Restituire taxa vamala
(Decizie nr. 893 din data de 15.06.2006 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti) R O M A N I A
CURTEA DE APEL BUCURESTI
SECTIA A VIII-A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL
DECIZIA CIVILA NR. 893
Sedinta publica de la 15 iunie 2006
Curtea compusa din
Presedinte VISAN LILIANA
Judecator DUICAN DOINA
Judecator GRECU GHEORGHE
Grefier MOLDOVEANU CARMEN
............ Pe rol solutionarea recursului formulat de reclamanta S.C. Tipografia Digital S.R.L. impotriva sentintei civile nr.3850/05.10.2005 pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a Conflicte de Munca, Asigurari Sociale, Contencios Administrativ si Fiscal , in dosarul nr.9960/CA/2004 in contradictoriu cu intimatele-parate Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, Autoritatea Nationala a Vamilor, Directia Regionala Vamala Brasov - Biroul Vamal Sibiu.
La apelul nominal facut in sedinta publica au raspuns recurenta-reclamanta S.C. Tipografia Digital S.R.L., prin avocat Tita Elisabeta si intimatele-parate Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, prin consilier juridic Topan Ciprian , Autoritatea Nationala a Vamilor si Directia Regionala Vamala Brasov - Biroul Vamal Sibiu, prin consilier juridic Carmen Paduraru.
Procedura legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, dupa care:
Ne mai fiind alte cereri, Curtea constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe recursul formulat.
Recurenta-reclamanta, prin avocat sustine oral motivele de recurs si solicita admiterea recursului , modificarea sentintei civile atacate in sensul admiterii actiunii si anularii deciziei nr.1292/2003, sa se constate ca nu este platitoare de suprataxa vamala, sa se dispuna restituirea sumei de 220.881.951 ROL, actualizata cu indicele de inflatie de la data retinerii fara drept a sumei si pana la data pronuntarii hotararii, precum si obligarea intimatelor-parate la plata dobanzii legale de la data incasarii sumei si pana la restituirea efectiva a sumei solicitate. Solicita obligarea intimatelor-parate la plata cheltuielilor de judecata.
Intimatele-parate Autoritatea Nationala a Vamilor si Directia Regionala Vamala Brasov - Biroul Vamal Sibiu, prin consilier juridic solicita respingerea recursului ca nefondat pentru considerentele expuse in intampinare.
Intimata-parata Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, prin consilier juridic solicita respingerea recursului ca nefondat sustinand ca bunurile importate de recurenta-reclamanta nu se incadreaza in categoriile de bunuri exceptate de la aplicarea suprataxei vamale prevazute de art.3 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.22/1998.
C U R T E A,
Deliberand asupra recursului de fata, constata urmatoarele:
In fond dupa casare, prin sentinta civila nr.3850 din 05.10.2005 Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII -a a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratei DGFPMB pe capatul de cerere privind restituirea asupra taxei vamale, a respins acest capat al actiunii formulata de reclamanta SC " TIPOGRAFIA DIGITAL" SRL in contradictoriu cu DGFPMB ca fiind formulat impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva, a respins celelalte capete ale actiunii formulate in contradictoriu cu paratele DGFPMB si AUTORITATEA NATIONALA A VAMILOR - DIRECTIA VAMALA REGIONALA BRASOV - BIROUL VAMAL SIBIU ca neintemeiate.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a retinut ca parata DGFPMB nu are calitatea procesuala pasiva pe capatul 3 al actiunii, avand ca obiect restituirea sumei platita cu titlu de supra taxa vamala, intrucat nu exista identitate intre persoana acestui parat si cel despre care se pretinde ca este obligat in raportul juridic dedus judecatii. Obligatia de restituire o are organul vamal care a incasat suma de bani si care este organ de executare, in raport de dispozitiile art. 32 alin.3 din Codul de procedura fiscala.
In ceea ce priveste fondul cauzei, tribunalul a aratat ca, in perioada 19.10.1998 - 23.12.1999, reclamanta a efectuat importuri de carte pentru care i-au fost calculate suprataxe vamale, achitand cu acest titlu suma de 220.881.951 lei. Prin decizia nr.1292/24.12.2003 parata DGFPMB a respins contestatia formulata de reclamanta impotriva acestei masuri, cu motivarea ca aceasta datoreaza bugetului de stat suprataxa vamala, intrucat nu se incadreaza in categoriile de bunuri exceptate de la aplicarea acestuia, asa cum s-a prevazut la art. 3 din OUG nr.22/1998.
