Furnizarea de informatii de interes public
(Decizie nr. 990 din data de 29.06.2006 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti) Deliberand asupra recursului de fata, constata urmatoarele:
Prin sentinta civila nr.398/14.03.2006 pronuntata in dosarul nr.518/CAF/2006, Tribunalul Teleorman a admis actiunea formulata de reclamanta SC "ARMAND COMPUTER SERVICE" SRL in contradictoriu cu parata Directia Generala a Finantelor Publice a judetului Teleorman - Alexandria si a obligat parata sa furnizeze reclamantei urmatoarele informatii: denumirea completa, forma juridica a agentilor economici cu capital privat ce au depus bilanturi contabile la data de 30.06.2005, localitatea unde isi au sediul societatile precum si numarul de inregistrare atribuit de registratura organului fiscal teritorial pentru bilanturile depuse de acestia, numele si prenumele administratorilor ce figureaza in formularul tipizat al bilantului contabil, numele si prenumele contabililor care au semnat la rubrica corespunzatoare de intocmirea bilantului contabil; numele si prenumele expertilor contabili, ai contabililor autorizati ori al persoanelor juridice care au vizat orice certificat acele bilanturi contabile pentru care legea speciala prevede aceasta obligativitate.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a retinut ca reclamantei nu ii sunt aplicabile dispozitiile art.11 lit.c) din Legea nr.544/2001, intrucat informatiile solicitate de aceasta paratei nu reprezinta "secrete fiscale" in sensul art.11 alin.2 din Codul de procedura fiscala.
Tribunalul a apreciat ca reclamanta are un interes legitim, atat public cat si privat, fiind lezata in dreptul sau la informatie , deoarece aceasta este o firma specializata in activitati de contabilitate, revizie contabila si consultanta in domeniul fiscal.
Impotriva acestei hotarari judecatoresti a declarat recurs, in termen legal, parata care a solicitat admiterea recursului, modificarea sentintei, in sensul respingerii actiunii.
In motivarea cererii de recurs, incadrata in drept pe dispozitiile art.304 pct.9 Cod procedura civila , recurenta arata ca hotararea pronuntata a fost data cu aplicarea gresita a Legii nr.544/2001.
Recurenta sustine ca atata vreme cat instanta de fond a obligat-o sa comunice, printre altele numele si prenumele administratorilor al contabililor si expertilor contabili a incalcat prevederile art.12 alin.1 lit.d) din actul normativ in discutie, in raport si de prevederile art.2 lit.c) din lege.
Analizand sentinta atacata in raport de criticile formulate, cat si din oficiu, in baza art.3041 Cod procedura civila, Curtea apreciaza ca recursul este fondat pentru argumentele care vor fi expuse in continuare.
Conform art.12 alin.1 lit.c) din Legea nr.544/2001, se excepteaza de la accesul liber al cetatenilor informatiile privind activitatile comerciale sau financiare, daca publicitatea acestora aduce atingere principiului concurentei loiale, potrivit legii. Litera d) din acelasi articol mentioneaza ca sunt exceptate si informatiile cu privire la datele personale, potrivit legii.
Prin informatie cu privire la datele personale se intelege orice informatie privind o persoana fizica identificata sau identificabila, respectiv nume, prenume, adresa, telefon, etc. .
Curtea apreciaza ca informatiile solicitate de catre intimata reclamanta referitoare la agentii economici se incadreaza in textul legal mai sus citat.
In plus, Curtea considera ca aceste informatii reprezinta secrete fiscale, in sensul art.11 alin.2 din OG nr.92/2003.
De mentionat ca potrivit punctului 11 pct.1 din HG nr.1050/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OG nr.92/2003, in categoria informatiilor de natura celor considerate a fi secret fiscal intra datele referitoare la identitatea contribuabililor, natura si cuantumul obligatiilor fiscale, natura, sursa si suma veniturilor debitorului, plati, conturi , rulaje, transferuri de numerar, solduri, incasari, deduceri, credite, datorii, valoarea patrimoniului net sau orice fel de informatii obtinute din declaratii ori documente prezentate de catre contribuabili sau orice alte informatii cunoscute de organul fiscal ca urmare a exercitarii a atributiilor de serviciu.
De asemenea, potrivit art.11 alin.4 din Codul de procedura fiscala, republicat, este permisa transmiterea de informatii cu caracter fiscal in alte situatii decat cele prevazute la alin.2, in conditiile in care se asigura ca din acestea nu reiese identitatea vreunei persoane fizice sau juridice.
Avand in vedere prevederile legale anterior citate, instanta de control judiciar apreciaza ca informatiile ce formeaza obiectul cererii deduse judecatii sunt exceptate de la liberul acces al cetatenilor.
