InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Pitesti

Contractele de vanzare cumparare au avut ca obiect terenuri aflate in circuitul agricol cu categoria de folosinta arabil, pasune sau fanete

(Decizie nr. 608/R-CONT din data de 29.03.2012 pronuntata de Curtea de Apel Pitesti)

Domeniu Contracte | Dosare Curtea de Apel Pitesti | Jurisprudenta Curtea de Apel Pitesti

Contractele de vanzare cumparare au avut ca obiect terenuri aflate in circuitul agricol cu categoria de folosinta arabil, pasune sau fanete

Art. 142 alin. 2 lit. f Codul fiscal
Art. 23 al. 3 din Legea 50/1991
 Art. 94 din Legea 18/1991

Cele sapte contracte de vanzare cumparare pentru care s-a stabilit obligatia de plata a TVA au fost incheiate in anii 2007-2008, perioada in care Codul fiscal prevedea, la art. 141 al. 2 lit. f,  scutirea de TVA a livrarilor de terenuri, cu exceptia celor construibile. Acelasi text de lege defineste notiunea de teren construibil ca fiind orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa constructii, conform legislatiei in vigoare.
Potrivit Legii 18/1991, in categoria terenurilor intravilane sunt cuprinse nu numai terenurile pe care sunt amplasate sau se pot amplasa constructiile, ci si terenurile arabile sau forestiere (art. 2 lit. d). Potrivit art. 23 al. 3 din Legea 50/1991 si art. 94 din Legea 18/1991, terenurile destinate construirii trebuie scoase in prealabil din circuitul agricol, prin aprobarea data in acest scop de catre organul competent si dupa o procedura prevazuta printr-un act normativ dat in aplicarea legii (Ordinul nr.897/798 din 2005 al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale si al ministrului administratiei si internelor pentru aprobarea Regulamentului privind continutul documentatiilor referitoare la scoaterea terenurilor din circuitul agricol).
In cauza, organul fiscal, caruia ii revenea sarcina de a dovedi constatarile facute prin intermediul actelor administrative emise, nu a facut dovada ca terenul a fost scos din circuitul agricol,  astfel incat sa poata fi considerat construibil. Simplul fapt ca este situat intr-o zona  in care se gasesc constructii, ori in care este aprobata, prin PUD, realizarea de constructii, nu il scuteste pe proprietar de formalitatile scoaterii din circuitul agricol, in vederea realizarii de constructii, pentru ca parcela respectiva sa devina construibila.

(Decizia nr. 608/R-CONT/29.03.2012)

Prin cererea inregistrata la data de 16.05.2011, reclamantul C. L., prin procurator B. A. N., a chemat in judecata DGFP Valcea, pentru ca prin hotararea ce se va pronunta sa se dispuna anularea raportului de inspectie fiscala nr. 81094/09.02.2011, a deciziei de impunere nr. 81055/09.02.2011 si a deciziei nr. 85/19.04.2011 de solutionare a contestatiei administrative impotriva deciziei de impunere si a raportului de inspectie fiscala, emise de parata ca fiind netemeinice si nelegale, pentru suma de 62119 lei, reprezentand obligatii suplimentare fiscale (TVA), aferente a sapte contracte de vanzare - cumparare teren si suma de 56923 lei, accesorii aferente.
