Impunere. Asigurari sociale de sanatate. Activitati independente
(Decizie nr. 8326 din data de 10.11.2013 pronuntata de Curtea de Apel Timisoara)Impunere. Asigurari sociale de sanatate. Activitati independente
-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002
-Legea nr. 95/2006
Este obligatorie plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate, atat potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cat si a Legii nr. 95/2006, chiar in absenta unui contract incheiat cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.
Curtea de Apel Timisoara, Sectia contencios administrativ si fiscal,
Decizia civila nr. 8326 din 10 septembrie 2013, R.O.
Prin sentinta civila nr. 1070 din 26 septembrie 2012 pronuntata in dosarul nr. 1027/115/2012, Tribunalul Caras-Severin a respins actiunea formulata de reclamanta S.A.-M., in contradictoriu cu parata Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Caras-Severin.
Prin decizia civila nr. 8326 din 10 septembrie 2013 din 10 septembrie 2013, pronuntata in dosarul nr. 1027/115/2012, Curtea de Apel Timisoara a respins ca nefondat recursul declarat de reclamanta, retinandu-se ca potrivit dosarului prin Decizia de impunere nr. 882205/2.11.2011, parata Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Caras-Severin a impus-o pe reclamanta pentru obtinerea de venituri din activitati independente, la plata unei contributii la sistemul asigurarilor de sanatate in suma de 4.787,47 lei, pentru perioada 01.01.2006 - 02.11.2011, in temeiul prevederilor Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002 si a Legii nr. 95/2006.
Potrivit art. 8 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, in vigoare pana la data de 28.05.2006 [respectiv art. 215 alin (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, in vigoare din 28.05.2006], sa depuna la Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Caras-Severin declaratiile anuale de venit si dovada platii contributiei la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.
Aceste obligatii legale au fost prevazute prin prevederile art. 51, alin (2), lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate - act normativ aplicabil pana 28.05.2006 [respectiv art. 257, alin (2), lit. b) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, Titlul VIII - Asigurarile sociale de sanatate, in vigoare incepand cu data de 28.05.2006, data la care s-a abrogat Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002]. Totodata, dispozitiile art. 8 din Ordinul Presedintelui C.N.A.S nr. 221/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contributia de asigurari sociale de sanatate (in vigoare pana la data de 24.09.2007 cand au fost abrogate de prevederile art. 3 din Ordinul nr. 617/2007) si respectiv art. 8 din Anexa la Ordinul Presedintelui C.N.A.S. nr. 617/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, in vigoare de la data de 24.09.2007, prevad: "Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente vireaza trimestrial contributia calculata la venitul estimat, pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru".
Impunerea din litigiu s-a stabilit prin consultarea bazei de date transmisa prin Protocol de la ANAF, intrucat in temeiul dispozitiilor art. 83 alin.(4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa procedeze la stabilirea din oficiu a contributiilor respectiv a contributiei de asigurari sociale de sanatate.
Deci, reclamanta a fost impusa raportat la veniturile realizate in anii fiscali 2006 - 2010 si venituri estimate pentru anul 2011, existente in baza de date transmisa conform Protocolului incheiat de parata cu ANAF.
Raportat la dispozitiile legale enumerate, Curtea retine ca sunt nefondate criticile din recurs privind modalitatea de impunere pentru ca aceasta a avut ca temei legal venitul realizat dintr-o profesie independenta, respectiv avocatura, cuantumul contributiei s-a calculat functie de veniturile cu care recurenta a figurat in baza de date a ANAF, fara a exista o obligatie legala din partea paratei de a verifica personal existenta si cuantumul obligatiei catre FNUASS, cum fara temei legal se sustine prin recurs.
Curtea retine ca este nefondata si afirmatia potrivit careia decizia de impunere este adresata unei persoane fizice si nu celei care realizeaza venituri din profesii liberale, atata timp cat la capitolul 2 din decizie pct. 1, se mentioneaza ca natura venitului impus este din activitati independente.