In consecinta, in temeiul art.312 alin.1 si 2 Cod procedura civila, Curtea va admite recursul, va modifica sentinta atacata in sensul ca va respinge actiunea ca nefondata.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
DECIDE:
Admite recursul declarat de parata Directia Generala a Finantelor Publice a Judetului Teleorman impotriva sentintei civile nr.398/14.03.2006 pronuntata in dosarul nr.518/CAF/2005 al Tribunalului Teleorman - Sectia Civila, in contradictoriu cu intimata reclamanta Armand Computer Service SRL.
Modifica sentinta recurata in sensul ca:
Respinge cererea ca nefondata.
Irevocabila.
Pronuntata in sedinta publica, azi 29.06.2006.
PRESEDINTE JUDECATOR JUDECATOR
Liliana Visan Apostol Filofteia Cosma Carmen Valeria
Prin sentinta civila nr.398/14.03.2006 pronuntata in dosarul nr.518/CAF/2006, Tribunalul Teleorman a admis actiunea formulata de reclamanta SC "ARMAND COMPUTER SERVICE" SRL in contradictoriu cu parata Directia Generala a Finantelor Publice a judetului Teleorman - Alexandria si a obligat parata sa furnizeze reclamantei urmatoarele informatii: denumirea completa, forma juridica a agentilor economici cu capital privat ce au depus bilanturi contabile la data de 30.06.2005, localitatea unde isi au sediul societatile precum si numarul de inregistrare atribuit de registratura organului fiscal teritorial pentru bilanturile depuse de acestia, numele si prenumele administratorilor ce figureaza in formularul tipizat al bilantului contabil, numele si prenumele contabililor care au semnat la rubrica corespunzatoare de intocmirea bilantului contabil; numele si prenumele expertilor contabili, ai contabililor autorizati ori al persoanelor juridice care au vizat orice certificat acele bilanturi contabile pentru care legea speciala prevede aceasta obligativitate.
Pentru a pronunta aceasta hotarare, prima instanta a retinut ca reclamantei nu ii sunt aplicabile dispozitiile art.11 lit.c) din Legea nr.544/2001, intrucat informatiile solicitate de aceasta paratei nu reprezinta "secrete fiscale" in sensul art.11 alin.2 din Codul de procedura fiscala.
Tribunalul a apreciat ca reclamanta are un interes legitim, atat public cat si privat, fiind lezata in dreptul sau la informatie , deoarece aceasta este o firma specializata in activitati de contabilitate, revizie contabila si consultanta in domeniul fiscal.
Impotriva acestei hotarari judecatoresti a declarat recurs, in termen legal, parata care a solicitat admiterea recursului, modificarea sentintei, in sensul respingerii actiunii.
In motivarea cererii de recurs, incadrata in drept pe dispozitiile art.304 pct.9 Cod procedura civila , recurenta arata ca hotararea pronuntata a fost data cu aplicarea gresita a Legii nr.544/2001.
Recurenta sustine ca atata vreme cat instanta de fond a obligat-o sa comunice, printre altele numele si prenumele administratorilor al contabililor si expertilor contabili a incalcat prevederile art.12 alin.1 lit.d) din actul normativ in discutie, in raport si de prevederile art.2 lit.c) din lege.
Analizand sentinta atacata in raport de criticile formulate, cat si din oficiu, in baza art.3041 Cod procedura civila, Curtea apreciaza ca recursul este fondat pentru argumentele care vor fi expuse in continuare.
Conform art.12 alin.1 lit.c) din Legea nr.544/2001, se excepteaza de la accesul liber al cetatenilor informatiile privind activitatile comerciale sau financiare, daca publicitatea acestora aduce atingere principiului concurentei loiale, potrivit legii. Litera d) din acelasi articol mentioneaza ca sunt exceptate si informatiile cu privire la datele personale, potrivit legii.
Prin informatie cu privire la datele personale se intelege orice informatie privind o persoana fizica identificata sau identificabila, respectiv nume, prenume, adresa, telefon, etc. .
Curtea apreciaza ca informatiile solicitate de catre intimata reclamanta referitoare la agentii economici se incadreaza in textul legal mai sus citat.
In plus, Curtea considera ca aceste informatii reprezinta secrete fiscale, in sensul art.11 alin.2 din OG nr.92/2003.
De mentionat ca potrivit punctului 11 pct.1 din HG nr.1050/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OG nr.92/2003, in categoria informatiilor de natura celor considerate a fi secret fiscal intra datele referitoare la identitatea contribuabililor, natura si cuantumul obligatiilor fiscale, natura, sursa si suma veniturilor debitorului, plati, conturi , rulaje, transferuri de numerar, solduri, incasari, deduceri, credite, datorii, valoarea patrimoniului net sau orice fel de informatii obtinute din declaratii ori documente prezentate de catre contribuabili sau orice alte informatii cunoscute de organul fiscal ca urmare a exercitarii a atributiilor de serviciu.
