Indemnizatia de dispozitiv prevazuta de art. 9.2 din Anexa 1 la Ordinul M.A.I. nr. 275/2002, modificat prin Ordinul M.A.I. nr. 496/2003, pentru personalul contractual. Acordare. Conditii
(Decizie nr. 390 din data de 13.06.2008 pronuntata de Curtea de Apel Iasi)Indemnizatia de dispozitiv prevazuta de art. 9.2 din Anexa 1 la Ordinul M.A.I. nr. 275/2002, modificat prin Ordinul M.A.I. nr. 496/2003, pentru personalul contractual. Acordare. Conditii
Curtea de Apel Iasi, decizia nr. 390 din 13 iunie 2008
Prin sentinta civila nr. 301 din 27 februarie 2008 Tribunalul Iasi a admis actiunea formulata de Sindicatul "N.V." in numele si pentru membrii de sindicat. A obligat parata Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Iasi la calculul si plata catre reclamanti a drepturilor banesti constand in indemnizatia de dispozitiv in cuantum de 25% lunar din salariul de baza, incepand cu data de 1 octombrie 2004 si pana la data pronuntarii prezentei sentinte, reactualizate cu indicele de inflatie la data platii efective. A obligat paratul Consiliul Judetean Iasi sa aloce fondurile necesare platii acestor drepturi banesti.
A respins cererea formulata de Sindicatul "N.V." in numele si pentru reclamanti privind obligarea paratei Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Iasi la plata pe viitor a drepturilor banesti reprezentand indemnizatia de dispozitiv.
A obligat paratii sa achite reclamantilor suma de 800 lei, cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta solutie prima instanta a retinut ca reclamantii sunt membri ai Sindicatului "N.V." si sunt salariatii Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Iasi, institutie aflata sub coordonarea Consiliului Judetean Iasi.
Potrivit prevederilor art. 13 din Legea nr. 138/1999, cadrele militare in activitate, militarii angajati pe baza de contract si salariatii civili beneficiaza de o indemnizatie de dispozitiv lunara de 25% din solda de functie, solda de grad, solda de merit, indemnizatia de comanda si gradatii, respectiv din salariul de baza. Prin Ordinul nr. 496 din 28 iulie 2003 emis de Ministrul Administratiei si Internelor, la punctul 9.2, s-a prevazut ca indemnizatia de dispozitiv se acorda si personalului civil ce isi desfasoara activitatea in domeniul administratiei publice. Potrivit punctului 31.1 din acelasi ordin, "prin personal civil, in sensul prezentului ordin, se intelege functionarii publici si personalul contractual din M.A.I.". Tot la acest punct se prevede ca personalul civil din M.A.I. beneficiaza de drepturile prevazute de Legea nr. 138/1999, cu exceptia personalului din domeniul administratiei publice care beneficiaza doar de dreptul prevazut la art. 13 din lege, respectiv de indemnizatia de dispozitiv.
Fata de aceste dispozitii legale, a retinut instanta de fond ca personalul civil din cadrul administratiei publice beneficiaza de indemnizatia de dispozitiv prevazuta de art. 13 din Legea nr. 138/1999, prin Ordinul nr. 496 din 28 iulie 2003 urmarindu-se inlaturarea discrepantelor in ceea ce priveste drepturile de natura salariala acordate personalului aflat in subordonarea si/sau coordonarea Ministerului Administratiei si Internelor, asigurandu-se astfel egalitatea de tratament salarial a personalului din cadrul aceleiasi autoritati.
Potrivit dispozitiilor art. 287 Codul muncii, sarcina probei in conflictele de munca revine angajatorului, acesta fiind obligat sa depuna dovezile in apararea sa pana la prima zi de infatisare. Or, in speta, parata nu a facut dovada achitarii catre reclamanti a indemnizatiei de dispozitiv.
In consecinta, instanta de fond a retinut ca este intemeiata cererea reclamantilor de obligare a paratei la calculul si plata indemnizatiei de dispozitiv in cuantum de 25% lunar din salariul de baza, incepand cu data de 01.10.2004 si pana la data pronuntarii prezentei sentinte, reactualizate cu indicele de inflatie la data platii efective.
Cat priveste cererea reclamantilor de obligare a paratei la plata pe viitor a acestei indemnizatii, instanta a constatat ca aceasta este neintemeiata, nefiind facuta dovada faptului ca parata, pe viitor, nu-si va indeplini obligatiile legale care ii revin.
Impotriva acestei sentinte au declarat recurs Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Iasi si Consiliul Judetean Iasi, prin reprezentanti legali.