Tribunalul a apreciat ca decizia contestata de reclamanta este legala si temeinica , intrucat bunurile importate de reclamanta nu sunt scutite de taxe vamale si, prin urmare, nici de suprataxe vamale. Prima instanta a aratat ca notiunile de " scutire " si " exceptare" sunt notiuni distincte, cu reglementari juridice diferite , astfel cum rezulta din dispozitiile art. 68-70 din Legea nr.141/1997. In consecinta, faptul ca importul de carte a fost exceptat de la plata taxelor vamale nu duce automat la concluzia ca a fost exceptat si de la plata suprataxei vamale, care se calculeaza la valoarea in vama a bunurilor, valoare inscrisa in declaratia vamala de import si se adauga la taxa vamala datorata, in situatia in care este datorata taxa vamala. In caz contrar, suprataxa vamala se calculeaza separat, ea nefiind conditionata de calcularea taxei vamale, astfel incat exceptarea de taxe vamale nu exclude taxa suprataxei vamale, atata timp cat nu este vorba despre bunuri scutite de taxe vamale .
Pe de alta parte, prima instanta a aratat ca prevederile Conventiilor internationale privind comertul international de carte la care Romania este parte, respectiv art. I pct.1 lit.a din Decretul nr.434/1970 nu exclud posibilitatea ca statul sa aplice anumite taxe pentru importul de carte, avand in vedere ca prevederile art. I, pct.1, alin.2 lit.a din acelasi decret stipuleaza ca dispozitiile paragrafului 1 nu vor putea impiedica un stat contractant de a percepe pentru obiectele importate taxe sau alte impozite interne de orice natura ar fi ele, percepute in momentul importului sau ulterior, cu conditia ca acestea sa nu le depaseasca pe cele care ating direct sau indirect produsele nationale similare.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs, in termen legal, reclamanta, formuland critici pe care le-a incadrat in motivul de modificare prevazut de art. 304 pct.9 Cod procedura civila.
Recurenta sustine ca instanta de fond a interpretat si aplicat gresit prevederile art. 3 alin.1 din OUG nr.22/1998 si art. 65 din Codul vamal, potrivit carora daca societatea nu datoreaza taxe vamale nu poate datora nici suprataxe vamale pentru ca chiar textul de lege prevede ca aceste suprataxe se adauga la taxele vamale datorate. Considerentul instantei privind calcularea separata a suprataxei, independent de vreo taxa vamala este nelegal, intrucat nici un text din OUG nr.22/1998 nu prevede asa ceva.
Intr-un alt motiv de recurs, societatea recurenta critica sentinta atacata pentru interpretarea gresita pe care tribunalul a dat-o notiunilor de " scutire " si " exceptare" , desi art. 68 si art. 69 din Codul vamal le definesc cu claritate. Societatea precizeaza ca nu intra sub incidenta OUG nr.22/1998 care se refera doar la importatorii scutiti de la plata taxelor vamale pe o perioada determinata.
In ultimul motiv de recurs se sustine de catre recurenta ca desi instanta de fond a retinut in mod corect aplicabilitatea in cauza a prevederilor Decretului nr.434/1970, totusi, ea considera in mod eronat, ca sunt aplicabile art. 1 pct.1 alin.2, lit.a din decret. Se arata ca instanta a ignorat insa faptul ca textul retinut este prevazut sub o conditie si anume aceea ca statul contractant care urmeaza sa aplice" taxe sau alte impozite interne" sa nu depaseasca prin taxele respective " pe cele care ating direct sau indirect produsele nationale similare". Or, este de notorietate faptul ca produsul " carte" editat si tiparit pe teritoriul Romaniei nu este supus nici unei taxe sau suprataxe.
Intimata Autoritatea Nationala a Vamilor a formulat intampinare (filele 9-14 dosar) in care a solicitat respingerea recursului ca nefondat.
Analizand sentinta atacata, in raport de criticile formulate, cat si din oficiu, in temeiul art.3041 Cod procedura civila, Curtea constata ca recursul este fondat.
Recurenta a importat carti in perioada 29.10.1998-29.11.1999, in rubrica 33 din declaratiile vamale fiind inscris codul 4901 99 00.
