InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Pitesti

Prin sentinta civila nr.651 din 7 aprilie 2011, Tribunalul Arges, admitand actiunea formulata de reclamanta G.M.S., a obligat-o pe parata Casa Judeteana de Pensii Arges sa recalculeze acesteia drepturile la pensie

(Decizie nr. 1364/R din data de 06.09.2011 pronuntata de Curtea de Apel Pitesti)

Domeniu Asistenta si asigurari sociale | Dosare Curtea de Apel Pitesti | Jurisprudenta Curtea de Apel Pitesti

Prin sentinta civila nr.651 din 7 aprilie 2011, Tribunalul Arges, admitand actiunea formulata de reclamanta G.M.S.,
a obligat-o pe parata Casa Judeteana de Pensii Arges sa recalculeze acesteia drepturile la pensie, cu luarea in
considerare si a veniturilor inscrise in adeverinta nr.2033/29.07.2009 a S.C.PROIECT ARGES S.A.
In motivare, s-a retinut in fapt ca reclamanta a beneficiat in mod permanent, in perioada iunie 1975-martie 2001,
de venituri suplimentare cumulate cu salariul individual brut, ca urmare a desfasurarii activitatii in sistemul acordului
 global instituit de Legea nr.57/1974, sume la care au fost achitate cotele C.A.S. Or, in aplicarea principiului
contributivitatii ce defineste sistemul public de pensii in Romania, instituit prin art.2 alin.1 lit.e din
 Legea nr.19/2000, veniturile astfel realizate si pentru care au fost achitate cote C.A.S. trebuie avute in vedere,
alaturi de salariul individual brut la calcularea drepturilor la pensie.
La aceeasi concluzie s-a aratat a conduce dispozitiile art.4 ale O.U.G.nr.4/2005, aprobata prin Legea nr.78/2005 si
cele ale Anexei 1 pct.4 din O.U.G.nr.78/2005, conditia fiind aceea ca, la veniturile, altele decat salariile, sa se fi
virat contributia de asigurari sociale, prevedere de altfel continuta si de art.78 alin.1 din Legea nr.19/2000.
Admisibilitatea cererii de obligare la recalculare s-a constatat a se naste din dispozitiile art.169 din Legea nr.19/2000,
 care ingaduie adaugarea stagiilor de cotizare nevalorificate la stabilirea pensiei.
Or, din adeverinta nr.2033/29.07.2009 a S.C.Proiect Arges S.A. reiese ca reclamanta a beneficiat, permanent, de venituri
suplimentare, la care s-a fost perceput si virat, bugetului de stat, contributia de asigurari sociale, inclusiv cea pentru
pensia suplimentara.
Impotriva sentintei, in termen, a formulat recurs Casa Judeteana de Pnsii Arges, criticand-o pentru motive de nelegalitate
 in sensul ca, in mod gresit instanta a considerat ca reclamanta beneficiaza, in vederea recalcularii de posibilitatea
legala ca sumele realizate in acord, cu bucata, in regie, ori dupa timp, sa fie avute in vedere la stabilirea punctajului
mediu anual.
In mod expres, pct.6 din anexa O.U.G.nr.4/2005, aceste venituri sunt exceptate de la calcul, cu motivarea ca ele nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor potrivit legislatiei anterioare lui 1 aprilie 2001.
Aceste venituri erau suplimentare, parte variabila a retributiei, actuala reglementare avand in vedere exclusiv sporurile
ce au facut parte din baza de calcul a pensiilor si potrivit legislatiei anterioare si care sunt inregistrate in carnetul
 de munca sau dovedite cu adeverinte eliberate de unitati.
In mod gresit instanta a aplicat principiul contributivitatii inscris in Legea nr.19/2000 raporturilor de asigurari sociale
 create anterior intrarii acesteia in vigoare.
Legea reglementeaza pentru viitor obligatia asiguratilor de a contribui la fondul de asigurari sociale de stat corelativ cu
dreptul de a beneficia de prestatii de asigurari, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001 fiind incidente
dispozitiile tranzitorii ale art.164 din aceeasi lege, care permit valorificarea in procesul de restabilire a punctajelor
 anuale numai a veniturilor ce faceau parte si potrivit legislatiei anterioare din baza de calcul a pensiilor, veniturile
 realizate in formele de retribuire in acord global fiind excluse.
In subsidiar, arata recurenta, in mod gresit instanta de fond nu a aratat care este data de la care s-ar cuveni
 recalcularea drepturilor de pensionare, respectiv, se va face plata diferentelor rezultate.
Curtea, examinand sentinta prin prisma criticilor aduse, a constatat recursul ca fiind fondat, insa numai in limita celor
ce se vor arata:
Astfel, in dispozitiile tranzitorii ale art.164 din Legea nr.19/2000, aceasta nu exclude in mod expres categoria de venituri realizate in sistemul de retribuire in acord global de la cele ce trebuie sa fie avute in vedere la recalcularea pensiei.
Din adeverinta depusa de reclamanta la dosar, rezulta ca a beneficiat de sume de bani reprezentand acord global cu caracter
 permanent, potrivit art.17 alin.3 din Legea nr.57/1974.
Referitor la veniturile obtinute prin acord, Curtea retine ca, potrivit art.12 si urmatoarele si art.40 si urmatoarele din
Legea nr.57/1974 a retribuirii dupa cantitatea si calitatea muncii, plata in acord, cat si depasirea planului pe sectie
 sunt fie forme de salarizare, fie criterii in functie de care se stabileste retributia tarifara majorata. Retribuirea in
 acord global presupunea salarizarea angajatilor in functie de realizarile profesionale, ceea ce insemna ca lunar acestia
