InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Exceptia lipsei capacitatii procesuale de folosinta a Primariei Municipiului

(Decizie nr. 109 din data de 28.02.2007 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.) | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti

    Exceptia lipsei capacitatii procesuale de folosinta a Primariei Municipiului
 
    Primaria nu are personalitate juridica pentru a avea calitate de parte in judecata. Este intemeiata exceptia lipsei capacitatii procesuale pasive a Primariei Municipiului ......., deoarece aceasta nu are personalitate juridica, fiind numai o structura administrativa, deci nu are capacitate de folosinta a drepturilor civile pentru a fi parte in judecata.
             (Decizia comerciala nr. 109/28.02.2007 pronuntata de curtea de Apel Bucuresti in dosarul nr. 722/166/2006:
     Prin sentinta civila nr. 2382/07.11.2006 pronuntata de Tribunalul C. a fost admisa cererea formulata de reclamanta S.C. C. T. C. S.R.L. impotriva paratei Primaria Municipiului C. In consecinta, a fost obligata parata sa plateasca reclamantei suma de 1.306.474.800 lei cu titlu de pret, suma ce se va reactualiza cu coeficientul de devalorizare al monedei nationale, la data platii efective. A fost respinsa cererea reconventionala formulata de parata si a fost obligata parata sa plateasca catre reclamanta suma de 98.378.000 lei cu titlu de cheltuieli de judecata.
     Pentru a pronunta aceasta hotarare, instanta a aratat ca prin actiunea inregistrata pe rolul Tribunalului C. sub nr. 416/3 martie 2005 reclamanta S.C. C. T. C. S.R.L. a chemat in judecata pe parata Primaria Municipiului C. solicitand obligarea acesteia la plata sumei de 1.306.474.800 lei si a dobanzii legale comerciale aferenta calculata de la data exigibilitatii fiecarei transe din suma totala la zi si in continuare pana la data efectiva a platii, toate reactualizate cu coeficientul de devalorizare al monedei nationale la aceeasi data a platii. Cererea a fost motivata in sensul ca in baza contractului de prestari servicii nr. 27121/12.09.2002 reclamanta a executat paratei studiul de fezabilitate si solutia tehnica pentru reabilitarea si modernizarea sistemului de termoficare in varianta cu cogenerare energie electrica, pretul fiind de 1.306.474.800 lei.
     Parata a formulat cerere reconventionala prin care a solicitat constatarea nulitatii contractului de prestari servicii nr. 27121/12.09.2002 sustinand ca a fost incheiat cu incalcarea principiului specializarii capacitatii de folosinta a persoanei juridice.
     Prin incheierea din data de 19.04.2005, instanta a calificat natura juridica a litigiului in raport de dispozitiile art. 2 lit. c si art. 8 alin.2 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ si a dispus scoaterea de pe rol si inaintarea cauzei completului specializat in solutionarea litigiilor de contencios administrativ. Prin sentinta  civila nr. 512/02.09.2005 Tribunalul C. a admis actiunea precizata si a fost obligata parata la plata sumei de 1.306.474.800 lei cu titlu de pret, suma ce se va reactualiza cu coeficientul de devalorizare al monedei nationale la data efectiva a platii, fiind respinsa cererea reconventionala, cu obligarea paratei la plata sumei de 76.378.000 lei cheltuieli de judecata.
     Impotriva sentintei sus-mentionate a declarat recurs Primaria Municipiului C., iar Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a Contencios Administrativ si Fiscal a pronuntat decizia civila nr. 982/2006 prin care a admis recursul recurentei, a casat sentinta atacata si trimis cauza spre competenta solutionare la Tribunalul C. - Sectia Comerciala, retinand natura comerciala a cauzei care rezulta atat din petitul actiunii, intrucat contractul de prestari servicii a fost incheiat si executat inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 544/2004, cat si din dispozitiile legale  invocate cu titlu de temei de drept, respectiv art. 1073, 1084 si art. 43 Cod comercial.
     Cu ocazia rejudecarii cauzei in prima instanta, tribunalul a retinut ca, in baza contractului de presari servicii incheiat intre parti nr. 27121/12.09.2002, reclamanta a efectuat studiul de fezabilitate si solutia tehnica cu tema " Reabilitarea si modernizarea sistemului de termoficare al Municpiului C. in varianta cu cogenerare energie electrica", pretul lucrarii fiind de 1.306.474.800 lei. Parata a recunoscut ca lucrarea a fost efectuata si receptionata de aceasta si, desi avea obligatia de a efectua plata, nu si-a indeplinit aceasta obligatie.
     Referitor la cererea reconventionala s-a considerat ca este neintemeiata atata timp cat contractul a fost semnat de reprezentantul legal al paratei care a semnat si receptionarea lucrarii. Chiar daca nu exista o hotarare a Consiliului Local al Municipiului C. de achizitionare a lucrarii publice, asa cum a sustinut parata, instanta a aratat ca din corespondenta purtata atat cu reclamanta cat si cu Ministerul Administratiei Publice rezulta ca hotararea a fost adoptata si nu se poate imputa reclamantei motivul de nulitate invocat, ci paratei, dar aceasta nu poate sa-si invoce propria culpa.
