InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Timisoara

Primar. Drepturi salariale. Instanta competenta.

(Decizie nr. 636 din data de 14.03.2006 pronuntata de Curtea de Apel Timisoara)

Domeniu Primari, primarii | Dosare Curtea de Apel Timisoara | Jurisprudenta Curtea de Apel Timisoara

Primar. Drepturi salariale. Instanta competenta.
      
      
      
      
      
      Legea nr. 154/1998 - art. 20 alin. 1
      Legea nr. 168/1999 - art. 5
      C. pr. civ. - art. 2 alin. 1 pct. 1 lit. c
      
     Drepturile banesti - spor de vechime, premiu lunar si premiu anual - pretinse ca urmare a exercitarii mandatului de primar sunt derivate din indemnizatia cuvenita persoanelor ce indeplinesc functii de demnitate publica, constituind, conform art. 20 alin. 1 din Legea nr. 154/1998 baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor care se determina in raport cu venitul salarial.
     Ca atare, instanta fiind investita cu solutionarea unui conflict de drepturi, in sensul art. 5 din Legea nr. 168/1999, competenta de atributiune revine, ca instanta de fond tribunalului, conform art. 2 alin. 1 pct. 1 lit. c C. pr. civ.
      Curtea de Apel Timisoara, Sectia civila- complet specializat de litigii de munca si asigurari sociale, decizia nr. 636 din 14 martie 2006
     
     Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Caras-Severin sub nr. 385/C/2006, reclamantul V.C.F., in calitate de primar al localitatii V., a  chemat in judecata paratele Primaria V., solicitand obligarea acestora la plata drepturilor salariale neincasate in perioada ianuarie 2002 - decembrie 2004, reprezentand spor de vechime, premiu lunar de 2% si premiu anual, indexate la zi in functie de rata inflatiei.
     Prin sentinta civila Tribunalul a declinat competenta de solutionare a actiunii civile formulate de reclamant in contradictoriu cu paratii C.L. V. si Primaria V. in favoarea Judecatoriei Resita.
     A dispus trimiterea cauzei la Judecatoria Resita pentru competenta solutionare.
     S-a retinut ca, potrivit art. 2 din Legea nr. 393/07.10.2004 privind statutul alesilor locali "prin alesi locali se intelege consilierii locali si consilierii judeteni, primarii, primarul general al municipiului Bucuresti, viceprimarii, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene", iar in conformitate cu prevederile art. 4 "in asigurarea liberului exercitiu al mandatului lor, alesii locali indeplinesc o functie de autoritate publica si sunt ocrotiti de lege".
     Rezulta deci din interpretarea  Legii nr. 393/07.10.2004 si Legea nr. 215/2001 (art. 24 si 61) ca primarii exercita un mandat obtinut prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat al cetatenilor cu drept de vot din unitatea administrativ teritoriala (art. 2 alin. 2 si art. 13).
     Astfel fiind, nu s-a putut retine ca primarul este parte a unui raport juridic de munca in sensul art. 10 din Codul muncii si al art. 1 din Legea nr. 168/1999.
     Nu s-a putut retine nici ca institutiei primarului i-ar fi aplicabile dispozitiile Legii nr. 188/08.12.1999 privind statutul functionarilor publici (art.3 alin. 1 si 2) pentru dupa care se putea califica cererea ce a facut obiectul dosarului ca fiind de contencios administrativ.
     Fata de aceste considerente, competenta de solutionare nu ii revenea tribunalului in conditiile art. 2 pct. 1 lit. b C. pr. civ. sau art. 2 pct. 1 lit. c C. pr. civ., ci judecatoriei, in baza art. 1 pct. 1 C. pr. civ..
     Impotriva acestei sentinte a declarat recurs in termen legal reclamantul V.C.F. criticand-o pentru nelegalitate sub aspectul declinarii competentei materiale in favoarea Judecatoriei Resita.
     Recursul este fondat.
     In mod nelegal Tribunalul Caras-Severin a statuat ca in cauza competenta materiala de solutionare a cererii formulata de reclamant revine Judecatoriei Resita apreciind ca reclamantul indeplinind mandatul de Primar al comunei  V., judetul Caras-Severin, nu a avut incheiate raporturi de munca si nici raporturi de serviciu cu aceasta comuna. Tribunalul a aplicat gresit legea intrucat a identificat izvorul juridic al obligatiilor dintre parti in cadrul normativ prevazut de Legea nr. 393/2004 or, aceasta lege se refera la regimul juridic al exercitarii mandatului de primar sau consilier local respectiv de presedinte sau vicepresedinte de Consiliu Judetean. Remunerarea acestor persoane nu este reglementata de acest act normativ ci cu titlu de principiu de Codul muncii (art. 295 si 157) si cu norma speciala de Legea nr. 154/1998 care se preocupa de sistemul de stabilire a salariilor din sectorul bugetar.
     Drepturile salariale solicitate prin actiune de catre reclamant (spor vechime, premiu lunar de 2%, premiu anual) sunt derivate din indemnizatia ce se cuvine persoanelor indeplinind functii de demnitate publica de natura celor mai sus mentionate, indemnizatie care constituie conform art. 20 alin. 1 din Legea nr. 154/1998, forma de remunerare a activitatii  corespunzatoare desfasurata potrivit functiei de demnitate publica si reprezinta baza de calcul pentru stabilirea drepturilor si obligatiilor avand caracter salarial.
     Rezulta asadar ca obiectul actiunii formulate de reclamant evoca un conflict de drepturi conform art. 5 din Legea nr. 168/1999, care este supus conform art. 69 - 71 din aceeasi lege si art. 281 - 284 din Codul muncii, art. 2, pct. 1, lit. c C. pr. civ., competentei materiale de solutionare a tribunalului.
     