 puteau obtine venituri mai mici sau mai mari decat salariile tarifare inscrise in carnetul de munca.
Potrivit art.3 alin.2 din Legea nr.3/1977, in vigoare pana la data de 1 aprilie 2001 cand s-a aplicat Legea nr.19/2000,
 fondurile necesare platii pensiilor de asigurari sociale de stat se constituie din contributiile pe care le platesc
angajatorii si din sumele alocate de la bugetul de stat.
Contributia individuala de asigurari sociale a fost reglementata prin Decretul nr.389/1972, care in art.1 a prevazut
 obligativitatea pentru angajator de a varsa la bugetul asigurarilor sociale de stat, o contributie de 15% asupra
castigului brut realizat de personalul lor salariat, de persoanele care se califica la locul de munca sau care urmeaza
cursuri de perfectionare profesionala, precum si asupra sumelor primite de ucenici, elevi ai scolilor profesionale, pe
 timpul cat fac practica in productie, indiferent de forma in care se realizeaza aceste venituri, de fondul din care se
 platesc si de durata contractului de munca.
Legea instituia, deci, obligatia varsarii la bugetul asigurarilor sociale de stat a contributiei asupra castigului brut
 realizat de angajat, indiferent de forma in care se realizau aceste venituri.
Art.2 din Decretul nr.389/1972 enumera drepturile banesti pentru care nu se datoreaza contributia pentru asigurarile
 sociale de stat, iar intre acestea nu se regasesc drepturile ce fac obiectul prezentei judecati, adica formele de
retribuire in acord.
Pentru veniturile obtinute de reclamanta pentru munca in acord global, acesteia i-au fost retinute contributii la fondul
 de pensii, aspect atestat de adeverinta pe care cererea se fondeaza.
Potrivit art.4 din O.U.G.nr.4/2005, recalcularea pensiilor se face conform Legii nr.19/2000, care in art.2 lit.e prevad
principiul contributivitatii, conform caruia fondurile de asigurari sociale se constituie pe baza contributiilor datorate
 de persoane fizice sau juridice participante la sistemul public, drepturile de asigurari sociale cuvenindu-se pe temeiul
 contributiilor de asigurari sociale platite.
O.U.G.nr.4/2005 prevede in art.1 ca recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurarilor
 sociale de stat, stabilite in baza legislatiei in vigoare, anterior datei de 1 aprilie 2001, se face cu respectarea
prevederilor Legii nr.19/2000.
Potrivit art.4 alin.2 si 3 din aceeasi ordonanta, sporurile, indemnizatiile si majorarile de retributii tarifare, care
potrivit legislatiei anterioare datei de 1 aprilie 2001 au facut parte din baza de calcul a pensiilor si care se utilizeaza
la determinarea punctajelor sunt enumerate in anexele ordonantei si pot fi dovedite prin inscrisurile din carnetele de munca sau prin adeverinte intocmite conform legii de catre fostii angajatori.
In privinta formelor de retribuire in acord, se mentioneaza in anexa 1 a ordonantei ca acestea nu vor fi luate in calcul la
stabilirea punctajului mediu anual pentru ca nu au facut parte din baza de calcul a pensiilor, conform legislatiei
 anterioare.
Se constata astfel ca, intr-adevar, formele de retribuire prin acord sunt excluse de actul normativ dintre veniturile care
sunt luate in calcul la stabilirea pensiei, insa, pe de alta parte, pentru aceste venituri salariale, s-au platit
contributii la fondul de pensie, conform legislatiei in vigoare la data respectiva, fapt confirmat prin adeverinta emisa
de S.C. Proiect Arges S.A.
De altfel, prin Decizia nr.736/2006, Curtea Constitutionala, respingand exceptia de neconstitutionalitate a mentiunii de
la pct.VI din anexa la O.U.G.nr.4/2005, a statuat ca reprezinta o problema de fapt si de aplicare a legii in cazuri
concrete individuale verificarea imprejurarilor daca, potrivit legislatiei anterioare, s-au incasat ori nu contributii
la asigurarile sociale de stat pentru veniturile excluse de la stabilirea punctajului mediu anual si daca aceste venituri
 au facut sau nu parte din baza de calcul a pensiilor.
Constatand asadar ca, pentru veniturile realizate in acord de catre reclamanta, angajatorul a varsat la bugetul asigurarilor sociale de stat contributia la fondul de pensii, Curtea, ca si tribunalul, apreciaza ca si veniturile cuprinse in noua adeverinta trebuiau avute in vedere de intimata Casa Judeteana de Pensii Arges la stabilirea drepturilor de pensie ale reclamantei.
Fondata, insa, s-a constatat a fi critica privind data de la care s-a dispus acordarea drepturilor de pensie recalculate,
incalcandu-se prev.art.7 alin.(3) si (5) din O.U.G.nr.4/2005.
Cazul de fata constituie o revizuire a modalitatii de stabilire a drepturilor de pensie, la sesizarea persoanei interesate,
 care s-a adresat instantei de judecata.
Desi revizuirea poate fi ceruta oricand, plata drepturilor de pensie nu poate fi dispusa cu depasirea termenului general
de prescriptie de 3 ani reglementat de dispozitiile art.3 din Decretul nr.167/1958 privitor la prescriptia extinctiva,
 calculat de la data cererii recalcularii potrivit stagiului prevazut de Legea nr.3/1977.
Ca urmare, in baza art.312 Cod procedura civila recursul a fost admis, iar sentinta modificata in parte, in sensul
stabilirii ca data a recalcularii, pe cea de 29.06.2007, cu mentinerea in rest, a sentintei.