     Fata de aceste considerente, s-a apreciat ca actiunea este intemeiata in ceea ce priveste obligarea paratei la plata sumei de 1.306.474.800 lei, cu titlu de pret si ca cererea reconventionala nu este intemeiata.
     Impotriva sentintei civile nr. 2382/07.11.2006 pronuntata de Tribunalul C. a declarat apel in termen legal parata. Aceasta a invocat in cadrul motivelor de apel exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Primariei Municipiului C., intrucat partea care a incheiat contractul de prestari servicii nr. 27121/12.09.2002 nu are personalitate juridica de a incheia si de a reprezenta interesele unitatii administrativ-teritoriale a Municipiului C., conform art. 91 din legea nr. 215/2001 privind contenciosul administrativ. Cu privire la fondul litigiului, apelanta a sustinut ca nu datoreaza suma la care a fost obligata pentru ca nu s-a realizat in totalitate obiectivul stabilit prin contractul de prestari sericii , respectiv executarea si finalizarea studiului de fezabilitate si al proiectului tehnic. Intrucat aprobarea studiului de fezabilitate nu s-a efectuat printr-o hotarare a Consiliului Local, nu s-a putut intocmi nici proiectul tehnic.
     Analizand apelul cu prioritate prin prisma primului motiv de apel referitor la exceptia lipsei capacitatii procesuale de folosinta a paratei, motiv intitulat gresit de catre apelant ca fiind exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratei, conform art. 298 si art. 137 C.pr.civ., se constata ca este fondat.
     Astfel, potrivit art. 20 alin.1 din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale, "comunele, orasele, municipiile si judetele sunt unitati administrativ-teritoriale in care se exercita autonomia locala si in care se organizeaza si functioneaza autoritati ale administratiei publice locale".
     Art. 21 din aceeasi lege dispune la alin.1 ca "unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu", acestea "sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii".
     Potrivit alin.2 al art. 21 din lege, "in justitie, unitatile administrativ-teritoriale sunt reprezentate, dupa caz, de primar sau de presedintele consiliului judetean".
     De asemenea, art. 62 din legea nr. 215/2001 prevede ca "primarul reprezinta unitatea administrativ-teritoriala in relatiile cu alte autoritati publice, cu persoanele fizice sau juridice romane sau straine, precum si in justitie".
     Din analiza acestor dispozitii legale rezulta ca unitatea administrativ-teritoriala, in speta Municipiul C., are personalitate juridica si poate sta in nume propriu in judecata, fiind reprezentat de catre Primarul Municipiului C.
     Primaria unitatii administrativ-teritoriale este, conform art. 77 din Legea nr. 215/2001, o structura functionala cu activitate permanenta constituita din primar, viceprimar, secretarul unitatii administrativ-teritoriale si aparatul de specialitate al primarului, structura care duce la indeplinire hotararile consiliului local si dispozitiile primarului, solutionand problemele curente ale colectivitatii locale.
     Se deduce ca primaria nu are personalitate juridica pentru a avea calitate de parte in judecata, asa cum prevad dispozitiile art. 41 alin.1 C.pr.civ.: "orice persoana care are folosinta drepturilor civile poate sa fie parte in judecata".
     Din cele aratate, reiese ca este intemeiata exceptia lipsei capacitatii procesuale de folosinta a Primariei Municipiului C., deoarece aceasta nu are personalitate juridica, fiind numai o structura administrativa, deci nu are capacitate de folosinta a drepturilor civile pentru a fi parte in judecata.
     In consecinta, avand in vedere ca este intemeiat primul motiv de apel referitor la exceptia lipsei capacitatii procesuale de folosinta a paratei Primaria Municipiului C. si ca acest lucru face inutila cercetarea exceptiei invocata din oficiu privind inadmisibilitatea formularii actiunii pentru neindeplinirea procedurii prealabile prevazute de art. 720 1 C.pr.civ. si a celui de-al doilea motiv de apel care se refera la fondul pricinii, urmeaza ca, in baza art. 296 C.pr.civ., sa fie admis apelul.
     In temeiul art. 298 si art. 137 alin.1 C.pr.civ., va fi admisa exceptia lipsei capacitatii procesuale de folosinta a paratei si, ca urmare, va fi respinsa actiunea acesteia ca fiind formulata impotriva unei persoane lipsita de capacitate procesuala de folosinta.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Procedura civila si penala (cai de atac, competente etc.)

