Exceptie nelegalitate
(Decizie nr. 1034 din data de 07.09.2006 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti) Deliberand in temeiul art.256 Cod procedura civila cu privire la recursul de fata retine:
La termenul din 2.03.2006 a fost supusa dezbaterii exceptia de nelegalitate a Raportului de Control Intermediar, intocmit de Curtea de Conturi a Romaniei - Camera de Conturi Bucuresti, Directia de Control Financiar Ulterior si implicit a actelor administrative subsecvente acestuia, respectiv Decizia nr.65/11.XI.2005 a Curtii de Conturi si Incheierea nr.80/22.XI.2005 a completului aceleiasi institutii.
Autorul exceptiei de nelegalitate a fost Dumitrescu Gabriela - parata in Dosarul nr.45836/3/2005 aflat pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a, care in temeiul art.4 alin.1 din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ a invocat exceptia dedusa judecatii.
Prin Incheierea de sedinta din 2.03.2006, Tribunalul Bucuresti a respins exceptia de nelegalitate a actului de sesizare invocata de parata Dumitrescu Gabriela (fila 209 - dosar fond si 243), ca neintemeiata.
Spre a se pronunta astfel , instanta a retinut ca motivele de nelegalitate invocate, nu pot fi invocate pe calea unei exceptii intrucat acesta reprezinta argumente si aparai pe fond;
Tribunalul Bucuresti a mai retinut si ca exceptia de nelegalitate se poate invoca numai la actele administrative cu caracter normativ, astfel ca nu pot fi retinute sustinerile paratei.
Impotriva Incheierii din 2 martie 2006 a declarat recurs , recurenta - parata Dumitrescu Gabriela.
Aceasta si-a intemeiat critica pe nelegalitatea si netemeinicia Incheierii atacate sustinand in principal ca:
1) Instanta nu a fost competenta din punct de vedere material sa solutioneze exceptia de nelegalitate, intrucat actele administrative de control stabilesc obligatii mai mari de 5 miliarde , in speta tinzandu-se la recuperarea echivalentului sumei de 1.210.971,51 dolari SUA, ceea ce este potrivnic prevederilor art.10 alin.1 din Legea nr.554/2004.
In aceeasi ordine de idei se sustine necompetenta si prin prisma prevederilor art.4 din Legea nr.554/2004 , cand instantei de fond ii revenea obligatia nu de a judeca exceptia ci de a suspenda cauza , cu fixarea unui termen de judecata pentru continuarea judecatii fondului, fiind lipsit de relevanta faptul ca instanta de fond este chiar instanta de contencios administrativ.
2) In ce priveste exceptia de nelegalitate invocata se sustine ca prin raportul de control intermediar s-a facut aplicarea unor clauze dintr-un act juridic civil pe o perioada ulterioara rezilierii sale considerandu-se gresit de organul de control ca nu s-au calculat penalitati pe luna octombrie 2000, conform contractului de asociere nr. P/2 din 18 iunie 1997 incheiat cu Primaria Municipiului Bucuresti si SC Goodie‘s Prod SRL.
In principal recurenta parata solicita instantei admiterea recursului, casarea Incheierii recurate si retinerea cauzei spre competenta solutionare , admiterea exceptiei de nelegalitate si anularea actelor administrative atacate.
In subsidiar in masura in care s-ar considera ca competenta revine instanta de fond , se solicita admiterea recursului, modificarea hotararii atacate, admiterea exceptiei de nelegalitate si anularea actelor administrative atacate.
Curtea va respinge ca nefondat recursul din considerentele ce se vor arata.
Motivele de recurs invocate art.304 pct.3 Cod procedura civila si art.304 pct.9 Cod procedura civila se dovedesc neintemeiate , iar critica adusa lor nefondata.
Potrivit prevederilor art.304 pct.3 Cod procedura civila, incheierea atacata , care in sensul legii este o mica hotarare,poate fi casata "cand hotararea s-a dat cu incalcarea competentei altei instante".
