InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Anulare act

(Decizie nr. 506 din data de 06.04.2006 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc. | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti

      Prin sentinta civila nr. 3743/28.09.2005, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a Conflicte  de Munca ,Asigurari Sociale, Contencios Administrativ  si Fiscal  a admis exceptia  lipsei  calitatii procesuale   pasive  a  paratei  Directia Generala   a  Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti  pe capatul   3 al actiunii; a   fost respins  acest capat  al actiunii formulata de  reclamanta SC Editura Enciclopedia RAO SRL in contradictoriu cu parata Directia Generala   a  Finantelor Publice  a  Municipiului Bucuresti  - ca fiind   formulat   impotriva  unei   persoane   lipsita de  calitate  procesuala pasiva; au fost respinse celelalte capete  ale actiunii   precum si  actiunea   formulata  in contradictoriu cu  parata Autoritatea  Nationala   a Vamilor  - Directia  Vamala Regionala Brasov- Biroul Vamal Sibiu , ca neintemeiate .
      Pentru a  pronunta   aceasta solutie, instanta de   fond  a  retinut, in esenta, ca nu exista identitate  intre  parata Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti  si persoana obligata la restituirea  suprataxei vamale, aceasta obligatie revenind organului vamal  care a  incasat suma  de  bani  si   care  este  organ  de  executare, potrivit  art.32 alin.3 din Codul de  procedura fiscala.
      Pe fond s-a considerat ca potrivit  art.1  din OUG 22/1998, de  la  data  intrarii  in vigoare  a  acestui act normativ  si pana la  data  de  31.12.2000  inclusiv, bunurile  importate  in Romania   vor fi  supuse  unei suprataxe vamale de 6 %, art.2 prevazand   ca   suprataxa vamala   se  aplica  uniform si nediscriminatoriu   bunurilor  importate, indiferent de  provenienta lor. Categoriile  de  bunuri  exceptate  de  la   aplicarea  suprataxei vamale   sunt  prevazute  expres  si limitativ  de  art.3 din OUG 22/1998, printre acestea  numarandu-se , la litera c, bunurile   scutite de  taxe vamale  potrivit  reglementarilor legale in  vigoare, precum  si bunurile  importate  de  institutiile publice   finantate   din credite externe.
Bunurile  importate  de  reclamanta, mai  arata tribunalul, nu se  incaseaza  in aceeasi  categorie , ele   nefiind  scutite  de  taxe vamale  si deci nici de   suprataxa vamala.
      In fine, a fost  inlaturata  sustinerea  reclamantei   potrivit  careia  in   tariful  vamal  de  import  al Romaniei  pe anii 1998 - 1999, la pozitia tarifara 490 19900  se gaseste inscris produsul "carte" care este  exceptat     in mod expres de  la plata  taxelor  vamale  si nedatorand taxe  vamale nu poate   datora nici   suprataxe vamale,tribunalul constatand ca notiunile de  "scutire" si "exceptare"  sunt  notiuni  distincte, cu reglementari juridice  diferite, potrivitart.68-70 din Legea nr.141/1997 -. Un ultim argument  al tribunalului il constituie art. I pct. I alin.2 lit. a  din D. 434/1970.
      Impotriva  acestei sentinte  a  declarat  recurs  in termen  legal    reclamanta  SC Editura Enciclopedia RAO SRL  formuland   critici pe care le-a incadrat  in    motivul de  modificare  prevazut de  art.304 pct.9 Cod procedura civila.
      Recurenta sustine  ca instanta  de  fond  a  interpretat   si aplicat  gresit   prevederile  art.3  alin.1   din OUG 22/1998  si art.65  din Codul vamal, potrivit carora , concluzia  rationala este   in sensul ca daca  societatea  nu datoreaza taxe vamale  nu poate  datora  nici  suprataxe, pentru ca,  chiar textul de  lege  prevede ca aceste  suprataxe  se  adauga la taxele  vamale datorate. Considerentul   instantei  privind  calcularea  separata a  suprataxei, independent  de  vreo taxa  vamala, este  nelegal, nici un text  din cuprinsul OUG 22/1998,  neprevazand asa ceva.