Aplicand dispozitiile OUG nr.22/1998 referitoare la instituirea, cu caracter temporar, a unei suprataxe vamale la importul de bunuri, completata si aprobata prin Legea nr.247/1998, organele vamale au stabilit in sarcina recurentei, potrivit art. 1 din actul normativ, o suprataxa vamala de 6%, calculata la valoarea in vama a bunurilor, redusa ulterior prin HG nr.984/29.12.1998, cu incepere de la 1.01.1999, la 4%. Suma totala achitata de societatea cu acest titlu este de 220.881.951 lei.
Curtea retine faptul ca art.1 alin.3 din ordonanta mai sus citata dispune ca " suprataxa vamala se calculeaza la valoarea in vama a bunurilor si se adauga la taxa vamala datorata pentru aceste bunuri".
Potrivit art. 65 din Codul vamal al Romaniei, taxele vamale de import se determina pe baza tarifului vamal de import al Romaniei. In tariful vamal de import pe anii 1998-1999, la pozitia tarifara
4901 99 00 se regaseste inscris produsul " carte", produs care este exceptat in mod expres de la plata taxelor vamale.
Asadar, societatea recurenta nu datoreaza taxe vamale pentru cartile importate in perioada de referinta.
Or, din interpretarea logica a celor doua texte rezulta ca suprataxa vamala se aplica numai produselor vamuite la import si se adauga la taxa vamala datorata, astfel ca daca societatea nu datoreaza taxe vamale nu poate datora nici suprataxe, pentru ca chiar textul legal prevede ca aceste suprataxe se adauga la taxele vamale datorate.
Conform art. 68 din Codul vamal" unele categorii de marfuri pot beneficia de un tratament tarifar favorabil (...) potrivit reglementarilor vamale sau acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte. Prin tratament tarifar favorabil se intelege o reducere sau o exceptare de drepturi vamale". Art. 69 din acelasi cod stabileste ca : " prin lege (...) din motive si imprejurari speciale, se acorda scutiri de drepturi la importul de marfuri".
Recurenta reclamanta este exceptata de la plata drepturilor vamale in baza unui acord international la care Romania este parte, fiind incident in cauza Decretul nr.434/1970 prin care Romania a aderat la Conventia internationala privind comertul international de carte. Astfel, in baza acestui acord, persoanele exceptate nu pot di obligate la plana vreunui drept vamal.
Prin urmare, este corecta sustinerea recurentei in sensul ca tribunalul a retinut din art. I, pct.1, alin.2, lit. a din decretul anterior citat doar prima parte a textului.
Este de necontestat faptul ca produsul " carte" editat si tiparit in Romania nu este supus nici unei taxe sau suprataxe, si, in consecinta, prin aplicarea textului legal anterior indicat, aceeasi trebuie sa fie si situatia cartilor importate.
Curtea considera ca art. 3 pct.c, din OUG nr.22/1998 se aplica bunurilor scutite, la care se refera art. 69 din Codul vamal si nu bunurilor exceptate in baza unor acorduri si conventii internationale la care Romania este parte, bunuri carora nu le este aplicabila OUG nr.22/1998.
In consecinta, in raport de cele anterior retinute, in temeiul art.312 alin.1 si 2 Cod procedura civila, Curtea va admite recursul va modifica in tot sentinta recurata in sensul ca va admite in parte actiunea, va anula decizia nr. 1292/24.12.2003 emisa de Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti - Serviciul de Solutionare a Contestatiilor, constatand ca reclamanta nu datoreaza suprataxa vamala si va obliga paratele sa restituie reclamantei suma de 220.881.951 ROL, cu dobanda legala aferenta de la data retinerii si pana la data restituirii sale.
Vazand si dispozitiile art.274 Cod procedura civila : PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
DECIDE:
Admite recursul declarat de reclamanta SC TIPOGRAFIA DIGITAL SRL impotriva sentintei civile nr.3850/05.10.2005 pronuntata de Tribunalul Bucuresti . Sectia a VIII -a Conflicte de Munca, Asigurari Sociale, Contencios Administrativ si Fiscal in dosarul nr.9960/CA/2004 in contradictoriu cu intimatele parate Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti , Autoritatea Nationala a Vamilor , Directia Regionala Vamala Brasov - Biroul Vamal Sibiu.
Modifica in tot sentinta recurata in sensul ca:
Admite in parte actiunea.