In motivarea recursului D.G.A.S.P.C. Iasi a aratat ca Ordinul Ministrului Administratiei si Internelor nr. 275/2002 pentru aplicarea prevederilor legale referitoare la salarizarea personalului militar si civil din Ministerul de Interne, modificat si completat prin Ordinul nr. 496 din 28 iulie 2003 emis de Ministrul Administratiei si Internelor, reprezinta de fapt o norma metodologica de aplicare a Legi nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii.
Aceasta fiind situatia nu se poate admite faptul ca prin Ordinul nr. 496 din 28 iulie 2003 emis de M.A.I., s-au putut aduce modificari legii astfel incat toti angajatii din administratia publica, inclusiv cei din institutiile publice care au ca obiect de activitate asistenta sociala si protectia copilului, sa beneficieze de indemnizatie de dispozitiv.
De altfel, acest ordin nu se poate aplica si altor persoane decat cele expres enumerate, in caz contrar prin extinderea beneficiarilor ar insemna sa se admita posibilitatea acordarii unor indemnizatii prin acte normative cu putere inferioara legii si care sa reglementeze cu caracter general sistemul de salarizare al tuturor bugetarilor, ceea ce nu este legal.
Sistemul actual de salarizare aplicabil domeniului de activitate, nu prevede acordarea indemnizatiei de dispozitiv si pentru categoria salariatilor din care fac parte reclamantii.
Sporul de dispozitiv se incadreaza intre sporurile pentru misiune permanenta, in sensul ca persoana care beneficiaza de plata acestui spor se afla in dispozitiv, in regim comandat, adica se afla in permanenta la dispozitia unitatii, fiind obligata sa intervina ori de cate ori este nevoie, la orice ora din zi si din noapte.
Reclamantii nu fac parte din personalul civil la care face referire ordinul, acestia fiind salarizati conform OG nr. 10/2007 (actualizata) privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, O.G. nr. 10 din 30 ianuarie 2008 privind nivelul salariilor de baza si al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, precum si unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, O.G. nr. 15 din 30 ianuarie 2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant.
Atat personalul contractual care isi desfasoara activitatea in centrele de plasament din subordinea D.G.A.S.P.C. Iasi cat si asistentii maternali au sporuri specifice activitatii pe care o desfasoara la care sunt indreptatiti conform unor acte normative diferite de Legea nr. 138/1999.
In motivarea recursului, Consiliul Judetean Iasi a aratat ca dispozitiile Ordinului nr.496/2003 (pct.2), ordin emis in temeiul Legii nr.138/1999 se refera in concret la salarizarea personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii. Urmare reorganizarii Ministerului Administratiei si comasarii activitatii acestuia cu Ministerul Internelor a fost emis Ordinul nr. 496 din 28 iulie 2003 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului de interne 275/2002 pentru aplicarea prevederilor legale referitoare la salarizarea personalului militar si civil din Ministerul de Interne, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care se arata ca indemnizatia de dispozitiv se aplica si personalului civil care isi desfasoara activitatea in domeniul administratiei publice.
In conformitate cu definitia data la punctul 3.1 din acest ordin prin personal civil se intelege functionarii publici si personalul contractual din M.A.I..
Acest ordin reprezinta o norma metodologica de punere in aplicare a legii, neputand modifica (restrange sau extinde legea). Rezulta, asadar, ca prin acest act nu s-a adus o modificare a legii, in sensul ca toti angajatii administratiei publice sa beneficieze de aceasta indemnizatie ci, a fost precizat faptul ca si salariatii din cadrul administratiei publice care au fost comasati in cadrul Ministerului Administratiei si Internelor sa beneficieze de aceasta indemnizatie.
Reclamantii au calitatea de salariati ai Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Iasi care este o institutie publica cu personalitate juridica, cu buget propriu de venituri si cheltuieli, contabilitatea proprie si organizare de sine statatoare aflata in subordinea Consiliului Judetean Iasi si nu in subordinea Ministerului Internelor si Reformei Administrative.
Se observa astfel, ca salariatii din cadrul DGASPC Iasi nu fac parte din categoria personalului civil la care face referire ordinul, salarizarea acestora fiind reglementata distinct prin acte normative cu caracter special, respectiv O.G. nr. 10/2008, O.G. nr. 15/2008 si codul muncii, acte normative diferite de Legea nr. 138/1999.
Prima instanta a asimilat angajatii DGASPC, personalului din cadrul MIRA, desi acestia sunt angajati directi ai DGASPC care este o institutie publica cu personalitate juridica si care nu se afla in subordinea si nici in coordonarea MIRA.
Acordarea indemnizatiei de dispozitiv presupune practic disponibilitatea totala a acestor salariati de a participa, dincolo de durata normala a programului de lucru, la activitati ale administratiei publice care au caracter extraordinar si pentru serviciul de permanenta pe care il asigura in interes public.
