InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Pitesti

Prin actiunea inregistrata sub nr.121/109/2009 pe rolul Tribunalului Arges, reclamantul Sindicatul Sanitas Arges a chemat in judecata pe paratul Serviciul Judetean de Ambulanta Arges, solicitand instantei ca, prin hotararea ce o va pronunta,...

(Decizie nr. 1817/R-CM din data de 27.11.2009 pronuntata de Curtea de Apel Pitesti)

Domeniu Activitati economice (infractiuni privind regimul lor) | Dosare Curtea de Apel Pitesti | Jurisprudenta Curtea de Apel Pitesti

DECIZIA17
Prin actiunea inregistrata sub nr.121/109/2009 pe rolul
Tribunalului Arges, reclamantul  Sindicatul Sanitas
Arges a chemat in judecata pe paratul Serviciul Judetean
de Ambulanta Arges, solicitand instantei ca, prin
hotararea ce o va pronunta, sa dispuna anularea
contractului colectiv de munca incheiat la nivelul
Serviciului Judetean de Ambulanta Arges intre unitate si
Sindicatul Ambulanta, inregistrat la D.M.I.S. Arges sub
nr.5178/182/31.10.2008.
In motivarea actiunii reclamantul a aratat ca, in
temeiul art.3 alin.6 din Legea nr.130/1996, republicata,
a solicitat paratului negocierea contractului colectiv
de munca la nivelul unitatii, pentru perioada 2008 -
2010, insa unitatea a refuzat convocarea
reprezentantilor reclamantului, cu motivarea ca la
nivelul unitatii este reprezentativ Sindicatul Ambulanta
Arges. Membrii de sindicat Sanitas din cadrul
Serviciului Judetean de Ambulanta Arges sunt afiliati la
Sindicatul Sanitas Arges, organizatie cu personalitate
juridica, desemnata sa  negocieze C.C.M. la nivelul
unitatilor sanitare din judetul Arges, prin
imputernicirea nr.1367/03.11.2008, transmisa de
Federatia Sanitas din Romania, organizatie
reprezentativa la nivelul ramurii sanitare si, ca atare,
si la nivelul unitatilor sanitare potrivit art.17 alin.1
lit.b si c coroborat cu art.18 alin.3 din Legea nr.
130/1996, republicata.
Intrucat nu a fost convocat la aceste negocieri si
Sindicatul Sanitas Arges, sindicat reprezentativ la
acest nivel, conform prevederilor Legii nr.130/1996,
contractul colectiv de munca la nivel de unitate este
nul absolut.
Prin intampinarea formulata, paratul a solicitat
respingerea actiunii ca neintemeiata, aratand ca
reclamantul nu indeplinea conditiile reglementate de
art.17 alin.1 lit.c din Legea nr.130/1996, republicata,
astfel ca nu putea participa la negocieri.
Prin sentinta civila nr.1098/CM/17.07.2009 a fost
respinsa actiunea.
Pentru a pronunta aceasta solutie, instanta a retinut ca
prin sentinta civila nr.96/18.05.1998 pronuntata de
Tribunalul Arges in dosarul nr.1415/1998 Sindicatul
Ambulanta a dobandit personalitate juridica. Numarul de
membri ai acestuia la nivelul Serviciului Judetean de
Ambulanta Arges reprezinta 75,20% din numarul total al
salariatilor si indeplineste conditiile de
reprezentativitate la nivelul unitatii, in vederea
negocierii contractului colectiv de munca la nivel de
unitate, fapt ce a fost constatat de Judecatoria Pitesti
prin sentinta civila nr.3951/23.06.2008 pronuntata in
dosarul nr.4130/280/2008.
Conform art.237 din Codul muncii, partile, reprezentarea
acestora si procedura de negociere si de incheiere a
contractelor colective de munca sunt stabilite potrivit
legii.
Legea nr.130/1996 stabileste procedura de negociere si
incheiere a contractelor colective de munca, partile si
reprezentarea acestora. Art.17 alin.1 stabileste 
conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca
organizatiile sindicale pentru a putea participa la
negocierea contractelor colective la nivel de unitate si
anume: sa aiba statut legal de organizatie sindicala,
iar numarul de membri ai sindicatului sa reprezinte cel
putin o treime din numarul salariatilor unitatii.
A mai retinut instanta ca in data de 20.10.2008,
Sindicatul Ambulanta a inaintat Serviciului Judetean de
Ambulanta Arges adresa nr.58/20.10.2008 prin care a
solicitat inceperea negocierilor, in vederea incheierii
C.C.M. la nivelul Serviciului Judetean de Ambulanta
Arges pentru anul 2009.
In urma negocierilor, cele doua parti au stabilit forma