Anuleaza decizia nr.1292/24.12.2003 emisa de Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti - Serviciul de Solutionare a Contestatiilor.
Constata ca reclamanta nu datoreaza suprataxa vamala.
Obliga paratele sa restituie reclamantei suma de 220.881.951 lei vechi (22.088,1 RON), cu dobanda legala aferenta de la data retinerii si pana la data restituirii sale (403,4 RON) cheltuieli de judecata la fond pentru reclamanta.
Obliga paratele la 183.000 lei vechi (18,3 RON) cheltuieli de judecata in recurs pentru recurenta.
Irevocabila.
Pronuntata in sedinta publica, azi 15.06.2006.
PRESEDINTE JUDECATOR JUDECATOR
Liliana Visan Duican Doina Grecu Gheorghe
CURTEA DE APEL BUCURESTI
SECTIA A VIII-A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL
DECIZIA CIVILA NR. 893
Sedinta publica de la 15 iunie 2006
Curtea compusa din
Presedinte VISAN LILIANA
Judecator DUICAN DOINA
Judecator GRECU GHEORGHE
Grefier MOLDOVEANU CARMEN
............ Pe rol solutionarea recursului formulat de reclamanta S.C. Tipografia Digital S.R.L. impotriva sentintei civile nr.3850/05.10.2005 pronuntata de Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a Conflicte de Munca, Asigurari Sociale, Contencios Administrativ si Fiscal , in dosarul nr.9960/CA/2004 in contradictoriu cu intimatele-parate Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, Autoritatea Nationala a Vamilor, Directia Regionala Vamala Brasov - Biroul Vamal Sibiu.
La apelul nominal facut in sedinta publica au raspuns recurenta-reclamanta S.C. Tipografia Digital S.R.L., prin avocat Tita Elisabeta si intimatele-parate Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, prin consilier juridic Topan Ciprian , Autoritatea Nationala a Vamilor si Directia Regionala Vamala Brasov - Biroul Vamal Sibiu, prin consilier juridic Carmen Paduraru.
Procedura legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, dupa care:
Ne mai fiind alte cereri, Curtea constata cauza in stare de judecata si acorda cuvantul pe recursul formulat.
Recurenta-reclamanta, prin avocat sustine oral motivele de recurs si solicita admiterea recursului , modificarea sentintei civile atacate in sensul admiterii actiunii si anularii deciziei nr.1292/2003, sa se constate ca nu este platitoare de suprataxa vamala, sa se dispuna restituirea sumei de 220.881.951 ROL, actualizata cu indicele de inflatie de la data retinerii fara drept a sumei si pana la data pronuntarii hotararii, precum si obligarea intimatelor-parate la plata dobanzii legale de la data incasarii sumei si pana la restituirea efectiva a sumei solicitate. Solicita obligarea intimatelor-parate la plata cheltuielilor de judecata.
Intimatele-parate Autoritatea Nationala a Vamilor si Directia Regionala Vamala Brasov - Biroul Vamal Sibiu, prin consilier juridic solicita respingerea recursului ca nefondat pentru considerentele expuse in intampinare.
Intimata-parata Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, prin consilier juridic solicita respingerea recursului ca nefondat sustinand ca bunurile importate de recurenta-reclamanta nu se incadreaza in categoriile de bunuri exceptate de la aplicarea suprataxei vamale prevazute de art.3 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.22/1998.
C U R T E A,
Deliberand asupra recursului de fata, constata urmatoarele:
In fond dupa casare, prin sentinta civila nr.3850 din 05.10.2005 Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII -a a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratei DGFPMB pe capatul de cerere privind restituirea asupra taxei vamale, a respins acest capat al actiunii formulata de reclamanta SC " TIPOGRAFIA DIGITAL" SRL in contradictoriu cu DGFPMB ca fiind formulat impotriva unei persoane fara calitate procesuala pasiva, a respins celelalte capete ale actiunii formulate in contradictoriu cu paratele DGFPMB si AUTORITATEA NATIONALA A VAMILOR - DIRECTIA VAMALA REGIONALA BRASOV - BIROUL VAMAL SIBIU ca neintemeiate.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a retinut ca parata DGFPMB nu are calitatea procesuala pasiva pe capatul 3 al actiunii, avand ca obiect restituirea sumei platita cu titlu de supra taxa vamala, intrucat nu exista identitate intre persoana acestui parat si cel despre care se pretinde ca este obligat in raportul juridic dedus judecatii. Obligatia de restituire o are organul vamal care a incasat suma de bani si care este organ de executare, in raport de dispozitiile art. 32 alin.3 din Codul de procedura fiscala.
