InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Iasi

Concesionarea terenurilor prin licitatie publica. Atributul organului administrativ privind modalitatea licitatiei si a formei de concesionare. Refuzul de participare la licitatie. Calitate procesuala activa

(Decizie nr. 614/CA din data de 15.11.2007 pronuntata de Curtea de Apel Iasi)

Domeniu Concesionari, concesiuni | Dosare Curtea de Apel Iasi | Jurisprudenta Curtea de Apel Iasi

Concesionarea terenurilor prin licitatie publica. Atributul organului administrativ privind modalitatea licitatiei si a formei de concesionare. Refuzul de participare la licitatie. Calitate procesuala activa
Refuzul expres al reclamantului de a participa la licitatia pe parcele a unei suprafete de teren, sub pretextul ca doreste atribuirea intregii suprafete prin negociere directa, nu ii dau dreptul de a contesta criteriile pentru atribuirea contractului de concesiune, nefiind parte in raporturile juridice nascute ca urmare a aplicarii prevederilor legale ce guverneaza concesiunea.
Decizia nr. 614/C.A./15 octombrie 2007

Prin sentinta civila nr. 789/13.04.2007, Tribunalul Iasi a respins  actiunea formulata de reclamanta S.C. A.S. S.R.L., cu sediul in Pascani, str. M., nr. 17, judetul Iasi, in contradictoriu cu paratii Primarul Primariei  comunei V.S. si Consiliul local al comunei V.S. judetul Iasi.
Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut ca la data de 28.02.2006, Consiliul local al comunei V.S., jud. Iasi a aprobat prin Hotararea nr. 9 concesionarea prin licitatie publica a suprafetei de teren de 2,64 ha proprietatea privata a Primariei comunei V.S., teren situat pe raza satului V.S. Totodata s-au stabilit si conditiile in care va avea loc concesionarea, respectiv de a fi parcelat terenul, daca vor fi solicitari  in acest sens de catre mai multe societati comerciale, precum si expertizarea suprafetei de 2,64 ha teren, in vederea stabilirii pretului de la care va porni  licitatia in vederea concesionarii (fila 15 dosar).
Prin hotararea nr.19/25.04.2006 Consiliul local si-a insusit raportul de expertiza tehnica de evaluare a terenului in suprafata de 2,64 ha (fila 14 dosar).
Ambele hotarari au fost comunicate Prefecturii Judetului Iasi cu adresa nr. 1251/27.04.2006 si facute cunoscute publicului, prin afisare la sediul Primariei comunei V.S. (filele 15,16).
Despre organizarea licitatiei, Primaria comunei V.S. a instiintat reclamanta cu adresa nr. 1159/14.04.2006 prin care ii face cunoscut  si faptul ca acea licitatie are loc, conform HCL nr. 9/2006 (fila 52 dosar), aceasta deoarece, reclamanta detine pe terenul in cauza cladiri asupra carora  are titlu de proprietate.
S-au emis caietul de sarcini,  precum si Regulament de desfasurare a licitatiei.
Din procesul-verbal inregistrat sub nr.1442/18.05.2006, incheiat de Comisia constituita in baza dispozitiei nr. 460 din 12.05.2006, rezulta ca s-au inscris  mai multe persoane, astfel ca s-a procedat la licitarea  terenului pe parcele.
Reclamanta S.C. A.S. S.R.L. a precizat prin adresa nr. 206/15.05.2006 (adresa inregistrata sub nr. 1402/15.05. 2006 fila 53 dosar), ca terenul in cauza i se cuvine, fiind proprietara constructiilor si, desi s-a inscris la licitatie, reprezentantul reclamantei a solicitat sa se consemneze ca doreste sa liciteze intreaga suprafata, nu asa cum a fost  parcelat terenul, oferind suma de 12,10 lei/mp dupa care a parasit incaperea.
In urma licitatiei s-au incheiat doua contracte de concesiune, respectiv cu S.C. G.C. S.R.L., S.C. A.M. S.R.L. (filele 41-48 dosar).