finala a C.C.M. la nivel de unitate pentru anul 2008-
2009, incheind procesul-verbal nr.9123/29.10.2008.
In data de 30.10.2008, Sindicatul Sanitas Filiala Arges,
prin adresa nr.249, a solicitat, de asemenea,
Serviciului Judetean de Ambulanta Arges, negocierea
contractului colectiv de munca la nivelul unitatii,
precum si comunicarea datei, locului si orei unde va
avea loc intrevederea, insa aceasta cerere a fost
respinsa de catre unitatea - parata cu motivarea ca
Sindicatul Sanitas nu indeplinea nici una dintre
conditiile prevazute de art.17 lit.c din Legea
nr.130/1996, in sensul ca nu detinea statut legal la
nivel de unitate, iar numarul de membri ai acestuia
reprezentau mai putin de o treime din numarul
salariatilor Serviciului Judetean de Ambulanta Arges.
Prin sesizarea nr.254/04.11.2008, inaintata la Directia
de Munca si Incluziune Sociala Arges, Sindicatul Sanitas
- Filiala Arges a reclamat faptul ca nu a fost  chemat
de catre Serviciul Judetean de Ambulanta Arges sa
participe la negocierea contractului colectiv de munca
la nivel de unitate, motiv pentru care a solicitat
neinregistrarea contractului sau, in cazul in care deja
a fost inregistrat, sa se dispuna anularea sa.
Prin adresa nr.5636/28.11.2008, D.M.I.S. Arges s-a adus
la cunostinta reclamantului faptul ca nu a existat nici
un motiv pentru a refuza inregistrarea acestui contract
colectiv, deoarece la inregistrarea acestuia a fost
depusa sentinta civila nr.3951/23.06.2009 din care
reiese ca Sindicatul Unit Teritorial Judetean Ambulanta
Arges este reprezentativ la nivelul unitatii.
In actiunea sa, reclamantul a pretins ca indeplineste
conditiile de reprezentativitate la nivel de unitate,
intrucat membrii de sindicat Sanitas din cadrul
Serviciului Judetean de Ambulanta Arges sunt afiliati la
Sindicatul Sanitas Arges, organizatie cu personalitate
juridica, desemnata sa negocieze C.C.M. la nivelul
unitatilor  sanitare din judetul Arges.
Tribunalul a constatat ca art.6 din Statutul
Sindicatului Judetean Sanitas Arges prevede ca membrii
sindicatului Sanitas Arges pot fi organizatiile
sindicale Sanitas din reteaua sanitara de stat sau
particulara care au personalitate juridica proprie si
sindicatele constituite ca filiale ale Sindicatului
Sanitas Arges, care isi dobandesc personalitate juridica
prin efectul inregistrarii organizatiei judetene
Sanitas.
Deci, organizatia sindicala Sanitas din cadrul
Serviciului Judetean de Ambulanta, pentru a fi afiliata
la Sindicatul Sanitas Arges, trebuie sa aiba
personalitate juridica proprie, or, la dosarul cauzei,
nu au fost depuse inscrisuri in acest sens.
Potrivit art.14 alin.1 lit.b din Legea nr.130/1996,
salariatii ca parte a unui contract colectiv de munca la
nivel de unitate, sunt reprezentati de catre
organizatiile sindicale legal  constituite si
reprezentative.
Cum din probele administrate in cauza rezulta ca la data
semnarii contractului colectiv de munca pentru anul
2009, la nivelul Serviciului Judetean de Ambulanta
Arges, singurul sindicat reprezentativ la nivel de
unitate era Sindicatul Ambulanta, tribunalul a respins
actiunea ca neintemeiata.
In termen legal reclamantul Sindicatul Sanitas Arges a
declarat recurs impotriva acestei sentinte, pe care a
criticat-o pentru nelegalitate si netemeinicie, invocand
dispozitiile art.304 pct.9 si 3041 Cod procedura civila,
dupa cum urmeaza:
Instanta de fond a interpretat in mod gresit
dispozitiile art.6 din Statutul Sindicatului Judetean
Sanitas Arges si, pe cale de consecinta, a concluzionat
in mod eronat ca singura organizatie care indeplineste
conditiile de reprezentativitate pentru a participa la
incheierea contractului colectiv de munca la nivel de
unitate este Sindicatul Ambulanta.
Arata recurentul ca instanta de fond a ignorat
prevederile art.18 alin.3 din Legea nr.130/1996,
potrivit carora organizatiile sindicale din unitate sunt
reprezentative si in situatia in care sunt afiliate la o
organizatie sindicala reprezentativa. In acelasi sens 
s-a pronuntat si Inalta Curte de Casatie si Justitie in