In ceea ce priveste fondul cauzei, tribunalul a aratat ca, in perioada 19.10.1998 - 23.12.1999, reclamanta a efectuat importuri de carte pentru care i-au fost calculate suprataxe vamale, achitand cu acest titlu suma de 220.881.951 lei. Prin decizia nr.1292/24.12.2003 parata DGFPMB a respins contestatia formulata de reclamanta impotriva acestei masuri, cu motivarea ca aceasta datoreaza bugetului de stat suprataxa vamala, intrucat nu se incadreaza in categoriile de bunuri exceptate de la aplicarea acestuia, asa cum s-a prevazut la art. 3 din OUG nr.22/1998.
Tribunalul a apreciat ca decizia contestata de reclamanta este legala si temeinica , intrucat bunurile importate de reclamanta nu sunt scutite de taxe vamale si, prin urmare, nici de suprataxe vamale. Prima instanta a aratat ca notiunile de " scutire " si " exceptare" sunt notiuni distincte, cu reglementari juridice diferite , astfel cum rezulta din dispozitiile art. 68-70 din Legea nr.141/1997. In consecinta, faptul ca importul de carte a fost exceptat de la plata taxelor vamale nu duce automat la concluzia ca a fost exceptat si de la plata suprataxei vamale, care se calculeaza la valoarea in vama a bunurilor, valoare inscrisa in declaratia vamala de import si se adauga la taxa vamala datorata, in situatia in care este datorata taxa vamala. In caz contrar, suprataxa vamala se calculeaza separat, ea nefiind conditionata de calcularea taxei vamale, astfel incat exceptarea de taxe vamale nu exclude taxa suprataxei vamale, atata timp cat nu este vorba despre bunuri scutite de taxe vamale .
Pe de alta parte, prima instanta a aratat ca prevederile Conventiilor internationale privind comertul international de carte la care Romania este parte, respectiv art. I pct.1 lit.a din Decretul nr.434/1970 nu exclud posibilitatea ca statul sa aplice anumite taxe pentru importul de carte, avand in vedere ca prevederile art. I, pct.1, alin.2 lit.a din acelasi decret stipuleaza ca dispozitiile paragrafului 1 nu vor putea impiedica un stat contractant de a percepe pentru obiectele importate taxe sau alte impozite interne de orice natura ar fi ele, percepute in momentul importului sau ulterior, cu conditia ca acestea sa nu le depaseasca pe cele care ating direct sau indirect produsele nationale similare.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs, in termen legal, reclamanta, formuland critici pe care le-a incadrat in motivul de modificare prevazut de art. 304 pct.9 Cod procedura civila.
Recurenta sustine ca instanta de fond a interpretat si aplicat gresit prevederile art. 3 alin.1 din OUG nr.22/1998 si art. 65 din Codul vamal, potrivit carora daca societatea nu datoreaza taxe vamale nu poate datora nici suprataxe vamale pentru ca chiar textul de lege prevede ca aceste suprataxe se adauga la taxele vamale datorate. Considerentul instantei privind calcularea separata a suprataxei, independent de vreo taxa vamala este nelegal, intrucat nici un text din OUG nr.22/1998 nu prevede asa ceva.
Intr-un alt motiv de recurs, societatea recurenta critica sentinta atacata pentru interpretarea gresita pe care tribunalul a dat-o notiunilor de " scutire " si " exceptare" , desi art. 68 si art. 69 din Codul vamal le definesc cu claritate. Societatea precizeaza ca nu intra sub incidenta OUG nr.22/1998 care se refera doar la importatorii scutiti de la plata taxelor vamale pe o perioada determinata.
In ultimul motiv de recurs se sustine de catre recurenta ca desi instanta de fond a retinut in mod corect aplicabilitatea in cauza a prevederilor Decretului nr.434/1970, totusi, ea considera in mod eronat, ca sunt aplicabile art. 1 pct.1 alin.2, lit.a din decret. Se arata ca instanta a ignorat insa faptul ca textul retinut este prevazut sub o conditie si anume aceea ca statul contractant care urmeaza sa aplice" taxe sau alte impozite interne" sa nu depaseasca prin taxele respective " pe cele care ating direct sau indirect produsele nationale similare". Or, este de notorietate faptul ca produsul " carte" editat si tiparit pe teritoriul Romaniei nu este supus nici unei taxe sau suprataxe.