De asemenea, potrivit art.11 alin.4 din Codul de procedura fiscala, republicat, este permisa transmiterea de informatii cu caracter fiscal in alte situatii decat cele prevazute la alin.2, in conditiile in care se asigura ca din acestea nu reiese identitatea vreunei persoane fizice sau juridice.
Avand in vedere prevederile legale anterior citate, instanta de control judiciar apreciaza ca informatiile ce formeaza obiectul cererii deduse judecatii sunt exceptate de la liberul acces al cetatenilor.
In consecinta, in temeiul art.312 alin.1 si 2 Cod procedura civila, Curtea va admite recursul, va modifica sentinta atacata in sensul ca va respinge actiunea ca nefondata.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
DECIDE:
Admite recursul declarat de parata Directia Generala a Finantelor Publice a Judetului Teleorman impotriva sentintei civile nr.398/14.03.2006 pronuntata in dosarul nr.518/CAF/2005 al Tribunalului Teleorman - Sectia Civila, in contradictoriu cu intimata reclamanta Armand Computer Service SRL.
Modifica sentinta recurata in sensul ca:
Respinge cererea ca nefondata.
Irevocabila.
Pronuntata in sedinta publica, azi 29.06.2006.
PRESEDINTE JUDECATOR JUDECATOR
Liliana Visan Apostol Filofteia Cosma Carmen Valeria
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.
Anulare act - Decizie nr. 523 din data de 27.06.2017Anulare act - Decizie nr. 502 din data de 21.06.2017
II.Procesul verbal de contraventie care nu intruneste conditiile prev. de art. 19/1 din OG nr. 2/2001 reactualizata, va fi anulat. - Decizie nr. 267/R din data de 23.05.2005
Anularea actelor frauduloase incheiate de debitori in dauna creditorilor se poate dispune daca se dovedeste existenta intentiei de frauda - Sentinta civila nr. 506/CA din data de 19.05.2004
COMPETENTA MATERIALA . ANULARE ACT FALSIFICAT - Decizie nr. nr. 5/A din data de 05.01.2004
Obligare la incheierea unui act autentic de vanzare-cumparare iar in caz de refuz, Sentinta sa tina loc de contract de vanzare cumparare - Decizie nr. 155 din data de 31.12.2013
Lipsa calitatii procesuale pasive ca urmare a divizarii unei societati in mai multe societati comerciale. Imposibilitatea introducerii unor noi parati in apel. - Decizie nr. 404 din data de 09.09.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 293 din data de 03.06.2009
- Sentinta civila nr. 526 din data de 29.10.2008
Rectificare carte funciara - Sentinta civila nr. 118 din data de 10.02.2009
Exceptia inadmisibilitatii cererii pentru neparcurgerea procedurii plangerii prealabile. Dovada depusa dupa inchiderea dezbaterilor - Sentinta civila nr. 84/F din data de 15.09.2015
Raportul de evaluare intocmit de A.N.I.. Consecintele incalcarii dispozitiilor art. 70 si 79 alin. 1 din Legea nr. 161/2003. Contestarea raportului de evaluare. - Decizie nr. 5/F din data de 23.01.2015
Admisibilitatea actiunii in anulare a actului administrativ-fiscal adresate direct instantei de judecata, fara a urma, in prealabil, procedura prevazuta de art. 205-208 din Codul de procedura fiscala. - Decizie nr. 611/R din data de 21.05.2015
Vechiul cod de procedura civila – Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 2130/R din data de 19.09.2014
Vechiul cod de procedura civila - Recurs respins. Inadmisibilitate actiune constatare a unei situatii de fapt in materia contenciosului administrativ. Sanctiunea necomunicarii modificarii actiunii – nulitate relativa in conditiile art. 105 alin. 2 c.pr.ci - Decizie nr. 1449/R din data de 25.04.2014
Actiune pentru anularea permisului sau de conducere - Sentinta civila nr. 4798/CA din data de 19.09.2012
Actiune in anulare. Decizie emisa in baza Legii 10/2001 de catre o persoana juridica ce nu avea calitatea de unitate detinatoare. - Sentinta civila nr. 101/S din data de 03.04.2012
Interesul in promovarea unei ac?iuni in constatarea nulita?ii absolute a unui act juridic. - Decizie nr. 251/A din data de 28.10.2011
Cheltuieli de judecata pe cale separata. - Decizie nr. 1290/R din data de 20.10.2011
Uzucapiune.Posesia exerciatata asupra unui teren proprietatea C.A.P. - Decizie nr. 1473/R din data de 24.11.2011