militar, politist, functionar public si personal contractual, politistilor li se acorda un spor de fidelitate de pina la 20 % din salariul de baza, in conditiile stabilite prin ordin de Ministrul de Interne.
In aplicarea dispozitiilor acestui articol 6 din OG 38/2003 a fost emis Ordinul MAI nr. 132/09.02.2004, care prevede ca "politistii pentru activitatea desfasurata in institutiile din sectorul de aparare mentionat, ordine publica si siguranta nationala in calitate de militar, politist, functionar public si functionar contractual, beneficiaza de un spor de fidelitate calculat la salariul de baza".
Acelasi ordin detaliaza apoi conditiile in care se acorda sporul de fidelitate si defineste activitatea desfasurata in calitate de personal contractual ca fiind perioada lucrata in aceasta calitate cu contract de munca pe durata determinata sau nedeterminata.
Reclamantul a mai sustinut ca  M.I.R.A. recunoaste si acorda personalului civil care lucreaza in conditii similare cu politistii, in temeiul art. 49 din Legea 138/1999, doar anumite prime, sporuri si indemnizatii, care se platesc politistilor, refuzind sa acorde si  prima de concediu si sporul de fidelitate.
Chiar daca plata primei de concediu a fost suspendata prin legile bugetului de stat pe anii 2004, 2005, 2006 si plata sporului de fidelitate a fost de asemenea suspendata prin OUG 118/2004 pentru anul 2005, reclamantul considera ca drepturile banesti respective i se cuvin cita vreme nu au fost abrogate.
In drept a intemeiat cererea pe art. 47 si 49 din Legea 138/1999, pe dispozitiile OG 38/2003 si art. 41 si 53 din Constitutia Romaniei.
In scop probator a depus la dosar cererea reclamantului Vilau Marin, adresata sindicatului pentru reprezentare, adeverinta 8667/19.02.2008 privind incadrarea reclamantului ca personal contractual in cadrul IJPF Dolj, practica judiciara in sensul admiterii actiunii.
La 17.03.2008, piritul Ministerul Internelor si Reformei Administrative a formulat intimpinare in care a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata.
A aratat ca reclamantul face parte din categoria personalului civil contractual din cadrul IJPF Dolj, categorie pentru care drepturile banesti cuvenite sunt reglementate de OUG 24/2000, privind sistemul de stabilire a salariului de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, nu i se aplica OG 38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor si nici Legea 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din Institutiile publice din apararea nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii.
Este adevarat ca potrivit art. 49 din Legea 138/1999,  personalul civil din MIRA care desfasoara activitati in conditii similare cu cele ale cadrelor militare beneficiaza de  primele, sporurile si  indemnizatiile acordate acestora conform prevederilor aplicabile cadrelor militare in activitate insa,  in legislatia referitoare la salarizarea cadrelor militare nu este prevazuta nici plata sporului de fidelitate si nici plata primelor de concediu astfel incit este evident ca personalul civil din MIRA nu poate beneficia de plata acestor drepturi. 
OUG 24/2000 nu prevede dreptul la spor de fidelitate si la prima de concediu pentru personalul contractual din sectorul bugetar, astfel ca reclamantul nu poate beneficia de acest drepturi.
Pe de alta parte personalul contractual civil din MIRA nu desfasoara activitati similare cu personalul din categoria functionarilor publici cu statul special (politisti). Politistii indeplinesc activitati specifice care sunt prevazute de art.  26 alin. 1 din Legea 218/2002 privind organizarea si functionarea politiei romane, in timp ce personalul contractual civil din MIRA indeplineste atributii stabilite in contractul individual de munca.
Legea cadrul de salarizare a politistilor o reprezinta OG 38/2003, fara ca acestora sa li se aplice prevederilor Legii 138/1999.  Aceasta lege s-a aplicat politistilor doar in perioada in care au avut statut de personal militar.
La 19.03.2008  Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Dolj a formulat intimpinare in care a invocat exceptia prescriptiei partiale a dreptului la actiune pentru  perioada ce depaseste 3 ani de la data introducerii actiunii si pe fondul cauzei a solicitat respingerea actiunii ca neintemeiata aratind ca organizarea si functionarea Politiei de Frontiera din Romania este reglementata din  OUG 104/2001 aprobata de  Legea 81/2002.
La art. 39 alin.1 din aceasta lege, se arata ca "personalul politiei  Romane de Frontiera se compune din  politisti de frontiera,alti functionari publici, politisti de frontiera angajati pe baza de contract si personal contractual, iar la art. 38 alin.5 " se arata ca "personalul contractual este supus dispozitiilor Codului Muncii si celorlalte norme legale referitoare la drepturile si indatoririle acestuia, in masura in care prin prezenta ordonanta de urgenta nu se dispune altfel".
Astfel, reclamantului i se aplica dispozitiile OUG 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariului de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si unele prevederi ale Legii 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile public e de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii.
Aceste acte normative nu prevad prima de concediu si sporul de fidelitate solicitate de reclamant.
OG 38/2003, privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2004 si  reglementeaza acordarea sporului de fidelitate si a primei de concediu doar politistilor, nefacind referire la personalul contractual.
Pe de alta parte, nu se poate retine ca reclamantul desfasoara activitati similare cu cele desfasurate de politisti.
La dosar s-au depus contractul individual de munca al reclamantului si copia  cartii de identitate a reclamantului, precum si practica judiciara in sensul respingerii.