In cauza, curtea nu poate primi sustinerile recurentei - parate, in sensul incidentei in cauza a prevederilor art.10 alin.1 , teza a 2-1 din Legea nr.554/2004 intrucat primeaza Legea speciala 94/1992, art.44 care corelata cu prevederile art.2 alin.1 din OUG 117/2003 stabilesc competenta in favoarea Tribunalului Bucuresti intrucat controlul s-a efectuat la Primaria Sector 4 - ordonator principal de credite aflat pe raza municipiului Bucuresti.
Ca este asa, o demonstreaza teza finala a alin 1, art.10 din Legea 554/2004 care expres prevede "daca prin lege speciala nu se prevede altfel".
Critica se dovedeste nefondata si in ce priveste gresita aplicare a art.4 din Legea nr.554/2004 invocat ca temei in sustinerea recursului declarat pe art.304 pct.9 Cod procedura civila.
Exceptia astfel cum ea a fost invocata nu este de natura a conduce spre suspendarea judecatii, intrucat nelegalitatea vizeaza fondul cauzei si nu o exceptie d e nelegalitate in sensul celor stipulate in art.4 din Legea nr. contenciosului administrativ.
Ca este asa o demonstreaza insasi sustinerile recurentei-parata care in sustinerea exceptiei se refera la nelegalitatea raportului de control intermediar fata de clauzele contractuale, si a Deciziei 65/2005 si nu la textele de lege in raport de care exceptia de nelegalitate se cuvine a fi cercetata.
Asadar, solutia de respingere a exceptiei de nelegalitate apare ca intemeiata, in cauza nefiind vorba de o veritabila exceptie de nelegalitate in sensul cerintelor impuse de art.4 din Legea nr.554/2004 ci de sustinerea nelegalitatii raportului de control intermediar si a Deciziei 65/2005 ca act subsecvent, aspecte ce vor fi luate in apreciere de Tribunal cu prilejul judecatii fondului cauzei.
Pentru aceste motive, recursul declarat impotriva Incheierii din 2.03.2006 apare ca nefondat.
Vazand prevederile art.304 pct.3 , 9 Cod procedura civila , art.3041 Cod procedura civila si art.4 din Legea nr.554/2004.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
DECIDE:
Respinge recursul, formulat de recurenta-parata Dumitrescu Gabriela impotriva incheierii de sedinta din data de 2.03.2004 pronuntata in dosarul nr. 45836/3/2005 (nr. vechi 8948/CA/2005) al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a Conflicte de Munca ,Asigurari Sociale, Contencios Administrativ si Fiscal in dosarul nr. 3363/2005, in contradictoriu cu intimata Primaria Municipiului Fetesti, ca nefondat.
Irevocabila.
Pronuntata in sedinta publica azi 7 septembrie 2006.
PRESEDINTE, JUDECATOR, JUDECATOR,
Carata Glodeanu Constanta Voicu Rodica Apostol Filofteia
GREFIER,
Toader Daniela
La termenul din 2.03.2006 a fost supusa dezbaterii exceptia de nelegalitate a Raportului de Control Intermediar, intocmit de Curtea de Conturi a Romaniei - Camera de Conturi Bucuresti, Directia de Control Financiar Ulterior si implicit a actelor administrative subsecvente acestuia, respectiv Decizia nr.65/11.XI.2005 a Curtii de Conturi si Incheierea nr.80/22.XI.2005 a completului aceleiasi institutii.
Autorul exceptiei de nelegalitate a fost Dumitrescu Gabriela - parata in Dosarul nr.45836/3/2005 aflat pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a, care in temeiul art.4 alin.1 din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ a invocat exceptia dedusa judecatii.
Prin Incheierea de sedinta din 2.03.2006, Tribunalul Bucuresti a respins exceptia de nelegalitate a actului de sesizare invocata de parata Dumitrescu Gabriela (fila 209 - dosar fond si 243), ca neintemeiata.
Spre a se pronunta astfel , instanta a retinut ca motivele de nelegalitate invocate, nu pot fi invocate pe calea unei exceptii intrucat acesta reprezinta argumente si aparai pe fond;
Tribunalul Bucuresti a mai retinut si ca exceptia de nelegalitate se poate invoca numai la actele administrative cu caracter normativ, astfel ca nu pot fi retinute sustinerile paratei.