In motivarea actiunii, reclamantul a aratat ca, in urma inspectiei fiscale efectuata de catre parata, materializata prin raportul de inspectie fiscala nr. 93108/11.11.2010, ce  a stat la baza deciziei de impunere nr. 93109/11.11.2010, s-au stabilit in sarcina reclamantului obligatii fiscale suplimentare reprezentand TVA, in cuantum de 84571 lei, calculata pentru un nr. de 28 contracte de vanzare - cumparare terenuri, incheiate de reclamant in perioada supusa inspectiei fiscale, 01.05.2005 - 31.12.2009. Aceste acte au fost anulate prin decizia nr. 7/17.01.2011, emisa de parata,  pentru a stabili categoria de folosinta a terenurilor ce au facut obiectul actelor de vanzare - cumparare, iar ca urmare a reverificarii s-a intocmit raportul de inspectie fiscala nr. 81094/09.02.2011, ce a stat la baza emiterii deciziei de impunere nr. 81905/09.02.2011. Prin aceasta, parata a stabilit in sarcina reclamantei aceleasi obligatii fiscale, impotriva carora reclamantul a formulat contestatie administrativa pentru suma de 62119 lei, reprezentand TVA aferenta contractelor de vanzare - cumparare nr.:  1997/02.07.2007, pentru care s-a calculat TVA in suma de 2672 lei, 1322/05.05.2008 - TVA in suma de 2794 lei, nr. 1323/05.05.2008 - TVA in suma de 2794 lei, nr. 1365/07.05.2008 - ZVA in suma de 5828 lei, nr. 1465/13.05.2008 - TVA in suma 43480 lei, nr. 1713/03.06.2008 - TVA in suma 2395 lei si nr. 3780/28.10.2008, pentru care s-a calculat TVA in suma de 2156 lei si pentru suma de 56923 lei, reprezentand dobanzi, majorari si penalitati de intarziere aferente, contestatie ce a fost respinsa ca neintemeiata, prin decizia nr. 85/19.04.2011, emisa de parata DGFP Valcea.
Reclamantul a mai aratat ca, in mod gresit, parata a respins contestatia, intrucat nu datoreaza sumele stabilite prin actele contestate, deoarece terenurile ce au facut obiectul celor sapte contracte de vanzare - cumparare se aflau in circuitul agricol avand categoria de folosinta arabil, pasune sau fanete. Acest aspect rezulta din contractele de vanzare - cumparare, adeverinte de rol fiscal si extrasele de carte funciara aflate la dosar. Livrarea acestor terenuri este scutita de taxa pe valoare adaugata, exceptie facand livrarea terenurilor construibile potrivit legislatiei aplicabile la data incheierii contractelor de vanzare cumparare mentionate. In acest sens invoca prevederile art. 141 alin. 2 lit. f din Codul Fiscal, art. 23 din Legea 50/91, art. 78 si urmatoarele din Legea nr. 18/91, Legea nr. 350/2001, modificata, privind amenajarea teritoriului si urbanismului, regulamentul privind continutul documentatiilor referitoare la scoaterea terenurilor din circuitul civil si altele.
Parata DGFP Valcea a formulat intampinare, solicitand respingerea actiunii reclamantului ca neintemeiata, intrucat pentru operatiunile taxabile in suma totala de 389058 lei, in mod corect s-a stabilit TVA, in suma de 62119 lei, aferente celor sapte tranzactii imobiliare si accesorii in suma de 56923 lei. Terenurile ce au facut obiectul acestor tranzactii sunt terenuri construibile destinate pentru realizarea de locuinte. Asdtfel, terenul arabil in suprafata de 682,13 mp, situat in intravilanul Municipiului Rm.Valcea, str. Lespezi pct. "Balta Fantanii" Lespezi, ce face obiectul contractului de vanzare - cumparare nr. 1997/02.07.2007, este teren construibil destinat pentru realizarea de locuinte avand in vedere cele doua certificate de urbanism (nr. 618/8906 din 11.04.2006 si nr. 1890/26071 din 21.08.2006) si hotararea nr. 168/31.08.2006 a Consiliului Local Al Municipiului Rm.Valcea, prin care a aprobat Planul Urbanistic de Detaliu Goranu "Balta Fantanii" pentru realizarea de locuinte, drept urmare pentru cota parte de 1/3 in valoare de 16733 lei ce-i revine reclamantului din aceasta tranzactie, s-a stabilit TVA in suma de 2672 lei. Terenurile ce au facut obiectul celorlalte sase contracte de vanzare - cumparare, incheiate in anul 2008 sunt situate in intravilanul Comunei Bujoreni, punctele "In Lunca" si "Ciresii Ilenei", se regasesc in zona constructii locuinte si functiuni complementare, potrivit adreselor nr. 520917.09.2010 si nr. 80824/21.01.2011, emise de Primaria Bujoreni, astfel ca tranzactiile efectuate cu aceste terenuri nu sunt scutite de TVA, drept pentru care, pentru cota parte de 1 ce-i revine reclamantului din valoarea tranzactiilor in suma de 372325 lei, s-a calculat TVA in suma de 59447 lei. Accesoriile sunt datorate potrivit principiului de drept "accesorium sequitur principale".