Notiunea de dispozitiv presupune faptul ca angajatii trebuie sa fie pregatiti sa intervina in orice moment, in orice zi a saptamanii, la solicitarea conducatorului unitatii sau institutiei publice, pentru rezolvarea problemelor cu caracter de urgenta pe care le presupune administratia publica.
Membrii de sindicat care au calitatea de personal contractual in centrele de plasament din subordinea DGASPC Iasi, desfasoara activitate continua de asistenta sociala, in doua schimburi, munca de noapte fiind asigurata exclusiv de supraveghetori iar activitatea salariatilor nu este in regim comandat, caracterul continuu fiind dat de specificul acesteia. Pentru orele prestate in zilele de sambata si duminica angajatii primesc zile libere in compensare in saptamana urmatoare, precum si un spor de 75% din salariul de baza conform prevederilor art. 132 alin. 2 din Codul muncii si ale Contractului colectiv de munca incheiat la nivelul DGASPC Iasi pentru anii 2007 -2010.
Personalul care presteaza activitate in intervalul 22,00 - 6,00 beneficiaza de un spor de 25% din salariul de baza pentru orele prestate pe timp de noapte si de alte sporuri pentru activitati specifice activitatii prestate, respectiv spor pentru incadrare psihica ridicata cuprins intre 7% si 15%.
Cealalta categorie de salariati -personal contractual a DGASPC Iasi sunt asistentii maternali. In conformitate cu prevederile art. 8 din H.G. nr. 217/1998 - atributii preluate mai apoi de H.G. 679/2003 - privind conditiile de obtinere a atestatului, procedurile de atestare si statutul asistentului maternal profesionist, activitatea persoanelor atestate ca asistent maternal profesionist se desfasoara in baza unul contract individual de munca, care are un caracter special, specific protectiei copilului, incheiat cu un serviciu public specializat pentru protectia copilului sau cu un organism privat autorizat care are obligatia supravegherii si sprijinirii activitatii desfasurate de asistentii maternali profesionisti.
Institutiile publice, printre care si DGASPC, sunt infiintate in baza unor legi organice urmare existentei in societate la un moment dat a unor relatii sociale care au determinat crearea acestor institutii. Acestea au atributii clare stabilite pe domeniul lor de activitate, cu organizare proprie si salarizare speciala (sunt grile de salarizare diferite).
Prin Hotararea Consiliului Judetean Iasi nr. 192/2003 s-a aprobat acordarea - in baza Ordinului Ministerului Internelor nr. 496/2003 - a indemnizatiei de dispozitiv din veniturile proprii ale Consiliului Judetean Iasi - fara a afecta bugetul alocat - pentru personalul aparatului propriu al Consiliului Judetean Iasi.
Intimatul Sindicatul "N.V." a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea recursurilor ca nefondate.
Intimatul a sustinut ca instanta a facut in mod corect aplicarea in cauza a Ordinului nr. 496/2003, deoarece prin emiterea acestuia s-a urmarit ca in randul personalului care beneficia de indemnizatia de dispozitiv (astfel cum s-a stabilit anterior prin Legea 138/1999 sa fie cuprins si personalul civil ce-si desfasoara activitatea in domeniul administratiei publice. Or, intimatii sunt personal contractual.
Potrivit H.G. nr. 1434 din 2 septembrie 2004 intimatii sunt salariatii D.G.A.S.P.C. Iasi, directie aflata in subordinea directa si finantare Consiliului Judetean Iasi, parte integranta a administratiei publice locale (judetene).
Presedintele Consiliului Judetean are calitatea de ordonator principal de credite conform art. 116 pct. 4 lit. a din Legea 215/2001.
Partile au depus la dosar jurisprudenta.
Examinand probele cauzei in raport de motivele de recurs invocate apararile intimatului si dispozitiile legale aplicabile, Curtea a retinut urmatoarele:
Membrii sindicatului "N.V." Iasi au calitatea de personal contractual al Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Iasi, directii care, potrivit dispozitiilor H.G. 1434/2004, este o institutie aflata in subordinea Consiliului Judetean Iasi.
Problema litigioasa este daca acestora li se aplica, in mod direct sau prin analogie (din perspectiva dispozitiilor O.G. nr.137/2000) prevederile art. 9.2 din Anexa 1 a Ordinului Ministrului Administratiei si Internelor nr. 275/2002, astfel cum a fost modificat prin Ordinul nr. 496/2003, pentru a fi beneficiarii sporului de dispozitiv de 25%.
Indemnizatia de dispozitiv a fost reglementata de Legea nr.138/1999 (art. 13) act normativ ce vizeaza salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala precum si ale personalului civil din aceste institutii.