3. Caracterul accesoriu al cererii de reincadrare sau de reintegrare pe functia detinuta anterior concedierii in raport
 cu contestatie formulata impotriva masurii de concediere.
Art.78 din Codul muncii

Cererea de reincadrare sau de reintegrare pe functia detinuta anterior concedierii are caracter accesoriu in raport
 cu o contestatie formulata impotriva masurii de concediere, aceasta insemnand ca solutionarea celei dintai depinde de
solutia data in contestatie.
Practic partea a solicitat repunerea in situatia anterioara emiterii actului de concediere fara a contesta masura sub
aspectul legalitatii si temeiniciei asa cum prevad dispozitiile art.78 din Codul muncii.
Insa pana la solutionarea unei contestatii impotriva masurii de concediere consemnate in inscrisul emis de unitate,
aceasta se bucura de prezumtia de a fi fost luata cu respectarea conditiilor prevazute de lege.
Iar refuzul unitatii angajatoare de a reintegra reclamanta pe postul de ingrijitor s-a intemeiat pe aceasta decizie
necontestata.
Intrucat nu s-a stabilit in prealabil, caci aceasta a fost vointa partii interesate, daca desfacerea contractului de munca este abuziva, nu este indeplinita conditia existentei culpei angajatorului spre a fi antrenata raspunderea patrimoniala prin plata daunelor morale.