Prin sentinta nr. 2464/29.11.2011, Tribunalul Valcea - Sectia a II-a civila a respins actiunea formulata de catre reclamatul C. L., prin procurator B. A. N., in contradictoriu cu parata Directia Generala a Finantelor Publice Valcea.
Pentru a hotari astfel, instanta de fond a retinut ca reclamantul C.L. a efectuat in perioada 01.01.2006 - 31.05.2006 tranzactii imobiliare in scopul obtinerii de venituri cu caracter de continuitate in valoare de 78.000 lei, depasind astfel plafonul de scutire de taxa pe valoare adaugata, prevazut de art. 152 alin. 1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal. 
In perioada urmatoare, reclamantul a mai efectuat tranzactii imobiliare, printre care si contractele de vanzare - cumparare nr. 1997/02.07.2007, 1322/05.05.2008, nr.1323/05.05.2008, nr.1365/07.05.2008, nr. 1465/13.05.2008, nr. 1713/03.06.2008 si nr. 3780/28.10.2008.
Ca urmare a reverificarii tranzactiei imobiliare cu caracter de continuitate derulate de reclamant in perioada 2007 - 2008, materializata prin raportul de inspectie fiscala nr. 81094/09.02.2011, ce a stat la baza deciziei de impunere nr. 81905/09.02.2011, parata DGFP Valcea a stabilit obligatii fiscale suplimentare pentru cele sapte contracte de vanzare - cumparare (pentru operatiuni taxabile in suma totala de 389058 lei), constand in TVA in suma de 62119 lei, la care a calcula accesoriile aferente in suma de 56923 lei, impotriva carora reclamantul a formulat contestatie administrativa ce a fost respinsa ca neintemeiata, potrivit deciziei nr. 85/19.04.2011, emisa de parata.
S-a constatat ca actele administrativ fiscale prin care s-au stabilit in sarcina reclamantului obligatii suplimentare constand in TVA, in suma de 62119 lei si accesorii in suma de 56923 lei, precum si decizia de respingere a contestatiei administrative sunt legale si temeinice avand in vedere urmatoarele:
Contractul de vanzare cumparare nr. 1997/02.07.2007, in valoare de 50200 lei, incheiat intre reclamantul C. L., P. G., P. G., in calitate de vanzatori si P. M., P. F., in calitate de cumparatori, a avut ca obiect teren arabil in suprafata de 682,13 mp, situat in intravilanul Municipiului Rm.Valcea, str. Lespezi, pct. "Balta Fantanii", din care 1/3 din valoare ii revine reclamantului respectiv 13733 lei.
Stabilirea categoriei de folosinta a terenului, in momentul vanzarii este determinata de cele doua certificate de urbanism eliberate la cererea celor trei vanzatori, respectiv certificatul cu nr. 618/8906 din 11.04.2006, eliberat pentru imobil teren situat in Rm.Valcea, str. Lespezi, nr. 10F si certificatul nr. 1890/26071 din 21.08.2006, eliberat pentru imobilul teren situat in Rm.Valcea, str. Lespezi, nr. 10F, in care se mentioneaza ca dreptul de proprietate asupra terenului in suprafata de 600,01 mp cu cota parte indiviza din drumul de acces comun (99,89 mp), respectiv a terenului in suprafata de 10110,98 mp, a fost dobandit in baza mai multor operatiuni de unificare/dezmembrare/parcelare. Astfel, in primul certificat este precizat actul de dezmembrare autentificat sub nr. 3071 din care a rezultat terenul de 600,01 mp si 99,89 mp, cota parte din drumul de acces, iar in cel de al doilea, actul de unificare autentificat sub nr. 2673/2005, rezultand prin alipirea intr-un singur lot in suprafata de 110,98 mp, ambele acte fiind inscrise in contractul de vanzare - cumparare nr. 1997/02.07.2007, care are ca obiect terenul in suprafata de 682 mp. La stabilirea categoriei de folosinta a terenului s-a avut in vedere si adresa nr. 2325/21.01.2011, precum si extrasul de carte funciara pentru informare nr. 2326/21.01.2011, emise de OCPI Valcea - Biroul de Carte Funciara, din care rezulta ca terenul in suprafata de 682,13 mp face parte din imobilul teren in suprafata de 7590,71 mp, inscris in cartea funciara sub nr. 21581/UAT Rm.Valcea, care la randul sau a rezultat din dezmembrarea terenului in suprafata de 10110,98 mp (actul de dezmembrare autentificat sub nr. 3071/2005), inscris in cartea funciara la nr. 18608/UAT Rm.Valcea.