Prin Ordinul nr.496/2003 de modificare si completare a Ordinului nr.275/2002, de punere in aplicare a Legii nr.138/1999, se prevede in art. 9.2 ca indemnizatia de dispozitiv se acorda si personalului civil ce isi desfasoara activitatea in domeniul administratiei publice. Potrivit aceluiasi ordin, prin personal civil se intelege functionarii publici si personalul contractual din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.
Din interpretarea coroborata a dispozitiilor Legii nr.138/1999 cu Ordinul nr. 496/2003 de completare a Ordinului nr.275/2002 s-a retinut ca reclamantii, ca personal contractual ce isi desfasoara activitatea in centrele de plasament si asistenti maternali, nu sunt beneficiari ai acestor acte normative ce reglementeaza sporul de dispozitiv.
Este reala sustinerea intimatilor-reclamanti in sensul ca modificarile la nivelul organizarii si functionarii Ministerului Administratiei si Internelor au determinat si modificari la nivelul salarizarii, prin Ordinul nr.496/2003 urmarindu-se ca in randul personalului care beneficiaza de indemnizatie de dispozitiv (astfel cum s-a stabilit anterior prin Legea nr.138/1999 sa fie cuprins si personalul civil ce isi desfasoara activitate in domeniul administratiei publice. S-a avut insa in vedere personalul civil ce desfasoara activitatea in cadrul unor servicii ale internelor din administratia publica, ce a fost preluat in urma reorganizarii tocmai pentru a se evita crearea unei situatii discriminatorii intre personalul ramas la interne si cel preluat de administratie.
Reclamantii intimati nu sunt indreptatiti la sporul de dispozitiv nici din perspectiva aplicarii dispozitiilor art. 2 combinat cu art. 27 din O.G. nr.137/2000 si art. 16 din Constitutia Romaniei. Aceasta deoarece nu se poate retine analogic si comparabilitatea ceruta de actele normative ce sanctioneaza discriminarea.
Activitatile desfasurate de personalul vizat de dispozitiile Legii nr.138/1999, cu precizarile facute in Ordinul nr.496/2003 de modificare a Ordinului nr.275/2002 presupune o disponibilitate permanenta a acestuia de a participa dincolo de durata normala de lucru, la servicii operatie sau speciale, in regim comandat in dispozitiv.
Activitatile desfasurate de personalul contractual din centrele de plasament cat si de asistentii maternali sunt activitati desfasurate conform H.G. nr.679/2003, in baza unui contract individual de munca cu caracter special, specific protectiei copilului. Acestia beneficiaza de drepturi salariale si sporuri specifice activitatii ce o desfasoara, art. 132 alin. 2 Codul muncii, O.G. nr.10/2007, Contractul colectiv de munca. Ei nu isi desfasoara activitatea in regim de comandat si prin urmare nu li se poate aplica prin analogie dispozitiile art. 13 din Legea nr.138/1999.
Pentru aceste considerente, Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 312 Cod procedura civila, a admis recursurile si a modificat in parte sentinta recurata in sensul respingerii actiunii.
Au fost mentinute dispozitiile ce nu sunt contrare prezentei decizii.
Curtea de Apel Iasi, decizia nr. 390 din 13 iunie 2008
Prin sentinta civila nr. 301 din 27 februarie 2008 Tribunalul Iasi a admis actiunea formulata de Sindicatul "N.V." in numele si pentru membrii de sindicat. A obligat parata Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Iasi la calculul si plata catre reclamanti a drepturilor banesti constand in indemnizatia de dispozitiv in cuantum de 25% lunar din salariul de baza, incepand cu data de 1 octombrie 2004 si pana la data pronuntarii prezentei sentinte, reactualizate cu indicele de inflatie la data platii efective. A obligat paratul Consiliul Judetean Iasi sa aloce fondurile necesare platii acestor drepturi banesti.
A respins cererea formulata de Sindicatul "N.V." in numele si pentru reclamanti privind obligarea paratei Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Iasi la plata pe viitor a drepturilor banesti reprezentand indemnizatia de dispozitiv.
A obligat paratii sa achite reclamantilor suma de 800 lei, cheltuieli de judecata.
Pentru a pronunta aceasta solutie prima instanta a retinut ca reclamantii sunt membri ai Sindicatului "N.V." si sunt salariatii Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Iasi, institutie aflata sub coordonarea Consiliului Judetean Iasi.