Cum prevederile art. 51 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 si art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006, au instituit obligatia de a se plati contributia din litigiu, sunt nefondate sustinerile recurentei legate de obligatia paratei de a o soma anual privind debitul principal si majorarile sau ca impunerea nu se putea calcula pe o perioada de 5 ani, pentru ca sustinerea contravine prevederilor art.131 alin. (1) Cod procedura fiscala, iar calculul majorarilor curge de la scadenta datoriei fiscale potrivit art. 119 din acelasi cod.
Curtea constata ca recursul este neintemeiat si cu privire la afirmatia legata de inexistenta unui contract incheiat cu parata, pentru ca art. 208 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 95/2006 consacra principiul participarii obligatorii la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru formarea FNUSS, in scopul asigurarii unui minim de asistenta medicala pentru populatie, inclusiv pentru acele categorii de persoane care nu pot contribui la formarea fondului, deci fondul este asigurat pe principiul solidaritatii.
Raportat la aceste considerente sunt irelevante cauzei prevederile art. 218 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 96/2006, invocata prin recurs, privind dreptul de alegere al furnizorului de servicii medicale sau ale casei de sanatate la care o persoana se asigura, pentru ca acest drept nu inlatura obligatia de plata a contributiei de asigurari de sanatate din veniturile realizate, atata timp cat fondul de asigurari este unic la nivelul tarii.
In concluzie, pentru motivele expuse, recursul a fost respins ca nefondat.
-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002
-Legea nr. 95/2006
Este obligatorie plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate, atat potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cat si a Legii nr. 95/2006, chiar in absenta unui contract incheiat cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.
Curtea de Apel Timisoara, Sectia contencios administrativ si fiscal,
Decizia civila nr. 8326 din 10 septembrie 2013, R.O.
Prin sentinta civila nr. 1070 din 26 septembrie 2012 pronuntata in dosarul nr. 1027/115/2012, Tribunalul Caras-Severin a respins actiunea formulata de reclamanta S.A.-M., in contradictoriu cu parata Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Caras-Severin.
Prin decizia civila nr. 8326 din 10 septembrie 2013 din 10 septembrie 2013, pronuntata in dosarul nr. 1027/115/2012, Curtea de Apel Timisoara a respins ca nefondat recursul declarat de reclamanta, retinandu-se ca potrivit dosarului prin Decizia de impunere nr. 882205/2.11.2011, parata Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Caras-Severin a impus-o pe reclamanta pentru obtinerea de venituri din activitati independente, la plata unei contributii la sistemul asigurarilor de sanatate in suma de 4.787,47 lei, pentru perioada 01.01.2006 - 02.11.2011, in temeiul prevederilor Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002 si a Legii nr. 95/2006.
Potrivit art. 8 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, in vigoare pana la data de 28.05.2006 [respectiv art. 215 alin (3) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, in vigoare din 28.05.2006], sa depuna la Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Caras-Severin declaratiile anuale de venit si dovada platii contributiei la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate.
Aceste obligatii legale au fost prevazute prin prevederile art. 51, alin (2), lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate - act normativ aplicabil pana 28.05.2006 [respectiv art. 257, alin (2), lit. b) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, Titlul VIII - Asigurarile sociale de sanatate, in vigoare incepand cu data de 28.05.2006, data la care s-a abrogat Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002]. Totodata, dispozitiile art. 8 din Ordinul Presedintelui C.N.A.S nr. 221/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contributia de asigurari sociale de sanatate (in vigoare pana la data de 24.09.2007 cand au fost abrogate de prevederile art. 3 din Ordinul nr. 617/2007) si respectiv art. 8 din Anexa la Ordinul Presedintelui C.N.A.S. nr. 617/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobandirea calitatii de asigurat, respectiv de asigurat fara plata contributiei, precum si pentru aplicarea masurilor de executare silita pentru incasarea sumelor datorate Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, in vigoare de la data de 24.09.2007, prevad: "Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente vireaza trimestrial contributia calculata la venitul estimat, pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru".