Decizia civila nr.1364/R-CA/06.09.2011
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Asistenta si asigurari sociale

Nulitate act - Sentinta civila nr. 777 din data de 04.10.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 775 din data de 04.10.2017
EXCEPTIA PREMATURITATII ACTIUNII. ADMISIBILITATE. - Sentinta civila nr. 32/LM/2010 din data de 12.05.2010
Conflict de drepturi avand ca obiect eliberarea unei adevereinte cu sporurile de gestiune si de stres de care a beneficiat fostul salariat in perioada 1976-1986 - Sentinta civila nr. 1128/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei - Sentinta civila nr. 1027/lm/2008 din data de 17.02.2009
Contestatie decizie de pensionare. Recalculare cuantum pensie. Legalitatea deciziei. - Sentinta civila nr. 530/lm/2007 din data de 17.02.2009
Asigurari sociale. Pensie invaliditate. Temeinicia deciziei - Sentinta civila nr. 242/lm/2008 din data de 17.02.2009
1.Recurs nou cod procedura civila, anulare decizie CASJ, prescriptia dreptului de stabilire a creantei fiscale, efecte necomunicare decizie debit principal, putere de lucru judecat, accesorii. - Decizie nr. 1114/R din data de 01.04.2014
Neintreruperea termenului de prescriptie a stabilirii contributiei de asigurari de sanatate. Emiterea succesiva de decizii de impunere anulate de instanta de judecata. - Decizie nr. 344/R din data de 31.01.2014
Salarizare personal - Sentinta civila nr. 5536/CA din data de 17.10.2012
Plata cheltuieli medicale - Decizie nr. 541/R din data de 28.06.2012
Actiune intemeiata pe dispozitiile art. 1073 si 1077 din Codul civil. Calitate procesuala activa. Modificarea unilaterala a clauzelor antecontrctului. Admisibilitate. - Sentinta civila nr. 181 din data de 21.10.2008
SOLUTIONAREA CONFLICTELOR DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE - Hotarare nr. 236/M din data de 31.01.2008
Stagiul complet de cotizare in raport de care se calculeaza drepturile de pensie pentru persoanele ce au desfasurat activitate in grupa superioara de munca . - Decizie nr. 2046 din data de 18.12.2008
Inadmisibilitatea stabilirii modului de calcul al pensie anterior depunerii cererii de pensionare ca si a restituirii a contributiilor de asigurari sociale anterior valorificarii acestora prin pensionare . - Decizie nr. 460/M din data de 10.03.2009
Acordarea drepturilor de pensie in raport cu data depunerii cererii - Decizie nr. 357/M din data de 20.03.2007
Luarea in calcul la stabilirea dreptrurilor de pensiei a veniturilor realizate cu titlu de aacord global . Activitate desfasurtaa in coditii de grupa superioara de munca naterior intrarii in vigoare a Legii 19/2000 dovedita cu adeverinta emisa de ang... - Decizie nr. 1033/M din data de 11.06.2009
Utilizarea stagiului complet de cotizare la calcularea pensiei pentru persoanele cu handicap prevazut de art.77 alin.2 raportat la art.47 alin.1 lit. c din Legea 19/2001 si nu a celui rezultat din anexa 3 a acestei legi . - Decizie nr. 596/M din data de 17.05.2007
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 1430 din data de 25.09.2009
Neindeplinirea obligatiilor legale privind predarea Carnetului de munca atrage raspunderea patrimoniala a angajatorului potrivit art. 169 alin.1 din L.53/2003 Codul Muncii. Prezumtia incheierii contractului individual de munca cu durata nedete... - Decizie nr. 642/M din data de 31.05.2007