recurs in interesul legii, stabilind ca art.18 alin.3
reglementeaza doua situatii alternative de
reprezentativitate pentru organizatiile sindicale din
unitate: fie au statut legal de organizatie sindicala si
numarul membrilor lor reprezinta cel putin o treime din
numarul total al salariatilor, fie sunt afiliate la o
organizatie sindicala reprezentativa.
Se mai arata ca in speta organizatia sindicala este
legal constituita la nivelul unitatii, intrucat membrii
de sindicat Sanitas din cadrul Serviciului Judetean de
Ambulanta Arges nu sunt constituiti intr-o organizatie
cu personalitate juridica, ci sunt direct afiliati la
Sindicatul Sanitas Arges, pe baza de adeziune scrisa.
Prin intampinarea formulata, intimatul a solicitat
respingerea recursului, aratand ca in cauza nu sunt
indeplinite conditiile de reprezentativitate
reglementate de Legea nr.130/1996.
Analizand sentinta recurata, in raport de critica
formulata, Curtea a respins recursul ca nefondat pentru
urmatoarele considerente:
Conform art.18 alin.3 din Legea nr.130/1996,
organizatiile sindicale din unitate sunt reprezentative
daca indeplinesc conditiile prevazute la art.17 alin.1
lit.c (au statut legal de organizatie sindicala si
numarul de membri ai sindicatului reprezinta cel putin o
treime din numarul salariatilor unitatii), precum si
daca sunt afiliate la o organizatie sindicala
reprezentativa.
Textul de lege instituie doua ipoteze de
reprezentativitate, recurentul pretinzand ca in speta ar
fi indeplinita cea de a doua ipoteza.
A doua ipoteza reglementata de art.18 alin.3 este aceea
in care organizatia sindicala din unitate, pentru a fi
reprezentativa, trebuie sa fie afiliata la o organizatie
sindicala, la randul ei reprezentativa. Rezulta deci ca
textul de lege vorbeste despre o "organizatie sindicala
din unitate", iar nu de salariati, ceea ce inseamna ca
salariatii trebuie sa fie constituiti intr-o
"organizatie".
In alta ordine de idei, art.6 din Statutul Sindicatului
Judetean Sanitas Arges prevede ca membrii Sindicatului
Sanitas Arges pot fi organizatiile sindicale Sanitas din
reteaua sanitara de stat sau particulara, care au
personalitate juridica si sindicatele constituite ca
filiale ale Sindicatului Sanitas Arges care isi
dobandesc personalitate juridica prin efectul
inregistrarii organizatiei judetene Sanitas.
In recursul formulat se pretinde ca organizatia
sindicala este legal constituita, in conditiile in care
membrii de sindicat Sanitas din cadrul Serviciului
Judetean de Ambulanta Arges nu sunt constituiti intr-o
organizatie cu personalitate juridica, ci sunt direct
afiliati la Sindicatul Sanitas Arges, pe baza de
adeziune scrisa.
Curtea a constatat insa ca o atare ipoteza nu este
reglementata de art.6 din Statutul Sindicatului Judetean
Sanitas Arges. Pentru a fi membri ai acestui sindicat
trebuie ca salariatii sa fie constituiti in organizatii
sindicale Sanitas din reteaua sanitara, avand
personalitate juridica proprie sau trebuie sa fie
constituiti in filiale ale Sindicatului Sanitas Arges.
Deci nu este posibila varianta in care salariatii unei
unitati sanitare sa fie inscrisi direct in Sindicatul
Sanitas Arges, pe baza de adeziune scrisa.
Rezulta deci ca pentru salariatii din cadrul Serviciului
Judetean de Ambulanta Arges nu exista posibilitatea de a
indeplini conditiile de reprezentativitate in vederea
negocierii si incheierii contractului colectiv de munca
la nivel de unitate decat daca se constituie intr-o
organizatie. In speta, insa, nici nu s-a pretins si nici
nu s-a dovedit existenta unei astfel de organizatii.
Fata de aceste considerente, Curtea a apreciat ca in mod
corect instanta de fond a respins actiunea, retinand ca
singurul sindicat reprezentativ la nivel de unitate este
Sindicatul Ambulanta, in mod legal contractul colectiv
de munca la nivel de unitate incheindu-se cu acest
sindicat.
Ca atare, in temeiul art.312 Cod procedura civila,
Curtea a respins recursul ca nefondat, apreciind ca in
cauza nu se regaseste motivul de nelegalitate prevazut
de art.304 pct.9 Cod procedura civila. DECIZIA 18