Impunerea din litigiu s-a stabilit prin consultarea bazei de date transmisa prin Protocol de la ANAF, intrucat in temeiul dispozitiilor art. 83 alin.(4) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa procedeze la stabilirea din oficiu a contributiilor respectiv a contributiei de asigurari sociale de sanatate.
Deci, reclamanta a fost impusa raportat la veniturile realizate in anii fiscali 2006 - 2010 si venituri estimate pentru anul 2011, existente in baza de date transmisa conform Protocolului incheiat de parata cu ANAF.
Raportat la dispozitiile legale enumerate, Curtea retine ca sunt nefondate criticile din recurs privind modalitatea de impunere pentru ca aceasta a avut ca temei legal venitul realizat dintr-o profesie independenta, respectiv avocatura, cuantumul contributiei s-a calculat functie de veniturile cu care recurenta a figurat in baza de date a ANAF, fara a exista o obligatie legala din partea paratei de a verifica personal existenta si cuantumul obligatiei catre FNUASS, cum fara temei legal se sustine prin recurs.
Curtea retine ca este nefondata si afirmatia potrivit careia decizia de impunere este adresata unei persoane fizice si nu celei care realizeaza venituri din profesii liberale, atata timp cat la capitolul 2 din decizie pct. 1, se mentioneaza ca natura venitului impus este din activitati independente.
Cum prevederile art. 51 alin. (2) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 si art. 257 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006, au instituit obligatia de a se plati contributia din litigiu, sunt nefondate sustinerile recurentei legate de obligatia paratei de a o soma anual privind debitul principal si majorarile sau ca impunerea nu se putea calcula pe o perioada de 5 ani, pentru ca sustinerea contravine prevederilor art.131 alin. (1) Cod procedura fiscala, iar calculul majorarilor curge de la scadenta datoriei fiscale potrivit art. 119 din acelasi cod.
Curtea constata ca recursul este neintemeiat si cu privire la afirmatia legata de inexistenta unui contract incheiat cu parata, pentru ca art. 208 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 95/2006 consacra principiul participarii obligatorii la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru formarea FNUSS, in scopul asigurarii unui minim de asistenta medicala pentru populatie, inclusiv pentru acele categorii de persoane care nu pot contribui la formarea fondului, deci fondul este asigurat pe principiul solidaritatii.
Raportat la aceste considerente sunt irelevante cauzei prevederile art. 218 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 96/2006, invocata prin recurs, privind dreptul de alegere al furnizorului de servicii medicale sau ale casei de sanatate la care o persoana se asigura, pentru ca acest drept nu inlatura obligatia de plata a contributiei de asigurari de sanatate din veniturile realizate, atata timp cat fondul de asigurari este unic la nivelul tarii.