Prin hotararea nr. 168/31.08.2006, a Consiliului Local al Municipiului Rm.Valcea, s-a aprobat Planul Urbanistic De Detaliu Goranu "Balta Fantanii" (PUD), pentru realizarea de locuinte.
Astfel, terenul in suprafata de 682,13 mp este un teren construibil destinat pentru realizarea de locuinte situatie in care in mod corect parata DGFP Valcea, pentru cota parte de 1/3 in valoare de 16733 lei ce-i revine reclamantului C. L. din tranzactia respectiva, a stabilit in sarcina acestuia TVA in suma de 2672 lei.
De asemenea, in perioada 05.05.2008 -28.10.2008, reclamantul impreuna cu C. M. M., au incheiat in calitate de vanzatori sase contracte de vanzare - cumparare, avand ca obiect parcelele de teren provenite din unificare/dezmembrarea terenului situat in intravilanul comunei Bujoreni, punctul "In Lunca si Ciresii Ilenei", in valoare de 7744649 lei, respectiv contractele nr. 1322/05.05.2008, nr.1323/05.05.2008, nr.1365/07.05.2008, nr. 1465/13.05.2008, nr. 1713/03.06.2008 si nr. 3780/28.10.2008.
Reclamantul a procedat la unificarea terenurilor dobandite in timpul casatoriei, in baza actului de unificare autentificat sub nr. 1101/2007, dupa care a procedat la dezmembrarea terenului unificat, potrivit actului de dezmembrare autentificat sub nr. 1840/2007.
Prin adresele nr. 5209/17.09.2010 si 326/19.01.2011, Primaria Comunei Bujoreni a comunicat paratei ca terenurile ce fac obiectul celor sase contracte de vanzare - cumparare sunt situate in intravilanul comunei Bujoreni, conform PUG, fiind in zona constructii locuinte si functiuni complementare.
Pentru aceste tranzactii in valoare de 372325 lei, reprezentand cota de 1 din valoarea totala (744649 lei), reclamantul datoreaza TVA in suma de 59447 lei, astfel ca, pentru cele sapte tranzactii imobiliare ce au facut obiectul reverificarii de catre organele fiscale, reclamantul C.L., datoreaza TVA in cuantum de 62119 lei (2672 lei + 59447 lei), conform dispozitiilor Legii nr. 571/2003, cu modificarile ulterioare, HG nr. 44/2004, privind normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003, Legea nr. 50/2001, privind amenajarea teritoriului si urbanismului cu modificarile ulterioare si a altor dispozitii legale aplicabile la data efectuarii fiecarei tranzactii.
Potrivit art. 142 alin. 2 lit. f Codul Fiscal, sunt scutite de taxa operatiunile privind livrarea de catre orice persoana a unei constructii, a unei parti a acesteia si a terenului pe care este construita, precum si a oricarui alt teren. Prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea unei constructii noi, a unei parti a acesteia sau a unui teren construibil, devenind teren construibil ca orice teren amenajat sau neamenajat pe care se pot executa constructii conform legislatiei in vigoare, de unde rezulta ca terenurile care au facut obiectul celor sapte contracte de vanzare cumparare, chiar daca nu sunt amenajate, dar pe acesta se pot executa constructii de locuinte, acestea aflandu-se in categoria terenurilor construibile, situatie in care tranzactiile efectuate cu aceste terenuri nu sunt scutite de TVA, astfel ca, sustinerile reclamantului in sensul ca terenurile ce au facut obiectul tranzactiilor nu sunt amenajate pentru constructii de locuinte si nu au fost scoase din circuitul agricol, nu pot fi retinute.
