Achizitii publice
(Decizie nr. 1147 din data de 28.09.2006 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti) Deliberand asupra recursului de fata, constata urmatoarele:
Prin sentinta civila nr.814/15.02.2006 Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII - a a admis exceptia de necompetenta materiala si a declinat competenta de solutionare a cauzei privind pe reclamanta Passavant Roediger Anlagenbau GMBH in contradictoriu cu paratul Oficiul de Plati si Contractare Phare (OPCP) - Ministerul Finantelor Publice in favoarea Curtii de Apel Bucuresti - Sectia Contencios Administrativ si Fiscal.
Pentru a pronunta o asemenea solutie, instanta de fond a retinut ca procedura de achizitie publica nu s-a desfasurat conform prevederilor OUG nr.60/2001, ci in baza Ghidului practic al Procedurilor Contractuale finantate de Bugetul General al Comunitatii Europene, respectiv reglementarii CE nr.1267/1999 referitor la politicile structurale preaderare. S-a considerat de catre tribunal ca sunt incidente prevederile art.8 lit.b) din OUG nr.60/2001, ca nu reiese din actele depuse la dosar ca autoritatea contractanta a inteles sa aplice procedura dreptului intern reprezentata de aceasta ordonanta. Constatandu-se ca paratul este o autoritate publica centrala, tribunalul a considerat ca sunt aplicabile normele generale de competenta prevazute de art.14 si urmatoarele raportate la art.10 alin.1 din Legea nr.554/2004.
Impotriva acestei hotarari judecatoresti s-a promovat recurs in termen legal de catre parat care a solicitat modificarea sentintei in sensul respingerii exceptiei de necompetenta materiala.
In motivarea cererii de recurs intemeiata pe dispozitiile art.158 alin.3 , art.304 pct.8 si 9 si art.3041 Cod procedura civila, paratul Ministerul Finantelor Publice - Oficiul de Plati si Contractare Phare apreciaza ca Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII - a este competenta sa solutioneze cererea reclamantei avand in vedere prevederile art.4 alin.1 , art.80 alin.3 din OUG nr.60/2001. Mai sunt invocate dispozitiile cap. 2.4.1.1. din Ghidul Practic al Procedurilor Contractuale Finantate din Bugetul General al Comunitatilor Europene.
Recurentul considera ca art.7 din Legea contenciosului administrativ invocat de reclamanta -intimata nu are nici o legatura cu speta si ca are aplicabilitate OUG nr.60/2001, ca lege speciala in materie de achizitie publica.
Prin intampinarea aflata la filele 7-14 dosar Curtea de Apel Bucuresti , intimata reclamanta a solicitat respingerea recursului ca neintemeiat.
Analizand sentinta atacata in raport de criticile formulate cat si din oficiu, in baza art.3041 Cod procedura civila, Curtea apreciaza ca se impune admiterea recursului pentru considerentele care vor fi expuse in continuare.
Reclamanta a formulat pe calea ordonantei presedintiale o cerere de suspendare a executarii efectelor deciziei de atribuire a contractului de achizitii publice "Constructia Statiei de Epurare a Apelor Uzate din Braila" si a efectelor contractului de achizitie publica de lucrari "Constructia Statiei de Epurare a Apelor Uzate din Braila", intemeindu-si in drept cererea pe dispozitiile art.581 si urmatoarele Cod procedura civila .
Potrivit art.581 alin.2 Cod procedura civila, cererea de ordonanta presedintiala se va introduce la instanta competenta sa se pronunte asupra fondului dreptului.
Pe de alta parte, instanta de control judiciar constata ca Legea nr.554/2004 are dispozitii care permit sa se solicite suspendarea executarii unor acte administrative (art.14 sau art.15), instanta competenta fiind aceea care urmeaza sa se pronunte asupra fondului.
Potrivit art.4 alin.1 din OUG nr.60/2001 cu modificarile ulterioare, prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica pentru atribuirea oricarui contract de achizitie publica.
In temeiul art.80 alin. 1 din acelasi act normativ, actele sau deciziile nelegale care determina incalcarea prevederilor acestei ordonante de urgenta pot fi atacate pe cale administrativa si/sau in justitie; iar potrivit art.80 alin.3 , actiunea in justitie se introduce la sectia de contencios administrativ a tribunalului a carui arie teritoriala de competenta se afla sediul autoritatii contractante.