Intimata Autoritatea Nationala a Vamilor a formulat intampinare (filele 9-14 dosar) in care a solicitat respingerea recursului ca nefondat.
Analizand sentinta atacata, in raport de criticile formulate, cat si din oficiu, in temeiul art.3041 Cod procedura civila, Curtea constata ca recursul este fondat.
Recurenta a importat carti in perioada 29.10.1998-29.11.1999, in rubrica 33 din declaratiile vamale fiind inscris codul 4901 99 00.
Aplicand dispozitiile OUG nr.22/1998 referitoare la instituirea, cu caracter temporar, a unei suprataxe vamale la importul de bunuri, completata si aprobata prin Legea nr.247/1998, organele vamale au stabilit in sarcina recurentei, potrivit art. 1 din actul normativ, o suprataxa vamala de 6%, calculata la valoarea in vama a bunurilor, redusa ulterior prin HG nr.984/29.12.1998, cu incepere de la 1.01.1999, la 4%. Suma totala achitata de societatea cu acest titlu este de 220.881.951 lei.
Curtea retine faptul ca art.1 alin.3 din ordonanta mai sus citata dispune ca " suprataxa vamala se calculeaza la valoarea in vama a bunurilor si se adauga la taxa vamala datorata pentru aceste bunuri".
Potrivit art. 65 din Codul vamal al Romaniei, taxele vamale de import se determina pe baza tarifului vamal de import al Romaniei. In tariful vamal de import pe anii 1998-1999, la pozitia tarifara
4901 99 00 se regaseste inscris produsul " carte", produs care este exceptat in mod expres de la plata taxelor vamale.
Asadar, societatea recurenta nu datoreaza taxe vamale pentru cartile importate in perioada de referinta.
Or, din interpretarea logica a celor doua texte rezulta ca suprataxa vamala se aplica numai produselor vamuite la import si se adauga la taxa vamala datorata, astfel ca daca societatea nu datoreaza taxe vamale nu poate datora nici suprataxe, pentru ca chiar textul legal prevede ca aceste suprataxe se adauga la taxele vamale datorate.
Conform art. 68 din Codul vamal" unele categorii de marfuri pot beneficia de un tratament tarifar favorabil (...) potrivit reglementarilor vamale sau acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte. Prin tratament tarifar favorabil se intelege o reducere sau o exceptare de drepturi vamale". Art. 69 din acelasi cod stabileste ca : " prin lege (...) din motive si imprejurari speciale, se acorda scutiri de drepturi la importul de marfuri".
Recurenta reclamanta este exceptata de la plata drepturilor vamale in baza unui acord international la care Romania este parte, fiind incident in cauza Decretul nr.434/1970 prin care Romania a aderat la Conventia internationala privind comertul international de carte. Astfel, in baza acestui acord, persoanele exceptate nu pot di obligate la plana vreunui drept vamal.
Prin urmare, este corecta sustinerea recurentei in sensul ca tribunalul a retinut din art. I, pct.1, alin.2, lit. a din decretul anterior citat doar prima parte a textului.
Este de necontestat faptul ca produsul " carte" editat si tiparit in Romania nu este supus nici unei taxe sau suprataxe, si, in consecinta, prin aplicarea textului legal anterior indicat, aceeasi trebuie sa fie si situatia cartilor importate.
Curtea considera ca art. 3 pct.c, din OUG nr.22/1998 se aplica bunurilor scutite, la care se refera art. 69 din Codul vamal si nu bunurilor exceptate in baza unor acorduri si conventii internationale la care Romania este parte, bunuri carora nu le este aplicabila OUG nr.22/1998.
In consecinta, in raport de cele anterior retinute, in temeiul art.312 alin.1 si 2 Cod procedura civila, Curtea va admite recursul va modifica in tot sentinta recurata in sensul ca va admite in parte actiunea, va anula decizia nr. 1292/24.12.2003 emisa de Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti - Serviciul de Solutionare a Contestatiilor, constatand ca reclamanta nu datoreaza suprataxa vamala si va obliga paratele sa restituie reclamantei suma de 220.881.951 ROL, cu dobanda legala aferenta de la data retinerii si pana la data restituirii sale.