Analizand actele si lucrarile dosarului, precum si prevederile legale aplicabile in materie, instanta retine urmatoarele:
Reclamantul V.N.M. este membru al Sindicatul  National al Politistilor si Personalului Contractual din cadrul Ministerului Internelor si Reformei Administrative - Biroul  teritorial al Inspectoratului Judetean al Politiei de  Frontiera Dolj, angajat cu contract de munca in functia de sef depozit din cadrul Inspectoratului Judetean al Politiei de  Frontiera Dolj si solicita prin prezenta actiune prima de concediu in temeiul art. 37 alin. 2 din O.G.38/2003 si sporul de fidelitate in temeiul art. 6 din O.G.38/2003.
Potrivit art.2 din OUG 104/2001 privind organizarea si functionarea Politiei de Frontiera Romane "Politia de Frontiera Romana face parte din Ministerul de Interne si este institutia specializata a statului care exercita atributiile ce ii revin cu privire la supravegherea si controlul trecerii frontierei de stat, prevenirea si combaterea migratiei ilegale si a faptelor specifice criminalitatii transfrontaliere savarsite in zona de competenta, respectarea regimului juridic al frontierei de stat, pasapoartelor si strainilor, asigurarea intereselor statului roman pe Dunarea interioara si canalul Sulina situate in afara zonei de frontiera, in zona contigua si in zona economica exclusiva, respectarea ordinii si linistii publice in zona de competenta, in conditiile legii", iar potrivit art.1 lit. b) din OUG 104/2001 "politistul de frontiera - este functionarul public cu statut special, inarmat, care poarta, de regula, uniforma si exercita atributiile stabilite prin lege in sarcina Politiei de Frontiera Romane".
Conform art. 39 din OUG 104/2001
    (1) Personalul Politiei de Frontiera Romane se compune din politisti de frontiera, alti functionari publici si personal contractual.
    (3) Politistilor de frontiera le sunt aplicabile prevederile Legii privind statutul politistului (legea 360/2002).
    (4) Functionarilor publici le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici si alte reglementari specifice.
    (5) Personalul contractual este supus dispozitiilor Codului muncii si celorlalte norme legale referitoare la drepturile si indatoririle acestuia, in masura in care prin prezenta ordonanta de urgenta nu se dispune altfel.
Potrivit art. 1 din OG 38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor "dispozitiile prezentei ordonante se aplica functionarilor publici cu statut special, denumiti in continuare politisti, din unitatile Ministerului de Interne aflate sub incidenta Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului".
Asadar personalului contractual din cadrul Politiei de Frontiera Romane nu i se aplica prevederile OG nr. 38/2003 si ca urmare nu poate beneficia de drepturile de natura salariala prevazute de aceasta, cererea de chemare in judecata intemeiata pe dispozitiile acesteia urmand sa fie respinsa ca neintemeiata.
Pentru personalul civil contractual din cadrul Politiei de Frontiera Romane drepturile banesti cuvenite sunt reglementate de OUG 24/2000, privind sistemul de stabilire a salariului de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar, care nu prevede dreptul la spor de fidelitate si la prima de concediu pentru personalul contractual din sectorul bugetar, astfel ca reclamantul nu poate beneficia de acest drepturi.
Sustinerea reclamantilor ca politistilor li se aplica in continuare si prevederile  legii 138/1999 privind  salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice din apararea nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii, pe langa prevederile OG. 38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor este gresita.
Legea 138/1999 li s-a aplicat doar pana la intrarea in vigoare a OG 38/2003 care constituie legea speciala de salarizare a politistilor.
Pe cale de consecinta nu au nici o relevanta prevederile art. 47 din legea 138/1999 potrivit carora personalul civil din ministerele si institutiile centrale prevazute la art. 1 beneficiaza de drepturile salariale reglementate in legislatia aplicabila in sectorul bugetar si de unele drepturi salariale prevazute in prezenta lege" si nici prevederile art. 49 din Legea 138/1999 potrivit carora "personalul civil din ministerele si institutiile centrale prevazute la art. 47, care desfasoara activitati in conditii similare cu cele ale cadrelor militare, beneficiaza de primele, sporurile si indemnizatiile acordate acestora potrivit prevederilor aplicabile cadrelor militate in activitate".
Cum legea 138/1999 nu li se aplica politistilor de frontiera, personalul contractual din cadrul politiei de frontiera nu poate sa se prevaleze de dispozitiile art.49 din aceasta lege si sa pretinda primele, sporurile si indemnizatiile acordate cadrelor militare in activitate,  apreciind ca ar desfasura activitati in conditii similare cu cele ale cadrelor militare.
Pe de alta parte legea 138/1999 nu prevede pentru cadrele militare in activitate prima de concediu si sporul de fidelitate, aceste drepturi fiind prevazute doar in legea speciala de salarizare a politistilor OG nr. 38/2003.
Fata de cele aratate mai sus instanta a respins cererea ca neintemeiata.
Pentru perioada ce depaseste termenul de prescriptie de 3 ani prevazut de art. 283 lit.c din codul muncii , de la data formularii cererii de chemare in judecata, respectiv perioada de ce depaseste termenul de 3 ani anteriori datei de 04.03.2008, instanta constata ca s-a prescris dreptul reclamantului de a mai cere drepturi de natura salariala, cum sunt prima de concediu si sporul de fidelitate.
Pentru aceasta perioada instanta a respins cererea ca prescrisa.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013