10. Dispozitiile art.64 alin. 1 si 2 Codul muncii se
aplica si in cazul art.65 alin.1 Codul muncii
Art.64 alin. 1 si 2 Codul muncii
Art.65 alin.1 Codul muncii

Art.64 din Codul muncii nu are deci in vedere situatia
concedierii pentru motive care nu tin de persoana
salariatului (desfiintarea locului de munca - fie ca
este vorba de o concediere individuala sau de una
colectiva), ceea ce nu inseamna insa ca  intr-o atare
situatie angajatorul nu are obligatia propunerii altor
locuri de munca vacante sau de a solicita sprijinul
agentiei teritoriale de ocupare a fortei de munca.
O asemenea solutie ar fi ilogica si contrara
dispozitiilor legislatiei muncii.
Nu este posibil, ca in cazul concedierii pentru
inaptitudine fizica si/sau psihica, ori necorespundere
profesionala sa se ofere un alt loc de munca ori, dupa
caz, sa se intervina la agentia pentru ocuparea fortei
de munca, iar pentru desfiintarea locului de munca,
motiv care nu tine de persoana salariatului, sa nu se
procedeze la fel.
Oricum, dispozitiile Codului muncii se completeaza cu
cele ale Legii nr.76/2002 privind asigurarile de somaj
si stimularea ocuparii fortei de munca.
Conform art.79 din acest act normativ, in cazul unor
restructurari care pot conduce la modificari
substantiale ale numarului si structurii profesionale a
personalului angajatorii au obligatia de a instiinta
agentiile pentru ocuparea fortei de munca in vederea
adoptarii unor masuri pentru combaterea somajului si
pentru prevenirea efectelor sociale negative ale acestor
disponibilizari.
Atat in literatura de specialitate cat si in practica
judiciara, s-a apreciat ca in pofida formularii
limitative a art.64 alin.1 si 2, dispozitiile sale
trebuie aplicate si in situatiile vizate de art.65
alin.1, intrucat relatiile de munca se bazeaza si pe
principiul bunei-credinte si a garantarii dreptului la
protectie impotriva somajului, cat si pe principiul
nediscriminarii in raporturile de munca.

(Decizia civila nr.1817/R-CM din 27 noiembrie 2009)

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Activitati economice (infractiuni privind regimul lor)

refuz nejustificat al unei persoane de a prezenta organelor competente documentele legale ?i bunurilor din patrimoniu - Hotarare nr. 8604 din data de 08.06.2017
Incadrarea juridica data faptelor de producere de produse accizabile ce intra sub incidenta regimului de antrepozitare in afara unui antrepozit fiscal - Sentinta penala nr. 67 din data de 06.05.2014
Inadmisibilitatea aplicarii dispozitiilor O.U.G. nr.51/1998 si 95/2003, referitoare la valorificarea creantelor bugetare preluate de A.V.A.S., in cadrul procedurii de reorganizare si lichidare judiciara - Decizie nr. 110/R din data de 02.03.2006
Cerere de autorizare a comitetului creditorilor de a introduce actiunea in anularea actelor frauduloase-art.62 din Legea nr.64/l995. Titularul cererii si termenul de formulare a cererii. - Decizie nr. 52/R din data de 07.02.2006
Contracte - Decizie nr. 212/R din data de 23.03.2012
Contractul de concesiune - Decizie nr. 517/R din data de 08.06.2012
Societati comerciale - Sentinta civila nr. 288/R din data de 13.04.2012
Societati comerciale - Sentinta civila nr. 1008/SIND din data de 25.04.2012
Contracte - Decizie nr. 445/R din data de 24.05.2012
Societati comerciale - Sentinta civila nr. 3222/CA din data de 21.05.2012
Societati comerciale - Sentinta civila nr. 290/C din data de 02.06.2012
Societati comerciale - Sentinta civila nr. 255/C din data de 07.06.2012
Contracte - Sentinta civila nr. 2853/CA din data de 03.05.2012
Contract - Sentinta civila nr. 134/C din data de 12.03.2012
Clauza penala.Evaluare anticipata prejudiciului - Sentinta civila nr. 255/c din data de 07.06.2012
Pretentii comerciale. ”Criza economica” nu reprezinta forta majora. - Sentinta civila nr. 1781/c din data de 06.12.2011
Contestatie impotriva tabelului preliminar al creantelor debitoare - Sentinta civila nr. 2422/sind din data de 21.11.2011
Anulare decizie AFM - Sentinta civila nr. 4069/CA din data de 11.10.2011
Litigii functionari- reancadrare 2011-neluarea in considerare a unor poruri constataet nelegale de Curtea de Conturi - Sentinta civila nr. 23/CA din data de 10.01.2012
Anulare decizie AFM - Sentinta civila nr. 4986/CA din data de 22.11.2011