Potrivit prevederilor art. 13 din Legea nr. 138/1999, cadrele militare in activitate, militarii angajati pe baza de contract si salariatii civili beneficiaza de o indemnizatie de dispozitiv lunara de 25% din solda de functie, solda de grad, solda de merit, indemnizatia de comanda si gradatii, respectiv din salariul de baza. Prin Ordinul nr. 496 din 28 iulie 2003 emis de Ministrul Administratiei si Internelor, la punctul 9.2, s-a prevazut ca indemnizatia de dispozitiv se acorda si personalului civil ce isi desfasoara activitatea in domeniul administratiei publice. Potrivit punctului 31.1 din acelasi ordin, "prin personal civil, in sensul prezentului ordin, se intelege functionarii publici si personalul contractual din M.A.I.". Tot la acest punct se prevede ca personalul civil din M.A.I. beneficiaza de drepturile prevazute de Legea nr. 138/1999, cu exceptia personalului din domeniul administratiei publice care beneficiaza doar de dreptul prevazut la art. 13 din lege, respectiv de indemnizatia de dispozitiv.
Fata de aceste dispozitii legale, a retinut instanta de fond ca personalul civil din cadrul administratiei publice beneficiaza de indemnizatia de dispozitiv prevazuta de art. 13 din Legea nr. 138/1999, prin Ordinul nr. 496 din 28 iulie 2003 urmarindu-se inlaturarea discrepantelor in ceea ce priveste drepturile de natura salariala acordate personalului aflat in subordonarea si/sau coordonarea Ministerului Administratiei si Internelor, asigurandu-se astfel egalitatea de tratament salarial a personalului din cadrul aceleiasi autoritati.
Potrivit dispozitiilor art. 287 Codul muncii, sarcina probei in conflictele de munca revine angajatorului, acesta fiind obligat sa depuna dovezile in apararea sa pana la prima zi de infatisare. Or, in speta, parata nu a facut dovada achitarii catre reclamanti a indemnizatiei de dispozitiv.
In consecinta, instanta de fond a retinut ca este intemeiata cererea reclamantilor de obligare a paratei la calculul si plata indemnizatiei de dispozitiv in cuantum de 25% lunar din salariul de baza, incepand cu data de 01.10.2004 si pana la data pronuntarii prezentei sentinte, reactualizate cu indicele de inflatie la data platii efective.
Cat priveste cererea reclamantilor de obligare a paratei la plata pe viitor a acestei indemnizatii, instanta a constatat ca aceasta este neintemeiata, nefiind facuta dovada faptului ca parata, pe viitor, nu-si va indeplini obligatiile legale care ii revin.
Impotriva acestei sentinte au declarat recurs Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Iasi si Consiliul Judetean Iasi, prin reprezentanti legali.
In motivarea recursului D.G.A.S.P.C. Iasi a aratat ca Ordinul Ministrului Administratiei si Internelor nr. 275/2002 pentru aplicarea prevederilor legale referitoare la salarizarea personalului militar si civil din Ministerul de Interne, modificat si completat prin Ordinul nr. 496 din 28 iulie 2003 emis de Ministrul Administratiei si Internelor, reprezinta de fapt o norma metodologica de aplicare a Legi nr. 138/1999 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii.
Aceasta fiind situatia nu se poate admite faptul ca prin Ordinul nr. 496 din 28 iulie 2003 emis de M.A.I., s-au putut aduce modificari legii astfel incat toti angajatii din administratia publica, inclusiv cei din institutiile publice care au ca obiect de activitate asistenta sociala si protectia copilului, sa beneficieze de indemnizatie de dispozitiv.
De altfel, acest ordin nu se poate aplica si altor persoane decat cele expres enumerate, in caz contrar prin extinderea beneficiarilor ar insemna sa se admita posibilitatea acordarii unor indemnizatii prin acte normative cu putere inferioara legii si care sa reglementeze cu caracter general sistemul de salarizare al tuturor bugetarilor, ceea ce nu este legal.
Sistemul actual de salarizare aplicabil domeniului de activitate, nu prevede acordarea indemnizatiei de dispozitiv si pentru categoria salariatilor din care fac parte reclamantii.
Sporul de dispozitiv se incadreaza intre sporurile pentru misiune permanenta, in sensul ca persoana care beneficiaza de plata acestui spor se afla in dispozitiv, in regim comandat, adica se afla in permanenta la dispozitia unitatii, fiind obligata sa intervina ori de cate ori este nevoie, la orice ora din zi si din noapte.
Reclamantii nu fac parte din personalul civil la care face referire ordinul, acestia fiind salarizati conform OG nr. 10/2007 (actualizata) privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, O.G. nr. 10 din 30 ianuarie 2008 privind nivelul salariilor de baza si al altor drepturi ale personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica, precum si unele masuri de reglementare a drepturilor salariale si a altor drepturi ale personalului contractual salarizat prin legi speciale, O.G. nr. 15 din 30 ianuarie 2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant.
Atat personalul contractual care isi desfasoara activitatea in centrele de plasament din subordinea D.G.A.S.P.C. Iasi cat si asistentii maternali au sporuri specifice activitatii pe care o desfasoara la care sunt indreptatiti conform unor acte normative diferite de Legea nr. 138/1999.