Recurs inadmisibil - Decizie nr. DP148/R/2008 din data de 31.03.2009
Apel respins ca tardiv formulat - Sentinta civila nr. 1053 din data de 23.12.2015
Gresita conexare a 2 cauza si gresita dobandire a calitatii de inculpat ca urmare a admiterii plangerii , art 278 al 8 , lit a c p p . Casare cu trimitere pentru respectarea art 372 c p p - Decizie nr. 121 din data de 30.04.2010
Admiterea plingerii si trimiterea cauzei la prim-procuror pentru motivare. Inadmisibilitatea acestei solutii fata de dispozitiile art.278 ind 1 al.8 C.p.p. - Decizie nr. 4 din data de 12.01.2009
ART.220 CP. MODALITATEA DE SESIZARE A INSTANTEI ANTERIOR INTRARII IN VIGOARE A LEGII 247/2005. - Decizie nr. 113 din data de 28.01.2009
Competenta materiala de solutionare a unei exceptii de nelegalitate, invocata dupa intrarea in vigoare a noului Cod de procedura civila, intr-un proces inceput sub incidenta vechiului Cod de procedura civila – regulator de competenta. - Sentinta civila nr. 129/F din data de 25.09.2014
Termenul de prescriptie a dreptului de a cere restituirea taxei speciale pentru autoturisme si autovehicule, raportat la jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene. - Decizie nr. 2066/R din data de 11.09.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs. TVA tranzactii imobiliare. Efectele deciziei CJUE pronuntata la data de 07.11.2013 in cauzele conexe C-249/12 si C-250/12 (Tulica si Plavosin). Regim juridic nulitate acte administrativ fiscale. - Decizie nr. 1110/R din data de 28.03.2014
Noul cod de procedura civila - Recurs CASJ. Nivelul contributiei la FNUASS aferent veniturilor din profesii libere si comerciale, in anul 2009, este de 6,5 %. Decizie Curtea constitutionala nr. 439/2013. Legalitate decizie de impunere emisa de CASJ sub ac - Decizie nr. 1759/R din data de 06.06.2014
Noul cod de procedura civila - Apel impotriva incheierii de respingere ca inadmisibila a cererii de interventie accesorie – art. 64 alin. 4 c.pr.civ. Cerere interventie accesorie consilier local in litigiu avand ca obiect obligare Consiliu Local la adopta - Decizie nr. 2/Ap din data de 13.06.2014
Achizitii publice. Respingere ca tardiva a contestatiei la CNSC. Legalitate decizie CNSC - Art. 256 ind. 2 alin. 1 lit. b) raportat la art. 3 lit. z) din OUG nr. 34/2006 (Decizia nr. 1967/R/8.08.2014,Dosar nr. 350/64/2014 – redactat jud. M.I.M.) - Decizie nr. 1967/R din data de 08.08.2014
Exigenta motivarii masurii luate printr-un act administrativ este necesara pentru verificarea legalitatii acestuia. - Decizie nr. 1718/R din data de 04.04.2013
Actiune formulata de instanta de contencios administrativ impotriva Deciziei de impunere emisa de CASJ B pentru plata obligatiei la CAS si majorarea dobanzilor. Admisibilitatea actiunii. Legalitatea deciziei de impunere emisa de CASJ – Sanctiunea nelega - Decizie nr. 2075/R din data de 17.04.2013
Admisibilitatea cererii de revizuire in conditiile dovedirii de revizuenta a indeplinirii conditiilor prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila. In sens contrar cererea de revizuire se va respinge ca neintemeiata si nelegala - Decizie nr. 436/R din data de 31.01.2013
1. In cazul veniturilor pentru care exista atat obligatia evidentierii, cat si obligatia declararii, daca veniturile au fost evidentiate in actele contabile sau in alte documente legale, dar nu au fost declarate la organul fiscal competent, nu se poate di - Decizie nr. 105/Ap din data de 03.10.2013
Audierea unui numar de martori in faza actelor premergatoare nu confera procesului verbal de consemnare a acestor audieri caracterul de proba ilegala. Incalcarea dreptului aparatorului de a asista la aceste audieri este sanctionata cu nulitatea relativa - Decizie nr. 365/R din data de 11.04.2013
Exceptia de nelegalitate prevazuta de art. 4 din Legea nr. 554/2004 – efecte In cazul admiterii exceptiei de nelegalitate instanta in fata careia s-a ridicat exceptia va solutiona cauza, fara a tine seama de actul a carui nelegalitate a fost ... - Decizie nr. 560/R din data de 08.02.2012
Nu se poate dispune, printr-o incheiere de indreptare a erorii materiale data in camera de consiliu, fara citarea partilor, ulterior redactarii minutei si pronuntarii hotararii, schimbarea incadrarii juridice retinute prin actul de sesizare al insta... - Decizie nr. 232/R din data de 16.03.2012
Traficul de persoane. Individualizarea judiciara a pedepsei. Criterii de apreciere. - Decizie nr. 129/R din data de 20.12.2011
Continutul convorbirilor telefonice interceptate in baza autorizatiei date de judecator in conditii de legalitate pot fi valorificate sub aspect probator de instanta investita cu solutionarea cauzei in fond, in masura in care acestea se coroboreaza c... - Decizie nr. 36/R din data de 19.01.2012