      Intr-un  motiv  de  recurs  distinct, recurenta   critica  tribunalul  si pentru   interpretarea gresita  pe care o da notiunilor de  "scutit" si "exceptat", desi  art.68 si 69  din Codul vamal le  definesc  cu claritate  si, fiind  exceptata,  societatea  nu intra  sub  incidenta OUG 22/1998  care  se  refera  doar   la importatorii   scutiti de  la plata   taxelor  vamale  pe o  perioada  determinata.
      Intr-un    ultim   motiv de   recurs  se sustine  ca,   desi   instanta   fondului retine   corect  aplicabilitatea   Decretului nr.434/1970, pentru   aderarea  Romaniei  la Acordul privind importul  de  obiecte   cu caracter educativ, stiintific  sau cultural, incheiat  la Lake Succes, New York, totusi, considera  pe  nedrept, facand trimitere la art.I, pct.I, alin.2 , lit.a  din   decret, ca statele  contractante  ar putea  percepe  taxe sau alte  impozite interne. Instanta     a  ignorat  insa  faptul ca  textul  retinut  este   prevazut  sub o conditie, si anume  aceea    ca statul  contractant  care  urmeaza  sa  aplice "taxe sau alte impozite interne" sa nu  depaseasca  prin taxele  respective "pe cele  care ating  direct sau  indirect  produsele nationale  similare". Or,  este  notoriu  ca  produsul "carte" editat  si tiparit  pe teritoriul Romaniei  nu este  supus   nici   unei  taxe sau   suprataxe.
      In concluzie, recurenta  a  solicitat  modificarea sentintei  atacate  in sensul  admiterii actiunii  in contradictoriu si cu Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti ,  care  este  emitentul  deciziei  nr.1293/24 decembrie 2003  si  obligarea  tuturor  intimatilor - parati  la   restituirea  sumei de  179.293.639 lei,  actualizata cu indicele de  inflatie  de  la  data  retinerii  fara  drept a  sumei  si pana la  data   pronuntarii, precum si obligarea   acelorasi intimati parati la plata  dobanzii  legale  de  la   data  incasarii sumei si pana  la   restituirea  efectiva  a  acesteia.
      In recurs a  formulat  intampinare   numai   intimata Autoritatea Nationala a Vamilor , solicitand  respingerea  recursului ca nefondat.
      Intimata  a  sustinut ca bunurile  importate  de  recurenta nu se  incadreaza in categoriile  de  bunuri  exceptate  de  la aplicarea  a suprataxei vamale, potrivit  art.3  din OUG  22/1998. Mai arata  ca notiunile de   "scutire"  si "exceptare"  sunt  reglementate   diferit  si citeaza o   decizie  a Curtii Supreme de  Justitie  - Sectia Contencios Administrativ   prin care  aceasta  problema a  fost   lamurita.
      In subsidiar, in  ipoteza  admiterii recursului, s-a  sustinut ca  nu exista  nici un   temei legal  pentru actualizarea  sumei platite  si nici pentru  plata  dobanzii legale.
      Examinand  sentinta  atacata prin  prisma  motivelor de  recurs  expuse  si a   apararilor  cuprinse  in intampinare, precum si   potrivit  art.3041 Cod procedura civila, Curtea constata:
      Recurenta a  importat  carti  in perioada  29.10.1998 - 29.11.1999, in   rubrica  33  din  declaratiile  vamale  fiind   inscris codul 49019900.
      Aplicand OUG nr.22/30.09.1998, referitoare  la  instituirea  , cu caracter  temporar  , a  unei suprataxe  vamale  la importul  de  bunuri , completata  si aprobata  prin Legea nr.247/1998, organele  vamale  au stabilit  in sarcina   recurentei, potrivit  art.1  din   actul  normativ , o  suprataxa vamala  de  6 %, calculata  la  valoarea   in vama   a  bunurilor, redusa   ulterior prin HG 984/29 decembrie 1998, cu incepere  de  la 1  ianuarie 1999, la 4 %.