In motivarea recursului, Consiliul Judetean Iasi a aratat ca dispozitiile Ordinului nr.496/2003 (pct.2), ordin emis in temeiul Legii nr.138/1999 se refera in concret la salarizarea personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala precum si acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste institutii. Urmare reorganizarii Ministerului Administratiei si comasarii activitatii acestuia cu Ministerul Internelor a fost emis Ordinul nr. 496 din 28 iulie 2003 privind modificarea si completarea Ordinului ministrului de interne 275/2002 pentru aplicarea prevederilor legale referitoare la salarizarea personalului militar si civil din Ministerul de Interne, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care se arata ca indemnizatia de dispozitiv se aplica si personalului civil care isi desfasoara activitatea in domeniul administratiei publice.
In conformitate cu definitia data la punctul 3.1 din acest ordin prin personal civil se intelege functionarii publici si personalul contractual din M.A.I..
Acest ordin reprezinta o norma metodologica de punere in aplicare a legii, neputand modifica (restrange sau extinde legea). Rezulta, asadar, ca prin acest act nu s-a adus o modificare a legii, in sensul ca toti angajatii administratiei publice sa beneficieze de aceasta indemnizatie ci, a fost precizat faptul ca si salariatii din cadrul administratiei publice care au fost comasati in cadrul Ministerului Administratiei si Internelor sa beneficieze de aceasta indemnizatie.
Reclamantii au calitatea de salariati ai Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Iasi care este o institutie publica cu personalitate juridica, cu buget propriu de venituri si cheltuieli, contabilitatea proprie si organizare de sine statatoare aflata in subordinea Consiliului Judetean Iasi si nu in subordinea Ministerului Internelor si Reformei Administrative.
Se observa astfel, ca salariatii din cadrul DGASPC Iasi nu fac parte din categoria personalului civil la care face referire ordinul, salarizarea acestora fiind reglementata distinct prin acte normative cu caracter special, respectiv O.G. nr. 10/2008, O.G. nr. 15/2008 si codul muncii, acte normative diferite de Legea nr. 138/1999.
Prima instanta a asimilat angajatii DGASPC, personalului din cadrul MIRA, desi acestia sunt angajati directi ai DGASPC care este o institutie publica cu personalitate juridica si care nu se afla in subordinea si nici in coordonarea MIRA.
Acordarea indemnizatiei de dispozitiv presupune practic disponibilitatea totala a acestor salariati de a participa, dincolo de durata normala a programului de lucru, la activitati ale administratiei publice care au caracter extraordinar si pentru serviciul de permanenta pe care il asigura in interes public.
Notiunea de dispozitiv presupune faptul ca angajatii trebuie sa fie pregatiti sa intervina in orice moment, in orice zi a saptamanii, la solicitarea conducatorului unitatii sau institutiei publice, pentru rezolvarea problemelor cu caracter de urgenta pe care le presupune administratia publica.
Membrii de sindicat care au calitatea de personal contractual in centrele de plasament din subordinea DGASPC Iasi, desfasoara activitate continua de asistenta sociala, in doua schimburi, munca de noapte fiind asigurata exclusiv de supraveghetori iar activitatea salariatilor nu este in regim comandat, caracterul continuu fiind dat de specificul acesteia. Pentru orele prestate in zilele de sambata si duminica angajatii primesc zile libere in compensare in saptamana urmatoare, precum si un spor de 75% din salariul de baza conform prevederilor art. 132 alin. 2 din Codul muncii si ale Contractului colectiv de munca incheiat la nivelul DGASPC Iasi pentru anii 2007 -2010.
Personalul care presteaza activitate in intervalul 22,00 - 6,00 beneficiaza de un spor de 25% din salariul de baza pentru orele prestate pe timp de noapte si de alte sporuri pentru activitati specifice activitatii prestate, respectiv spor pentru incadrare psihica ridicata cuprins intre 7% si 15%.
Cealalta categorie de salariati -personal contractual a DGASPC Iasi sunt asistentii maternali. In conformitate cu prevederile art. 8 din H.G. nr. 217/1998 - atributii preluate mai apoi de H.G. 679/2003 - privind conditiile de obtinere a atestatului, procedurile de atestare si statutul asistentului maternal profesionist, activitatea persoanelor atestate ca asistent maternal profesionist se desfasoara in baza unul contract individual de munca, care are un caracter special, specific protectiei copilului, incheiat cu un serviciu public specializat pentru protectia copilului sau cu un organism privat autorizat care are obligatia supravegherii si sprijinirii activitatii desfasurate de asistentii maternali profesionisti.
Institutiile publice, printre care si DGASPC, sunt infiintate in baza unor legi organice urmare existentei in societate la un moment dat a unor relatii sociale care au determinat crearea acestor institutii. Acestea au atributii clare stabilite pe domeniul lor de activitate, cu organizare proprie si salarizare speciala (sunt grile de salarizare diferite).