Impotriva Incheierii din 2 martie 2006 a declarat recurs , recurenta - parata Dumitrescu Gabriela.
Aceasta si-a intemeiat critica pe nelegalitatea si netemeinicia Incheierii atacate sustinand in principal ca:
1) Instanta nu a fost competenta din punct de vedere material sa solutioneze exceptia de nelegalitate, intrucat actele administrative de control stabilesc obligatii mai mari de 5 miliarde , in speta tinzandu-se la recuperarea echivalentului sumei de 1.210.971,51 dolari SUA, ceea ce este potrivnic prevederilor art.10 alin.1 din Legea nr.554/2004.
In aceeasi ordine de idei se sustine necompetenta si prin prisma prevederilor art.4 din Legea nr.554/2004 , cand instantei de fond ii revenea obligatia nu de a judeca exceptia ci de a suspenda cauza , cu fixarea unui termen de judecata pentru continuarea judecatii fondului, fiind lipsit de relevanta faptul ca instanta de fond este chiar instanta de contencios administrativ.
2) In ce priveste exceptia de nelegalitate invocata se sustine ca prin raportul de control intermediar s-a facut aplicarea unor clauze dintr-un act juridic civil pe o perioada ulterioara rezilierii sale considerandu-se gresit de organul de control ca nu s-au calculat penalitati pe luna octombrie 2000, conform contractului de asociere nr. P/2 din 18 iunie 1997 incheiat cu Primaria Municipiului Bucuresti si SC Goodie‘s Prod SRL.
In principal recurenta parata solicita instantei admiterea recursului, casarea Incheierii recurate si retinerea cauzei spre competenta solutionare , admiterea exceptiei de nelegalitate si anularea actelor administrative atacate.
In subsidiar in masura in care s-ar considera ca competenta revine instanta de fond , se solicita admiterea recursului, modificarea hotararii atacate, admiterea exceptiei de nelegalitate si anularea actelor administrative atacate.
Curtea va respinge ca nefondat recursul din considerentele ce se vor arata.
Motivele de recurs invocate art.304 pct.3 Cod procedura civila si art.304 pct.9 Cod procedura civila se dovedesc neintemeiate , iar critica adusa lor nefondata.
Potrivit prevederilor art.304 pct.3 Cod procedura civila, incheierea atacata , care in sensul legii este o mica hotarare,poate fi casata "cand hotararea s-a dat cu incalcarea competentei altei instante".
In cauza, curtea nu poate primi sustinerile recurentei - parate, in sensul incidentei in cauza a prevederilor art.10 alin.1 , teza a 2-1 din Legea nr.554/2004 intrucat primeaza Legea speciala 94/1992, art.44 care corelata cu prevederile art.2 alin.1 din OUG 117/2003 stabilesc competenta in favoarea Tribunalului Bucuresti intrucat controlul s-a efectuat la Primaria Sector 4 - ordonator principal de credite aflat pe raza municipiului Bucuresti.
Ca este asa, o demonstreaza teza finala a alin 1, art.10 din Legea 554/2004 care expres prevede "daca prin lege speciala nu se prevede altfel".
Critica se dovedeste nefondata si in ce priveste gresita aplicare a art.4 din Legea nr.554/2004 invocat ca temei in sustinerea recursului declarat pe art.304 pct.9 Cod procedura civila.
Exceptia astfel cum ea a fost invocata nu este de natura a conduce spre suspendarea judecatii, intrucat nelegalitatea vizeaza fondul cauzei si nu o exceptie d e nelegalitate in sensul celor stipulate in art.4 din Legea nr. contenciosului administrativ.
Ca este asa o demonstreaza insasi sustinerile recurentei-parata care in sustinerea exceptiei se refera la nelegalitatea raportului de control intermediar fata de clauzele contractuale, si a Deciziei 65/2005 si nu la textele de lege in raport de care exceptia de nelegalitate se cuvine a fi cercetata.