      Suma   totala  achitata  de   societate  cu   acest  titlu  este  de  179.293.639 lei.
      Contestatia  inregistrata la  Biroul Vamal Sibiu  sub nr. 704/20.01.2000 a fost   examinata pe fond  prin Decizia  nr.1293/24 decembrie 2003, de   catre Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, fiind  respinsa.
      Anterior se epuizase  un    ciclu procesual  complet   urmare   rezolvarii  contestatiei  pe  calea  exceptiei  de  netimbrare, dar  Curtea Suprema de  Justitie - Sectia Contencios Administrativ , prin  Decizia  nr.1884/17.05.2001 a  admis  recursul   societatii   impotriva   sentintei  civile nr.1362/17 octombrie 2000  a  Curtii  de  Apel Bucuresti - Sectia Contencios Administrativ  si a  trimis   cauza  la Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti   pentru   solutionarea   pe fond  a  contestatiei.
      Prin decizia   a  carei   legalitate   se   examineaza   in cauza  de  fata, intimata -  parata Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti , care  are   legitimare procesuala pasiva  in   calitate   de  emitent  al   actului  administrativ, conform  art.10 Legea nr.29/1990  a   retinut  ca  potrivit   tarifului  vamal  de    import   al Romaniei  pe anii 1998 si 1999, la pozitia tarifara 4901.99.00 este inscrisa mentiunea "exceptat" si  nu "scutit"  cum   sustine SC Editura Enciclopedia RAO SRL, astfel ca importurile  de carti sunt  exceptate  de  la plata  taxelor  vamale, dar  sunt  supuse suprataxei de  6%  si respectiv 4%, calculata la valoarea  in vama  a  bunurilor, acestea   neincadrandu-se  in   categoriile de  bunuri  exceptate  de  la aplicarea suprataxei vamale, potrivit  art.3 din OUG 22/1998.
      Acest  rationament a  fost   preluat  de  instanta de  fond  care a  retinut  in plus  si alte  argumente, expuse  in   preambulul  considerentelor  de  fata, ajungand la concluzia  ca  actiunea  este  nefondata.
      Recursul  de  fata este  fondat si in temeiul  art.312 (1) Cod procedura civila va fi  admis  pentru urmatoarele  motive:
      Art.1 alin.3 din OUG 22/1998 dispune ca "suprataxa  vamala se  calculeaza la  valoarea  in vama  a  bunurilor  si se  adauga la taxa  vamala datorata pentru  aceste  bunuri".
      Potrivit  art.65  din Codul Vamal al Romaniei, taxele  vamale  de  import  se determina pe baza tarifului vamal de  import  al Romaniei. In tariful vamal  de  import   al Romaniei, pe   anii  1998-1999, la pozitia tarifara      4901 99.00 se  gaseste inscris  produsul "carte", produs care este exceptat in mod expres de  la plata taxelor vamale.
      Necontestat, societatea  nu datoreaza taxe vamale  pentru cartile importate in  perioada  de  referinta.
      Or, din  interpretarea logica a  celor  doua  texte   rezulta  ca  suprataxa  vamala  se  aplica numai produselor vamuite  la import  si se  adauga la taxa  vamala datorata, astfel ca daca  societatea nu datoreaza taxe vamale nu poate datora  nici  suprataxe, pentru ca chiar textul  legal  prevede  ca aceste  suprataxe se  adauga  la taxele vamale  datorate.
      De  altfel  si etimologic "suprataxa" presupune  aditionarea  unei  taxe  la o alta taxa, ceea ce , cum  s-a aratat, nu este  cazul  in  speta.