Conform pct.37.1 din documentatia aferenta licitatiei (fila 21 dosar Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI -a Comerciala), ofertantii care considera ca au fost lezati de o eroare sau o neregula in cursul procesului de acordare poate trimite o petitie direct la Autoritatea Contractanta; iar potrivit art. 37.3, in cazul in care procedura de solutionare amiabila intre petitionar (ofertant) si Autoritatea Contractanta esueaza, ofertantul poate face recurs la procedurile de disputa stabilite in conformitate cu legislatia nationala a Autoritatii Contractante.
In speta, este vorba de un contract de achizitie publica incheiat in conformitate cu "Ghidul Practic al Procedurilor Contractuale finantate de Bugetul General al Comunitatii Europene", care la cap.2.4.1.1. precizeaza ca daca procedura de mai sus esueaza (respectiv procedura de solutionare amiabila), ofertantul poate recurge la procedurile statuate in conformitate cu legislatia nationala a beneficiarului.
In raport de prevederile anterior precizate si de realitatea juridica de necontestat in sensul ca legea nationala in materia achizitiilor publice este OUG nr.60/2001, putem concluziona ca in cauza de fata este aplicabila OUG nr.60/2001, potrivit principiului "specialia generalibus derogant".
Pe cale de consecinta, competenta de solutionare a prezentei cauze revine tribunalului , iar nu Curtii de Apel Bucuresti . In speta nu sunt incidente prevederile art.10 si 14 din Legea contenciosului administrativ , iar invocarea art.7 din acelasi act normativ de catre reclamanta nu prezinta nici o relevanta juridica pentru problema juridica aflata in discutie.
Pe cale de consecinta, in temeiul art.312 alin.6 raportat la art.304 pct.3 Cod procedura civila, se va admite recursul, se va casa sentinta si se va trimite cauza spre rejudecare la aceeasi instanta.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
DECIDE:
Admite recursul formulat de recurentul parat Ministerul Finantelor Publice - Oficiul de Plati si Contractare Phare (OPCP) impotriva sentintei civile nr.814/15.02.2006 pronuntata in dosarul nr.4903/3/2006 de Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII - a Conflicte de Munca, Asigurari Sociale, Contencios Administrativ si Fiscal in contradictoriu cu intimata reclamanta Passavant Roediger Anlagenbau GMBH.
Caseaza sentinta civila recurata si trimite cauza spre rejudecare aceleiasi instante .
Irevocabila.
Pronuntata in sedinta publica, azi 28.09.2006.
PRESEDINTE JUDECATOR JUDECATOR
Horatiu Patrascu Liliana Visan Diana Iuliana Pasare
GREFIER
Miron Cornel Olaru
Prin sentinta civila nr.814/15.02.2006 Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII - a a admis exceptia de necompetenta materiala si a declinat competenta de solutionare a cauzei privind pe reclamanta Passavant Roediger Anlagenbau GMBH in contradictoriu cu paratul Oficiul de Plati si Contractare Phare (OPCP) - Ministerul Finantelor Publice in favoarea Curtii de Apel Bucuresti - Sectia Contencios Administrativ si Fiscal.
Pentru a pronunta o asemenea solutie, instanta de fond a retinut ca procedura de achizitie publica nu s-a desfasurat conform prevederilor OUG nr.60/2001, ci in baza Ghidului practic al Procedurilor Contractuale finantate de Bugetul General al Comunitatii Europene, respectiv reglementarii CE nr.1267/1999 referitor la politicile structurale preaderare. S-a considerat de catre tribunal ca sunt incidente prevederile art.8 lit.b) din OUG nr.60/2001, ca nu reiese din actele depuse la dosar ca autoritatea contractanta a inteles sa aplice procedura dreptului intern reprezentata de aceasta ordonanta. Constatandu-se ca paratul este o autoritate publica centrala, tribunalul a considerat ca sunt aplicabile normele generale de competenta prevazute de art.14 si urmatoarele raportate la art.10 alin.1 din Legea nr.554/2004.