Vazand si dispozitiile art.274 Cod procedura civila : PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
DECIDE:
Admite recursul declarat de reclamanta SC TIPOGRAFIA DIGITAL SRL impotriva sentintei civile nr.3850/05.10.2005 pronuntata de Tribunalul Bucuresti . Sectia a VIII -a Conflicte de Munca, Asigurari Sociale, Contencios Administrativ si Fiscal in dosarul nr.9960/CA/2004 in contradictoriu cu intimatele parate Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti , Autoritatea Nationala a Vamilor , Directia Regionala Vamala Brasov - Biroul Vamal Sibiu.
Modifica in tot sentinta recurata in sensul ca:
Admite in parte actiunea.
Anuleaza decizia nr.1292/24.12.2003 emisa de Directia Generala a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti - Serviciul de Solutionare a Contestatiilor.
Constata ca reclamanta nu datoreaza suprataxa vamala.
Obliga paratele sa restituie reclamantei suma de 220.881.951 lei vechi (22.088,1 RON), cu dobanda legala aferenta de la data retinerii si pana la data restituirii sale (403,4 RON) cheltuieli de judecata la fond pentru reclamanta.
Obliga paratele la 183.000 lei vechi (18,3 RON) cheltuieli de judecata in recurs pentru recurenta.
Irevocabila.
Pronuntata in sedinta publica, azi 15.06.2006.
PRESEDINTE JUDECATOR JUDECATOR
Liliana Visan Duican Doina Grecu Gheorghe
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.
Anulare act - Decizie nr. 523 din data de 27.06.2017Anulare act - Decizie nr. 502 din data de 21.06.2017
II.Procesul verbal de contraventie care nu intruneste conditiile prev. de art. 19/1 din OG nr. 2/2001 reactualizata, va fi anulat. - Decizie nr. 267/R din data de 23.05.2005
Anularea actelor frauduloase incheiate de debitori in dauna creditorilor se poate dispune daca se dovedeste existenta intentiei de frauda - Sentinta civila nr. 506/CA din data de 19.05.2004
COMPETENTA MATERIALA . ANULARE ACT FALSIFICAT - Decizie nr. nr. 5/A din data de 05.01.2004
Obligare la incheierea unui act autentic de vanzare-cumparare iar in caz de refuz, Sentinta sa tina loc de contract de vanzare cumparare - Decizie nr. 155 din data de 31.12.2013
Lipsa calitatii procesuale pasive ca urmare a divizarii unei societati in mai multe societati comerciale. Imposibilitatea introducerii unor noi parati in apel. - Decizie nr. 404 din data de 09.09.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 293 din data de 03.06.2009
- Sentinta civila nr. 526 din data de 29.10.2008
Rectificare carte funciara - Sentinta civila nr. 118 din data de 10.02.2009
Exceptia inadmisibilitatii cererii pentru neparcurgerea procedurii plangerii prealabile. Dovada depusa dupa inchiderea dezbaterilor - Sentinta civila nr. 84/F din data de 15.09.2015
Raportul de evaluare intocmit de A.N.I.. Consecintele incalcarii dispozitiilor art. 70 si 79 alin. 1 din Legea nr. 161/2003. Contestarea raportului de evaluare. - Decizie nr. 5/F din data de 23.01.2015
Admisibilitatea actiunii in anulare a actului administrativ-fiscal adresate direct instantei de judecata, fara a urma, in prealabil, procedura prevazuta de art. 205-208 din Codul de procedura fiscala. - Decizie nr. 611/R din data de 21.05.2015
Vechiul cod de procedura civila – Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 2130/R din data de 19.09.2014
Vechiul cod de procedura civila - Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Actiune pentru anularea permisului sau de conducere - Sentinta civila nr. 4798/CA din data de 19.09.2012
Actiune in anulare. Decizie emisa in baza Legii 10/2001 de catre o persoana juridica ce nu avea calitatea de unitate detinatoare. - Sentinta civila nr. 101/S din data de 03.04.2012
Interesul in promovarea unei ac?iuni in constatarea nulita?ii absolute a unui act juridic. - Decizie nr. 251/A din data de 28.10.2011
Cheltuieli de judecata pe cale separata. - Decizie nr. 1290/R din data de 20.10.2011
Uzucapiune.Posesia exerciatata asupra unui teren proprietatea C.A.P. - Decizie nr. 1473/R din data de 24.11.2011