In concluzie, pentru motivele expuse, recursul a fost respins ca nefondat.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Activitati economice (infractiuni privind regimul lor); Asistenta si asigurari sociale; Buget; Impoz
Schimbarea calificarii legale a infractiunii, potrivit noului Cod penal. Impacarea partilor. Consecinte: incetarea procesului penal - Decizie nr. 404/A din data de 07.05.2014Infractiunea de tentativa de omor si infractiunea de loviri sau alte violente. Delimitarea continutului constitutiv al celor doua infractiuni. Schimbarea incadrarii juridice in raport de criteriile care caracterizeaza, potrivit probelor administrate, c - Decizie nr. 391/A din data de 05.05.2014
Individualizarea judiciara a regimului sanctionatoriu penal. Aplicarea noului Cod penal. Renuntarea la aplicarea pedepsei. Conditii - Decizie nr. 393/A din data de 05.05.2014
Fapta penala prevazuta de Codul penal anterior, dezincriminata de noul Cod penal. Aplicarea legii penale mai favorabile - Decizie nr. 420/A din data de 12.05.2014
Citarea inculpatului in procesul penal. Schimbarea locului de citare. Neinformarea organului judiciar de catre inculpat asupra locului in care urmeaza a fi citat. Solutionarea cauzei penale cu citarea inculpatului la domiciliul cunoscut si prin afisare - Decizie nr. 340/A din data de 14.04.2014
Revizuire intemeiata pe prevederile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 554/2004. Cerere nefondata - Decizie nr. 4802 din data de 27.05.2014
Recurs nul. Imputernicire avocatiala emisa fara contract de asistenta juridica - Decizie nr. 3932 din data de 06.05.2014
Cheltuieli medicale efectuate in Germania. Cuantumul sumei de restituit - Decizie nr. 4241 din data de 13.05.2014
Revizuire drepturi de pensie. Emiterea deciziei de revizuire a pensiei - Decizie nr. 552 din data de 04.06.2014
Recalculare pensie. Imposibilitatea valorificarii unor venituri pentru care s-a emis, anterior, o decizie de respingere, ce nu a fost contestata - Decizie nr. 551 din data de 04.06.2014
Demisie fara preaviz. Consecinta neindeplinirii cerintelor legale privitoare la demisia fara preaviz. Momentul pana la care se poate emite o decizie de concediere disciplinara a salariatului care a formulat o cerere de demisie - Decizie nr. 457 din data de 14.05.2014
Decizie de imputare. Nulitatea absoluta a deciziei de imputare - Decizie nr. 536 din data de 04.06.2014
Decizie de concediere pentru motive care nu tin de persoana salariatului. Continut. Sanctiunea necuprinderii elementelor obligatorii in decizia de concediere - Decizie nr. 273 din data de 02.04.2014
Societate cu raspundere limitata. Cererea asociatului indreptatit, potrivit legii, de convocare a adunarii generale a asociatilor, de catre administratorul societatii. Refuzul convocarii. Remediul legal - autorizarea convocarii adunarii generale de cat - Decizie nr. 515 din data de 03.07.2014
Societate cu raspundere limitata. Actiune in anulare a hotararii adunarii generale a asociatilor. Convocarea asociatului reclamant la adresa cunoscuta de organul de administratie al societatii. Schimbarea adresei asociatului reclamant. Obligatia asocia - Decizie nr. 299/R din data de 08.05.2014
Procedura insolventei. Renuntarea practicianului in insolventa de a exercita, in continuare, mandatul de administrator judiciar, in consortiu cu un alt practician in insolventa. Regim juridic aplicabil. Dreptul practicianului in insolventa renuntator - Decizie nr. 213 din data de 02.04.2014
5. Procedura insolventei. Contestatie impotriva hotararii adunarii creditorilor, cu referire la nelegala constituire a comitetului creditorilor. Natura juridica a conflictului de interese pentru exercitiul dreptului de vot in cadrul adunarii creditorilor - Decizie nr. 296/R din data de 08.05.2014
Contract de asigurare "CASCO". Producerea evenimentului asigurat. Regimul juridic al efectelor contractului asupra obligatiei de despagubire, intinderii daunei si exonerarii asiguratorului de plata despagubirii. Lipsa dovezii privind intentia asiguratu - Decizie nr. 232 din data de 09.04.2014
Conflict material de competenta negativ. Caracterul special si unitar al reglementarii cererilor institutiei debitoare potrivit O.G. nr. 22/2002. Instanta competenta material sa solutioneze cererile formulate sub acest regim juridic-instanta de executare - Decizie nr. 12 din data de 03.07.2014
Bilet la ordin "in alb". Opozitie la executare. Cercetarea cerintelor de valabilitate in raport cu specia biletului la ordin, normele BNR si Legea nr. 58/1934. Conditia semnarii biletului la ordin de catre emitent. Dreptul beneficiarului si posesorilor - Decizie nr. 211 din data de 31.03.2014