      Potrivit  art.68  din Codul vamal "unele   categorii de  marfuri pot beneficia  de  un  tratament  tarifar  favorabil,...potrivit reglementarilor  vamale   sau  acordurilor si  conventiilor  internationale  la care  Romania   este  parte. Prin  tratament  tarifar  favorabil se intelege o reducere  sau o  exceptare de  drepturi  vamale,... ". Art.69 din acelasi cod stabileste  ca "prin lege ... din motive  si imprejurari speciale, se   acorda  scutiri de drepturi la  importul de  marfuri".
      Recurenta-reclamanta este exceptata  de  la  plata drepturilor vamale in baza  unui acord international   la care Romania  este parte, fiind  incident  in  cauza Decretul 434/1970 prin care Romania  a  aderat  la Conventia  internationala privind comertul international de carte. Astfel, in baza  acestui  acord, persoanele exceptate  nu pot fi obligate la plata  vreunui drept vamal (taxa, suprataxa,  comision, etc.).
      Este corecta sustinerea  recurentei  in sensul ca instanta  de  fond a  retinut   din  art.I, pct.I, alin.2 lit.a  din Decretul 434/1970 doar prima parte  a   textului. In realitate textul legal are urmatoarea formulare: "dispozitiile paragrafului  1 din prezentul articol (cele  referitoare  la  exceptarea  importatorilor de carte de la plata drepturilor vamale) nu vor putea impiedica un stat contractant de  a  percepe  pentru obiectele  importate, taxe  sau alte impozite  interne de  orice  natura  ar fi  ele, cu conditia ca  acestea  sa nu le  depaseasca pe  cele care ating direct sau indirect produsele nationale  similare".
      Or, necontestat, produsul  "carte" editat  si tiparit  pe teritoriul Romaniei nu este   supus  nici  unei taxe  sau   suprataxe si,  prin urmare, prin  aplicarea  textului  citat anterior,aceeasi trebuie sa fie   si  situatia  cartilor importate.
      In  realitate, Curtea   considera ca  art.3 pct.c)  din OUG 22/1998 se  aplica  bunurilor  scutite, la care  se  refera art.69 din  Codul vamal  si nu bunurilor exceptate  in baza  unor  acorduri  si conventii internationale  la care  Romania  este parte , bunuri carora  nu le  este aplicabila   OUG 22/1998.
      Pentru aceste  considerente , in temeiul  art.11  Legea nr.29/1990 si art.12 OUG 13/2001 aprobata prin Legea nr.506/2001 se  va  admite    actiunea , se  va   anula  decizia  nr.1293/24 decembrie 2003 a  Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti,  constatand ca  recurenta-reclamanta  nu este  platitoare  de suprataxa vamala. Se va   dispune  restituirea   sumei de 179.293.639 lei vechi (17.929 lei RONN), retinuta  cu acest titlu, cu dobanda  legala de  la  data  formularii  contestatiei administrative  nr.704/20.01.2000  si pana  la   data   platii. Cererea  recurentei-reclamante  de  a  se  actualiza  suma cu indicele  de  inflatie nu poate  fi primita deoarece  prejudiciul pe care l-a  suferit prin lipsa  de  folosinta a  sumei de  bani  platita  cu titlu de  suprataxa vamala il   reprezinta  tocmai  dobanda legala acordata, nefiind  permisa acoperirea  acestuia  de  doua ori:  o data prin plata  dobanzii legale si a  doua   oara prin  actualizarea  sumei  cu aplicarea   indicelui de  inflatie.
      
      
      PENTRU ACESTE MOTIVE
      IN NUMELE LEGII
      DECIDE:
      
      Admite recursul  declarat de  recurenta-reclamanta SC Editura Enciclopedia RAO SRL  impotriva sentintei civile   nr. 3743/28.09.2005, pronuntata de  Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a Conflicte  de Munca ,Asigurari Sociale, Contencios Administrativ  si Fiscal in   dosarul nr. 9959/CA/2004, in contradictoriu cu  intimatele  parate Directia Generala   a  Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, Autoritatea  Nationala   a Vamilor, Autoritatea  Nationala   a Vamilor - Directia Regionala Vamala Brasov - Biroul Vamal Sibiu.