Impotriva acestei hotarari judecatoresti s-a promovat recurs in termen legal de catre parat care a solicitat modificarea sentintei in sensul respingerii exceptiei de necompetenta materiala.
In motivarea cererii de recurs intemeiata pe dispozitiile art.158 alin.3 , art.304 pct.8 si 9 si art.3041 Cod procedura civila, paratul Ministerul Finantelor Publice - Oficiul de Plati si Contractare Phare apreciaza ca Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII - a este competenta sa solutioneze cererea reclamantei avand in vedere prevederile art.4 alin.1 , art.80 alin.3 din OUG nr.60/2001. Mai sunt invocate dispozitiile cap. 2.4.1.1. din Ghidul Practic al Procedurilor Contractuale Finantate din Bugetul General al Comunitatilor Europene.
Recurentul considera ca art.7 din Legea contenciosului administrativ invocat de reclamanta -intimata nu are nici o legatura cu speta si ca are aplicabilitate OUG nr.60/2001, ca lege speciala in materie de achizitie publica.
Prin intampinarea aflata la filele 7-14 dosar Curtea de Apel Bucuresti , intimata reclamanta a solicitat respingerea recursului ca neintemeiat.
Analizand sentinta atacata in raport de criticile formulate cat si din oficiu, in baza art.3041 Cod procedura civila, Curtea apreciaza ca se impune admiterea recursului pentru considerentele care vor fi expuse in continuare.
Reclamanta a formulat pe calea ordonantei presedintiale o cerere de suspendare a executarii efectelor deciziei de atribuire a contractului de achizitii publice "Constructia Statiei de Epurare a Apelor Uzate din Braila" si a efectelor contractului de achizitie publica de lucrari "Constructia Statiei de Epurare a Apelor Uzate din Braila", intemeindu-si in drept cererea pe dispozitiile art.581 si urmatoarele Cod procedura civila .
Potrivit art.581 alin.2 Cod procedura civila, cererea de ordonanta presedintiala se va introduce la instanta competenta sa se pronunte asupra fondului dreptului.
Pe de alta parte, instanta de control judiciar constata ca Legea nr.554/2004 are dispozitii care permit sa se solicite suspendarea executarii unor acte administrative (art.14 sau art.15), instanta competenta fiind aceea care urmeaza sa se pronunte asupra fondului.
Potrivit art.4 alin.1 din OUG nr.60/2001 cu modificarile ulterioare, prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica pentru atribuirea oricarui contract de achizitie publica.
In temeiul art.80 alin. 1 din acelasi act normativ, actele sau deciziile nelegale care determina incalcarea prevederilor acestei ordonante de urgenta pot fi atacate pe cale administrativa si/sau in justitie; iar potrivit art.80 alin.3 , actiunea in justitie se introduce la sectia de contencios administrativ a tribunalului a carui arie teritoriala de competenta se afla sediul autoritatii contractante.
Conform pct.37.1 din documentatia aferenta licitatiei (fila 21 dosar Tribunalul Bucuresti - Sectia a VI -a Comerciala), ofertantii care considera ca au fost lezati de o eroare sau o neregula in cursul procesului de acordare poate trimite o petitie direct la Autoritatea Contractanta; iar potrivit art. 37.3, in cazul in care procedura de solutionare amiabila intre petitionar (ofertant) si Autoritatea Contractanta esueaza, ofertantul poate face recurs la procedurile de disputa stabilite in conformitate cu legislatia nationala a Autoritatii Contractante.
In speta, este vorba de un contract de achizitie publica incheiat in conformitate cu "Ghidul Practic al Procedurilor Contractuale finantate de Bugetul General al Comunitatii Europene", care la cap.2.4.1.1. precizeaza ca daca procedura de mai sus esueaza (respectiv procedura de solutionare amiabila), ofertantul poate recurge la procedurile statuate in conformitate cu legislatia nationala a beneficiarului.
In raport de prevederile anterior precizate si de realitatea juridica de necontestat in sensul ca legea nationala in materia achizitiilor publice este OUG nr.60/2001, putem concluziona ca in cauza de fata este aplicabila OUG nr.60/2001, potrivit principiului "specialia generalibus derogant".