Datorand obligatiile principale ce constau in TVA, reclamantul datoreaza si accesoriile aferente in cuantum de 56923 lei, calculate de parata prin actele contestate, in baza principiului de drept "accesorium sequitur principale".
Impotriva sentintei de mai sus a formulat recurs reclamantul Cr. L., criticand-o pentru motive prevazute de art.304 pct.9 si art.3041 Cod procedura civila.
In motivare, a aratat ca toate contractele de vanzare cumparare au avut ca obiect terenuri aflate in circuitul agricol cu categoria de folosinta arabil, pasune sau fanete, fapt dovedit prin contractele incheiate, adeverinte de rol fiscal si extrase de carte funciara.
Conform art. 141 al. 2 lit. f din Codul Fiscal in vigoare la 01.01.2007, livrarea de terenuri este scutita de TVA, cu exceptia terenurilor construibile. Aceasta prevedere transpune Art. 12 din Directiva 2006/112/CE, care prevede ca teren construibil inseamna orice teren amenajat sau neamenajat, definit ca atare de statele membre.
Legislatia nationala, respectiv Legea 50/1991, Legea 18/1991, Regulamentul din 07.09.2005 privind continutul documentatiilor referitoare la scoaterea terenurilor din circuitul agricol, Legea 350/2001 detaliaza toate elementele necesare calificarii unui teren ca fiind construibil.
In conformitate cu art. 2 lit. d din Legea 18/1991, in categoria terenurilor intravilane sunt cuprinse atat terenurile afectate constructiilor cat si terenurile agricole.
Conform art. 23 din Legea 51/1991, pentru a fi construibil, un teren trebuie sa fie scos temporar sau definitiv din circuitul agricol. Abia la data de 06.07.2009, prin Legea 242/2009, legiuitorul a prevazut ca pentru terenul trecut in intravilan in baza prevederilor planului urbanistic general nu este necesara scoaterea din circuitul agricol.
Analizand recursul formulat prin prisma motivelor invocate, precum si sub toate aspectele, in baza art. 3041 C.proc.civ., Curtea a constatat urmatoarele:
Critica recurentului vizeaza gresita aplicare de catre prima instanta a prevederilor art. 141 al. 2 lit. f din Codul fiscal, rezultand dintr-o defectuoasa apreciere a probatoriului administrat in cauza.
Cele sapte contracte de vanzare cumparare pentru care s-a stabilit obligatia de plata a TVA au fost incheiate in anii 2007-2008, perioada in care Codul fiscal prevedea, la art. 141 al. 2 lit. f,  scutirea de TVA a livrarilor de terenuri, cu exceptia celor construibile. Acelasi text de lege defineste notiunea de teren construibil ca fiind orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa constructii, conform legislatiei in vigoare.
Chestiunea de a carei dezlegare depinde modul de  solutionare  litigiului este asadar aceea de a stabili daca terenurile ce au facut obiectul fiecaruia din cele sapte contracte de vanzare cumparare sunt sau nu construibile, pentru a decide daca recurentul reclamant datora taxa pe valoarea adaugata aferenta transferului de proprietate asupra acestora.
In ceea ce priveste primul contract de vanzare cumparare, nr. 1997/02.07.2007, acesta are ca obiect terenul in suprafata de 682,13 lei mp situat in intravilanul Mun. Rm. Valcea, str. Lespezi, pct. Balta Fantanii.
La stabilirea categoriei de folosinta a acestui teren, instanta  de fond a avut in vedere,  ca si organul fiscal, mentiunile din certificatele de urbanism 1890/21.08.2006 si nr. 618/2006 (numai primul dintre acestea fiind depus la dosarul cauzei, filele 122-123 dosar fond)., adresa 2325/2011 (fila 119 dosar fond) si extrasul de carte funciara nr. 2326/2011 (fila 120), emise de OCPI Valcea - Biroul de Carte Funciara, precum si Hotararea  168/2006 a Consiliului Local Rm. Valcea (fila 124).
Prima instanta a considerat ca din aceste acte rezulta ca terenul din punctul "Balta Fantanii" este construibil, insa curtea constata ca aceasta concluzie este rezultatul unui rationament gresit.