Prin Hotararea Consiliului Judetean Iasi nr. 192/2003 s-a aprobat acordarea - in baza Ordinului Ministerului Internelor nr. 496/2003 - a indemnizatiei de dispozitiv din veniturile proprii ale Consiliului Judetean Iasi - fara a afecta bugetul alocat - pentru personalul aparatului propriu al Consiliului Judetean Iasi.
Intimatul Sindicatul "N.V." a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea recursurilor ca nefondate.
Intimatul a sustinut ca instanta a facut in mod corect aplicarea in cauza a Ordinului nr. 496/2003, deoarece prin emiterea acestuia s-a urmarit ca in randul personalului care beneficia de indemnizatia de dispozitiv (astfel cum s-a stabilit anterior prin Legea 138/1999 sa fie cuprins si personalul civil ce-si desfasoara activitatea in domeniul administratiei publice. Or, intimatii sunt personal contractual.
Potrivit H.G. nr. 1434 din 2 septembrie 2004 intimatii sunt salariatii D.G.A.S.P.C. Iasi, directie aflata in subordinea directa si finantare Consiliului Judetean Iasi, parte integranta a administratiei publice locale (judetene).
Presedintele Consiliului Judetean are calitatea de ordonator principal de credite conform art. 116 pct. 4 lit. a din Legea 215/2001.
Partile au depus la dosar jurisprudenta.
Examinand probele cauzei in raport de motivele de recurs invocate apararile intimatului si dispozitiile legale aplicabile, Curtea a retinut urmatoarele:
Membrii sindicatului "N.V." Iasi au calitatea de personal contractual al Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Iasi, directii care, potrivit dispozitiilor H.G. 1434/2004, este o institutie aflata in subordinea Consiliului Judetean Iasi.
Problema litigioasa este daca acestora li se aplica, in mod direct sau prin analogie (din perspectiva dispozitiilor O.G. nr.137/2000) prevederile art. 9.2 din Anexa 1 a Ordinului Ministrului Administratiei si Internelor nr. 275/2002, astfel cum a fost modificat prin Ordinul nr. 496/2003, pentru a fi beneficiarii sporului de dispozitiv de 25%.
Indemnizatia de dispozitiv a fost reglementata de Legea nr.138/1999 (art. 13) act normativ ce vizeaza salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din institutiile publice de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala precum si ale personalului civil din aceste institutii.
Prin Ordinul nr.496/2003 de modificare si completare a Ordinului nr.275/2002, de punere in aplicare a Legii nr.138/1999, se prevede in art. 9.2 ca indemnizatia de dispozitiv se acorda si personalului civil ce isi desfasoara activitatea in domeniul administratiei publice. Potrivit aceluiasi ordin, prin personal civil se intelege functionarii publici si personalul contractual din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.
Din interpretarea coroborata a dispozitiilor Legii nr.138/1999 cu Ordinul nr. 496/2003 de completare a Ordinului nr.275/2002 s-a retinut ca reclamantii, ca personal contractual ce isi desfasoara activitatea in centrele de plasament si asistenti maternali, nu sunt beneficiari ai acestor acte normative ce reglementeaza sporul de dispozitiv.
Este reala sustinerea intimatilor-reclamanti in sensul ca modificarile la nivelul organizarii si functionarii Ministerului Administratiei si Internelor au determinat si modificari la nivelul salarizarii, prin Ordinul nr.496/2003 urmarindu-se ca in randul personalului care beneficiaza de indemnizatie de dispozitiv (astfel cum s-a stabilit anterior prin Legea nr.138/1999 sa fie cuprins si personalul civil ce isi desfasoara activitate in domeniul administratiei publice. S-a avut insa in vedere personalul civil ce desfasoara activitatea in cadrul unor servicii ale internelor din administratia publica, ce a fost preluat in urma reorganizarii tocmai pentru a se evita crearea unei situatii discriminatorii intre personalul ramas la interne si cel preluat de administratie.
Reclamantii intimati nu sunt indreptatiti la sporul de dispozitiv nici din perspectiva aplicarii dispozitiilor art. 2 combinat cu art. 27 din O.G. nr.137/2000 si art. 16 din Constitutia Romaniei. Aceasta deoarece nu se poate retine analogic si comparabilitatea ceruta de actele normative ce sanctioneaza discriminarea.
Activitatile desfasurate de personalul vizat de dispozitiile Legii nr.138/1999, cu precizarile facute in Ordinul nr.496/2003 de modificare a Ordinului nr.275/2002 presupune o disponibilitate permanenta a acestuia de a participa dincolo de durata normala de lucru, la servicii operatie sau speciale, in regim comandat in dispozitiv.