Asadar, solutia de respingere a exceptiei de nelegalitate apare ca intemeiata, in cauza nefiind vorba de o veritabila exceptie de nelegalitate in sensul cerintelor impuse de art.4 din Legea nr.554/2004 ci de sustinerea nelegalitatii raportului de control intermediar si a Deciziei 65/2005 ca act subsecvent, aspecte ce vor fi luate in apreciere de Tribunal cu prilejul judecatii fondului cauzei.
Pentru aceste motive, recursul declarat impotriva Incheierii din 2.03.2006 apare ca nefondat.
Vazand prevederile art.304 pct.3 , 9 Cod procedura civila , art.3041 Cod procedura civila si art.4 din Legea nr.554/2004.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
DECIDE:
Respinge recursul, formulat de recurenta-parata Dumitrescu Gabriela impotriva incheierii de sedinta din data de 2.03.2004 pronuntata in dosarul nr. 45836/3/2005 (nr. vechi 8948/CA/2005) al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a Conflicte de Munca ,Asigurari Sociale, Contencios Administrativ si Fiscal in dosarul nr. 3363/2005, in contradictoriu cu intimata Primaria Municipiului Fetesti, ca nefondat.
Irevocabila.
Pronuntata in sedinta publica azi 7 septembrie 2006.
PRESEDINTE, JUDECATOR, JUDECATOR,
Carata Glodeanu Constanta Voicu Rodica Apostol Filofteia
GREFIER,
Toader Daniela
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.
Anulare act - Decizie nr. 523 din data de 27.06.2017Anulare act - Decizie nr. 502 din data de 21.06.2017
II.Procesul verbal de contraventie care nu intruneste conditiile prev. de art. 19/1 din OG nr. 2/2001 reactualizata, va fi anulat. - Decizie nr. 267/R din data de 23.05.2005
Anularea actelor frauduloase incheiate de debitori in dauna creditorilor se poate dispune daca se dovedeste existenta intentiei de frauda - Sentinta civila nr. 506/CA din data de 19.05.2004
COMPETENTA MATERIALA . ANULARE ACT FALSIFICAT - Decizie nr. nr. 5/A din data de 05.01.2004
Obligare la incheierea unui act autentic de vanzare-cumparare iar in caz de refuz, Sentinta sa tina loc de contract de vanzare cumparare - Decizie nr. 155 din data de 31.12.2013
Lipsa calitatii procesuale pasive ca urmare a divizarii unei societati in mai multe societati comerciale. Imposibilitatea introducerii unor noi parati in apel. - Decizie nr. 404 din data de 09.09.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 293 din data de 03.06.2009
- Sentinta civila nr. 526 din data de 29.10.2008
Rectificare carte funciara - Sentinta civila nr. 118 din data de 10.02.2009
Exceptia inadmisibilitatii cererii pentru neparcurgerea procedurii plangerii prealabile. Dovada depusa dupa inchiderea dezbaterilor - Sentinta civila nr. 84/F din data de 15.09.2015
Raportul de evaluare intocmit de A.N.I.. Consecintele incalcarii dispozitiilor art. 70 si 79 alin. 1 din Legea nr. 161/2003. Contestarea raportului de evaluare. - Decizie nr. 5/F din data de 23.01.2015
Admisibilitatea actiunii in anulare a actului administrativ-fiscal adresate direct instantei de judecata, fara a urma, in prealabil, procedura prevazuta de art. 205-208 din Codul de procedura fiscala. - Decizie nr. 611/R din data de 21.05.2015
Vechiul cod de procedura civila – Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 2130/R din data de 19.09.2014
Vechiul cod de procedura civila - Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Actiune pentru anularea permisului sau de conducere - Sentinta civila nr. 4798/CA din data de 19.09.2012
Actiune in anulare. Decizie emisa in baza Legii 10/2001 de catre o persoana juridica ce nu avea calitatea de unitate detinatoare. - Sentinta civila nr. 101/S din data de 03.04.2012
Interesul in promovarea unei ac?iuni in constatarea nulita?ii absolute a unui act juridic. - Decizie nr. 251/A din data de 28.10.2011
Cheltuieli de judecata pe cale separata. - Decizie nr. 1290/R din data de 20.10.2011
Uzucapiune.Posesia exerciatata asupra unui teren proprietatea C.A.P. - Decizie nr. 1473/R din data de 24.11.2011