Astfel, Curtea a constatat ca certificatul de urbanism atesta, ca regim juridic, situarea terenului respectiv in intravilan, iar ca regim economic, situarea in "zona de locuinte individuale si colective, anexe gospodaresti si gradini cultivate pentru consum propriu", aprobandu-se prin planul urbanistic de detaliu al zonei - Hotararea Consiliului Local Rm. Valcea nr. 168/2006 -  realizarea de locuinte in acea zona.
Cu toate acestea, in extrasul de carte funciara nr. 2326/21.01.2011 se stipuleaza in mod expres si neechivoc ca terenul in suprafata de 682 mp din punctul "balta Fananii" face parte din categoria de folosinta arabil. (fila 121)
Intre cele doua categorii de acte, si anume certificatul de urbanism si PUD-ul, pe de o parte, si extrasul de carte funciara, pe de alta parte, nu exista nicio contradictie; in plus, se constata ca, desi si-au intemeiat constatarile si pe mentiunile acestui din urma inscris, atat  organul fiscal cat si prima instanta au ignorat mentiunea expresa cu privire la categoria de folosinta a terenului, continuta in Anexa 1 la partea I, nemotivand in nici un fel care sunt motivele pentru care o considera nereala.
S-a considerat ca situarea terenului intr-o zona pentru care s-a aprobat construirea de locuinte, si in care sunt realizate locuinte, ii confera acestuia in mod automat atributul de a fi construibil, ignorandu-se cadrul legislativ in vigoare la acea data cu privire la aceasta notiune.
Dupa cum prevad dispozitiile citate mai sus ale art. 141 al. 2 lit. f din Codul fiscal, calificarea de "construibil" trebuie sa rezulte din lege.
Sub acest aspect, curtea a retinut ca, potrivit Legii 18/1991, in categoria terenurilor intravilane sunt cuprinse nu numai terenurile pe care sunt amplasate sau se pot amplasa constructiile, ci si terenurile arabile sau forestiere (art. 2 lit. d). Potrivit art. 23 al. 3 din Legea 50/1991si art. 94 din Legea 18/1991, terenurile destinate construirii trebuie scoase in prealabil din circuitul agricol, prin aprobarea data in acest scop de catre organul competent si dupa o procedura prevazuta printr-un act normativ dat in aplicarea legii (Ordinul nr.897/798 din 2005 al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale si al ministrului administratiei si internelor pentru aprobarea Regulamentului privind continutul documentatiilor referitoare la scoaterea terenurilor din circuitul agricol).
In cauza, organul fiscal, caruia ii revenea sarcina de a dovedi constatarile facute prin intermediul actelor administrative emise, nu a facut dovada ca terenul a fost scos din circuitul agricol,  astfel incat sa poata fi considerat construibil. Simplul fapt ca este situat intr-o zona  in care se gasesc constructii, ori in care este aprobata, prin PUD, realizarea de constructii, nu il scuteste pe proprietar de formalitatile scoaterii din circuitul agricol, in vederea realizarii de constructii, pentru ca parcela respectiva sa devina construibila..
Dimpotriva, reclamantul a facut dovada, prin extrasul de carte funciara, ca  si in 2011 terenul face parte din categoria de folosinta arabil, asa cum se mentionase si in cuprinsul contractului de vanzare cumparare autentificat sub nr. 1997/02.07.2007 (filele 70-71 dosar fond).
Celelalte sase contracte de vanzare cumparare, toate incheiate in anul 2008, au ca obiect terenuri situate in intravilanul com. Bujoreni, jud. Valcea, in punctul "In Lunca si Ciresii Ilenii". In fiecare dintre aceste contacte de vanzare cumparare se mentioneaza ca parcelele fac parte din categoria  de folosinta arabil, calificare care rezulta din extrasele de carte funciara eliberate in anul 2008 si care au stat la baza intocmirii contractelor respective.
Cu toate acestea, organul fiscal a retinut ca, din adresele emise de Primaria com. Bujoreni nr. 5209/2010 si nr. 326/2011 (filele115, 117 dosar fond) ar rezulta ca terenurile respective sunt construibile, punct de vedere impartasit si de instanta  de fond.
Totusi, curtea a constatat ca, prin adresele respective, Primaria atesta numai ca terenurile sunt situate in zona de constructii locuinte.