Activitatile desfasurate de personalul contractual din centrele de plasament cat si de asistentii maternali sunt activitati desfasurate conform H.G. nr.679/2003, in baza unui contract individual de munca cu caracter special, specific protectiei copilului. Acestia beneficiaza de drepturi salariale si sporuri specifice activitatii ce o desfasoara, art. 132 alin. 2 Codul muncii, O.G. nr.10/2007, Contractul colectiv de munca. Ei nu isi desfasoara activitatea in regim de comandat si prin urmare nu li se poate aplica prin analogie dispozitiile art. 13 din Legea nr.138/1999.
Pentru aceste considerente, Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 312 Cod procedura civila, a admis recursurile si a modificat in parte sentinta recurata in sensul respingerii actiunii.
Au fost mentinute dispozitiile ce nu sunt contrare prezentei decizii.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Indemnizatii
Neacordarea indemnizatiei cuvenite presedintelui Asociatiei de proprietari - Decizie nr. 52 din data de 30.01.2014Calcularea si plata indemnizatiei de concediu de odihna acordata cadrelor didactice si didactice auxiliare din invatamantul preuniversitar pentru anul 2009 - 2010 - Sentinta civila nr. 423 din data de 20.03.2014
Scutirea de la restituirea indemniza?iei de cre?tere a copilului. Aplicabilitatea Legii nr. 126/2014. - Decizie nr. 1100 din data de 07.09.2016
Indemnizatie reparatorie. Suspendare acordare. Decizie de recuperare a sumelor incasate necuvenit. - Decizie nr. 887 din data de 08.10.2015
Realizarea de venituri incompatibile cu indemnizatia lunara pentru cresterea copilului. - Decizie nr. 4171 din data de 21.05.2014
Drepturile prevazute de Legea 284/2010 privind acordarea ajutoarelor sau indemnizatiilor prevazute la iesirea la pensie, la incetarea raporturilor de serviciu sau trecerea in rezerva nu pot fi acordate in anul 2011. - Hotarare nr. 172 din data de 16.01.2013
Acordarea indemnizatiei lunare pentru cresterea copiilor nascuti dintr-o sarcina gemelara, tripleti sau multipleti. - Hotarare nr. 4 din data de 14.01.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Majorare 15%. - Hotarare nr. 341 din data de 11.02.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Modalitate de calcul - Hotarare nr. 215 din data de 28.01.2013
Indemnizatie pentru cresterea copilului. Reducerea cuantumului acesteia. Legalitate. - Decizie nr. 7429 din data de 06.11.2012
Indemnizatia pentru cresterea copilului. Conditia stagiului de cotizare asimilat. - Decizie nr. 2293 din data de 13.09.2011
Indemnizatia pentru cresterea copiilor proveniti din sarcini multiple. - Decizie nr. 1211 din data de 03.11.2009
Indemnizatia de dispozitiv. Persoane indreptatite. Personal contractual din cadrul primariilor. - Decizie nr. 782 din data de 15.09.2008
Recurs - aplicarea reducerii de 25% prevazuta de Legea 118/2010 indemnizatiei de concediu aferenta anului scolar 2009-2010 - Decizie nr. 1113 din data de 20.07.2011
Recurs - aplicarea reducerii de 25% prevazuta de Legea 118/2010 indemnizatiei de concediu aferenta anului scolar 2009-2010 - Decizie nr. 1113 din data de 20.07.2011
Modalitatea de calcul a indemnizatiei pentru concediul de odihna in cazul cadrelor didactice in contextul intrarii in vigoare a legii nr. 118/2010. - Decizie nr. 1094 din data de 11.06.2011
Indemnizatia de dispozitiv reglementata de dispozitiile Legii nr. 138/1999 si ale Ordinului Ministrului de Interne nr. 275/05 iunie 2002 modificat si completat prin Ordinul Ministrului Administratiei si Internelor nr. 496/28 iulie 2003. Categoriile d... - Decizie nr. 744 din data de 06.11.2008
Indemnizatia de dispozitiv prevazuta de art. 13 din Legea nr. 138/1999 si de pct. 9.2 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul M.I. nr. 275/2002, astfel cum a fost modificat si completat prin Ordinul M.A.I. nr. 4962003. Sfera subiectelor de dre... - Sentinta comerciala nr. 737 din data de 30.10.2008
Contencios administrativ. Drepturi salariale solicitate de functionari publici. Norma de hrana. - Decizie nr. 723 din data de 25.09.2009
Dreptul muncii. Stimulente primite de un consilier juridic din cadrul Ministerului Justitiei in perioada 2006 - 2008. Solicitarea acestora si de catre asistentii judiciari. - Decizie nr. 1105 din data de 05.12.2009