Pe cale de consecinta, competenta de solutionare a prezentei cauze revine tribunalului , iar nu Curtii de Apel Bucuresti . In speta nu sunt incidente prevederile art.10 si 14 din Legea contenciosului administrativ , iar invocarea art.7 din acelasi act normativ de catre reclamanta nu prezinta nici o relevanta juridica pentru problema juridica aflata in discutie.
Pe cale de consecinta, in temeiul art.312 alin.6 raportat la art.304 pct.3 Cod procedura civila, se va admite recursul, se va casa sentinta si se va trimite cauza spre rejudecare la aceeasi instanta.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
DECIDE:
Admite recursul formulat de recurentul parat Ministerul Finantelor Publice - Oficiul de Plati si Contractare Phare (OPCP) impotriva sentintei civile nr.814/15.02.2006 pronuntata in dosarul nr.4903/3/2006 de Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII - a Conflicte de Munca, Asigurari Sociale, Contencios Administrativ si Fiscal in contradictoriu cu intimata reclamanta Passavant Roediger Anlagenbau GMBH.
Caseaza sentinta civila recurata si trimite cauza spre rejudecare aceleiasi instante .
Irevocabila.
Pronuntata in sedinta publica, azi 28.09.2006.
PRESEDINTE JUDECATOR JUDECATOR
Horatiu Patrascu Liliana Visan Diana Iuliana Pasare
GREFIER
Miron Cornel Olaru
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.
Anulare act - Decizie nr. 523 din data de 27.06.2017Anulare act - Decizie nr. 502 din data de 21.06.2017
II.Procesul verbal de contraventie care nu intruneste conditiile prev. de art. 19/1 din OG nr. 2/2001 reactualizata, va fi anulat. - Decizie nr. 267/R din data de 23.05.2005
Anularea actelor frauduloase incheiate de debitori in dauna creditorilor se poate dispune daca se dovedeste existenta intentiei de frauda - Sentinta civila nr. 506/CA din data de 19.05.2004
COMPETENTA MATERIALA . ANULARE ACT FALSIFICAT - Decizie nr. nr. 5/A din data de 05.01.2004
Obligare la incheierea unui act autentic de vanzare-cumparare iar in caz de refuz, Sentinta sa tina loc de contract de vanzare cumparare - Decizie nr. 155 din data de 31.12.2013
Lipsa calitatii procesuale pasive ca urmare a divizarii unei societati in mai multe societati comerciale. Imposibilitatea introducerii unor noi parati in apel. - Decizie nr. 404 din data de 09.09.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 293 din data de 03.06.2009
- Sentinta civila nr. 526 din data de 29.10.2008
Rectificare carte funciara - Sentinta civila nr. 118 din data de 10.02.2009
Exceptia inadmisibilitatii cererii pentru neparcurgerea procedurii plangerii prealabile. Dovada depusa dupa inchiderea dezbaterilor - Sentinta civila nr. 84/F din data de 15.09.2015
Raportul de evaluare intocmit de A.N.I.. Consecintele incalcarii dispozitiilor art. 70 si 79 alin. 1 din Legea nr. 161/2003. Contestarea raportului de evaluare. - Decizie nr. 5/F din data de 23.01.2015
Admisibilitatea actiunii in anulare a actului administrativ-fiscal adresate direct instantei de judecata, fara a urma, in prealabil, procedura prevazuta de art. 205-208 din Codul de procedura fiscala. - Decizie nr. 611/R din data de 21.05.2015
Vechiul cod de procedura civila – Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 2130/R din data de 19.09.2014
Vechiul cod de procedura civila - Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Actiune pentru anularea permisului sau de conducere - Sentinta civila nr. 4798/CA din data de 19.09.2012
Actiune in anulare. Decizie emisa in baza Legii 10/2001 de catre o persoana juridica ce nu avea calitatea de unitate detinatoare. - Sentinta civila nr. 101/S din data de 03.04.2012
Interesul in promovarea unei ac?iuni in constatarea nulita?ii absolute a unui act juridic. - Decizie nr. 251/A din data de 28.10.2011
Cheltuieli de judecata pe cale separata. - Decizie nr. 1290/R din data de 20.10.2011
Uzucapiune.Posesia exerciatata asupra unui teren proprietatea C.A.P. - Decizie nr. 1473/R din data de 24.11.2011