Or, din analiza cadrului legislativ efectuata in cele ce preced, atunci cand a fost a fost cercetata categoria de folosinta a terenului ce face obiectul primului dintre contracte, a reiesit ca situarea intr-o astfel de zona nu ii confera automat oricarei parcele de teren insusirea de a fi construibila, cata vreme nu este aprobata in conditiile si de catre organele prevazute de lege scoaterea din circuitul agricol, ceea ce, nici cu privire la aceste sase parcele de teren, nu s-a facut dovada ca s-ar fi intamplat.
Dimpotriva, adeverinta nr. 1447/04.03.2011 (fila 95 dosar fond) emisa de catre Primaria com. Bujoreni atesta faptul ca intre anii 2005-2010 recurentul reclamant a  fost inregistrat in Registrul Agricol al acestei comune numai cu terenuri categoria de folosinta arabil, atat in punctul "In Lunca si Ciresii Ilenii", cat si in alte locatii.
Or, pentru motivele expuse mai sus, un teren arabil nu poate fi calificat construibil cata vreme nu a  intervenit scoaterea acestuia din circuitul agricol.
De aceea, Curtea a constatat ca instanta de fond a apreciat in mod gresit probatoriul si a dat o interpretare eronata prevederilor legale incidente, atunci cand a calificat terenurile ce fac obiectul celor sapte contracte de vanzare-cumparare ca fiind construibile.
In consecinta, livrarile efectuate prin intermediul acestor acte se incadreaza in categoria celor scutite de TVA, in baza prevederilor art. 141 al. 2 lit. f din Codul fiscal, astfel ca decizia de impunere a fost in mod nelegal emisa.
Asa fiind, in baza art. 312 C. proc.civ. a fost admis recursul si modificata sentinta in sensul ca pe fond a fost admisa cererea si s-a dispus anularea Deciziei nr.85/19.04.2011, date in solutionarea contestatiei administrative si a Deciziei de impunere nr.81094/09.02.2011, emise de parata.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte

Nulitate act - Hotarare nr. 735 din data de 10.10.2017
Dobanzi comerciale. Titlu executoriu. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 17/R/2010 din data de 04.01.2010
Prestari servicii apa. Necontorizat. - Decizie nr. 111/R/2010 din data de 01.02.2010
Recurs prest tab - Sentinta civila nr. 05695 din data de 25.01.2010
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 180 din data de 24.02.2016
Cerere cu valoare redusa. Cerere de restituire a unui imprumut, formulata inainte de termenul scadent. - Sentinta civila nr. 429 din data de 09.10.2014
Instrainarea si dobandirea terenurilor prin acte juridice intre vii, doar prin incheierea ad validitatem a actului in forma autentica - Decizie nr. 156 din data de 28.02.2013
Constatare a nulitatii absolute a clauzei privind onorariul de succes din contractul de asistenta juridica - Decizie nr. 755 din data de 27.09.2012
Obligare incheiere contract in forma autentica - Decizie nr. 367 din data de 18.10.2010
Despagubiri contractuale - Sentinta comerciala nr. 791/C din data de 20.04.2010
Contract de vanzare-cumparare - Sentinta comerciala nr. 221/C din data de 16.02.2010
Contract de leasing - Sentinta comerciala nr. 221/C din data de 16.02.2010
EFECTELE TERMENULUI DE 45 DE ZILE PREVAZUT LA ART.31 ALIN. 3 DIN LEGEA NR. 47/1992 - Decizie nr. 103 din data de 15.02.2010
Perfectare act - Sentinta civila nr. 683 din data de 12.09.2012
Hotarare care sa tina loc de act autentic - Sentinta civila nr. 688 din data de 13.09.2012
Hotarare care sa tina loc de act autentic - Sentinta civila nr. 622 din data de 05.07.2012
Ordonanta de plata - Sentinta civila nr. 235 din data de 07.03.2012
Revendicare - Sentinta civila nr. 54 din data de 25.01.2012
Ordonanta de plata - Sentinta civila nr. 76 din data de 26.01.2012
Hotarare care sa tina loc de act autentic - Sentinta civila nr. 1576 din data de 21.12.2011