      
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Primari, primarii

Potrivit principiului unicitatii caii de atac, a coroborarii dintre art. 2821 si 299 alin. 1 Cod procedura civila, impotriva deciziei pronuntate de Tribunalul Brasov in recurs nu se mai poate exercita un nou recurs. - Decizie nr. 3649/R din data de 03.09.2013
Cerere de revizuire a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. Conditia de admisibilitate a revizuirii prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila - Decizie nr. 3436 din data de 25.06.2013
Taxe locale. Hotarari a consiliului local prin care se stabilesc taxe pe un teren proprietate publica a statului - Decizie nr. 1087 din data de 10.07.2006
Primar si Consiliul local - Decizie nr. 21 din data de 09.01.2006
Reprezentarea in instanta a consiliului local. Lipsa calitatii de reprezentant a primarului si a consilierilor care au semnat recursul, in lipsa unei hotarari de consiliu care sa le confere acest drept. - Decizie nr. 75 din data de 20.01.2011
LIPSA CAPACITATE DE FOLOSINTA PRIMARIE - Decizie nr. 39 din data de 13.04.2009
desfiintare lucrari executate fara autorizatie-calitate procesuala - Hotarare nr. 2040 din data de 11.02.2010
Sentinta civila nr. 721 - Sentinta civila nr. 721 din data de 22.05.2007
Primar. Cerere privind acordarea sporului de vechime si a premiului anual. Discriminare - Decizie nr. 5928 din data de 05.10.2011
Dispozitia primarului intemeiata pe art.33 din Legea nr.50/1991, modificata si republicata. Nelegalitate. - Decizie nr. 2394 din data de 15.11.2010
Contestatie la legea electorala - Sentinta civila nr. 811 din data de 02.05.2012
Reprezentarea in instanta a consiliului local. Lipsa calitatii de reprezentant a primarului si a consilierilor care au semnat recursul, in lipsa unei hotarari de consiliu care sa le confere acest drept. - Decizie nr. 75 din data de 20.01.2011
LIPSA CAPACITATE DE FOLOSINTA PRIMARIE - Decizie nr. 39 din data de 13.04.2009
Contestatie la legea electorala - Sentinta civila nr. 811 din data de 02.05.2012
CONTESTATIE LA LEGEA ELECTORALA - Sentinta civila nr. 64 din data de 26.04.2008
desfiintare lucrari executate fara autorizatie-calitate procesuala - Hotarare nr. 2040 din data de 11.02.2010
Obligatia de a face. Legea nr. 112/1995. Calitatea procesuala pasiva - Sentinta civila nr. 12840 din data de 06.11.2008
Aprobarea prev de art. 21 al. 3 din L. 215/2001 pentru incheierea de catre o unitate administrativ - teritoriala a unui contract de servicii juridice este o conditie ce trebuie indeplinita anterior incheierii contractului, nu ulterior - Hotarare nr. 1069 din data de 05.06.2014
Alegeri locale - Sentinta civila nr. 2225 din data de 10.08.2012
Declaratie de interese - Sentinta civila nr. 801 din data de 02.04.2013