      Modifica sentinta  in sensul ca admite actiunea.
      Anuleaza decizia  nr.1293/24.12.2003 a  Directiei  Generale  a Finantelor Publice  a  Municipiului Bucuresti.
      Constata ca   recurenta-reclamanta  nu este   platitoare   de  suprataxa vamala  si dispune  restituirea   sumei de 179.293.639 lei vechi (17.929 RON)  retinuta  cu acest   titlu, cu dobanda  legala  de  la  data   formularii  contestatiei  administrative  nr.704/20.01.2000 si pana la   data platii.
      Irevocabila.
      Pronuntata in   sedinta publica azi 6 aprilie 2006.
      
      PRESEDINTE, JUDECATOR, JUDECATOR,
      Liliana Visan Gabriela Bogasiu Simona Marcu
      
      
      
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.

Anulare act - Decizie nr. 523 din data de 27.06.2017
Anulare act - Decizie nr. 502 din data de 21.06.2017
II.Procesul verbal de contraventie care nu intruneste conditiile prev. de art. 19/1 din OG nr. 2/2001 reactualizata, va fi anulat. - Decizie nr. 267/R din data de 23.05.2005
Anularea actelor frauduloase incheiate de debitori in dauna creditorilor se poate dispune daca se dovedeste existenta intentiei de frauda - Sentinta civila nr. 506/CA din data de 19.05.2004
COMPETENTA MATERIALA . ANULARE ACT FALSIFICAT - Decizie nr. nr. 5/A din data de 05.01.2004
Obligare la incheierea unui act autentic de vanzare-cumparare iar in caz de refuz, Sentinta sa tina loc de contract de vanzare cumparare - Decizie nr. 155 din data de 31.12.2013
Lipsa calitatii procesuale pasive ca urmare a divizarii unei societati in mai multe societati comerciale. Imposibilitatea introducerii unor noi parati in apel. - Decizie nr. 404 din data de 09.09.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 293 din data de 03.06.2009
- Sentinta civila nr. 526 din data de 29.10.2008
Rectificare carte funciara - Sentinta civila nr. 118 din data de 10.02.2009
Exceptia inadmisibilitatii cererii pentru neparcurgerea procedurii plangerii prealabile. Dovada depusa dupa inchiderea dezbaterilor - Sentinta civila nr. 84/F din data de 15.09.2015
Raportul de evaluare intocmit de A.N.I.. Consecintele incalcarii dispozitiilor art. 70 si 79 alin. 1 din Legea nr. 161/2003. Contestarea raportului de evaluare. - Decizie nr. 5/F din data de 23.01.2015
Admisibilitatea actiunii in anulare a actului administrativ-fiscal adresate direct instantei de judecata, fara a urma, in prealabil, procedura prevazuta de art. 205-208 din Codul de procedura fiscala. - Decizie nr. 611/R din data de 21.05.2015
Vechiul cod de procedura civila – Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 2130/R din data de 19.09.2014
Vechiul cod de procedura civila - Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Actiune pentru anularea permisului sau de conducere - Sentinta civila nr. 4798/CA din data de 19.09.2012
Actiune in anulare. Decizie emisa in baza Legii 10/2001 de catre o persoana juridica ce nu avea calitatea de unitate detinatoare. - Sentinta civila nr. 101/S din data de 03.04.2012
Interesul in promovarea unei ac?iuni in constatarea nulita?ii absolute a unui act juridic. - Decizie nr. 251/A din data de 28.10.2011
Cheltuieli de judecata pe cale separata. - Decizie nr. 1290/R din data de 20.10.2011
Uzucapiune.Posesia exerciatata asupra unui teren proprietatea C.A.P. - Decizie nr. 1473/R din data de 24.11.2011