Prin actiunea de fata, reclamanta a contestat intreaga procedura de organizare a licitatiei privind concesionarea suprafetei de teren de 2,64 lei, teren pe care detine in proprietate 5 cladiri, nemultumita ca parcelarea respectiva nu are justificare, iar distribuirea celor 5 imobile, aflate in proprietatea sa, pe parcele diferite, face practic imposibila exploatarea unitara a acestora.
A sustinut, de asemenea, ca atat hotararile Consiliului local, cat si caietul de sarcini nu au prevazut procedura organizarii si desfasurarii licitatiei.
Incepand cu adoptarea hotararilor de catre Consiliul local comunicarea acestora Prefecturii jud. Iasi, aducerea acestora la cunostinta publica, informarea in mod direct a proprietarului cladirilor, expertizarea si solicitarea de catre Primarie ca in componenta Comisiei de predare a ofertelor sa participe reprezentanti din partea DGFPJ Iasi si a Consiliului Judetean, elaborarea caietului de sarcini si a regulamentului de organizare, incheierea procesului-verbal din ziua desfasurarii licitatiei, toate s-au facut cu respectarea actelor normative incidente referitoare la concesiune, respectiv Legea nr. 218/ 1998 si HG nr. 216/1999, dar si in baza prerogativelor conferite de Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala.
S-a retinut de instanta ca reclamanta nu a contestat nici Hotararea C.L nr. 9/2006 si nici vreun act premergator organizarii licitatiei in cazul in care ar fi fost nemultumita.
De altfel, reclamantei i-a fost respectat dreptul de proprietate asupra cladirilor, in sensul ca i-a fost asigurata suprafata necesara utilizarii acestora, prin lasarea in jurul fiecarei constructii a suprafetei de 1,5 m, precum si calea de acces de 3 m, asa cum rezulta din schitele intocmite (filele 22,23 dosar)
Reclamanta nu poate impune autoritatilor publice modalitatea de licitatie, forma de concesionare, acestea fiind suverane in a stabili forma de concesionare si care sa fie profitabila comunitatii, iar nu reclamantei.
Curtea a constatat ca hotararea atacata este legala si temeinica, respingand recursul reclamantului la nefondat.
S-a retinut ca prima instanta a administrat legal si a apreciat temeinic probele necesare aflarii adevarului, facand o justa interpretare si aplicare a dispozitiilor legale in materia examinata.
Prin Hotararea nr.9/28.02.2006 (fila nr.17 din dosarul primei instante), necontestata de reclamanta, Consiliul Local al comunei V.S., din judetul Iasi, a aprobat concesionarea catre persoane juridice, prin licitatie publica, a suprafetei de 2,64 ha de teren proprietate privata a "Primariei comunei V.S.". Prin aceeasi hotarare s-a stabilit ca in cazul in care se va solicita concesionarea terenului pe parcele, aceasta se va putea face prin parcelarea terenului in mai multe parcele, prevazandu-se si faptul ca o persoana juridica nu poate participa la concesionarea a mai mult de o parcela.
Reclamanta a fost informata despre organizarea licitatiei publice prin adresa nr. 1159/14.04.2006 a Primariei comunei V.S. (fila 52). De asemenea, din anuntul de la fila nr.20 inregistrat la nr.1383/10.05.2006, rezulta ca toti cei interesati au fost informati despre organizarea concesionarii prin licitatie publica a suprafetei de teren de 2,64 ha, despre data pana la care trebuia sa se depuna ofertele, precum si despre data selectiei de oferte.
Avand in vedere ca la licitatie s-au inscris si persoane care au solicitat ca licitarea terenului sa se faca pe parcele, comisia constituita in baza dispozitiei nr. 460/12.05.2006 a stabilit ca licitarea terenului sa se faca in acest mod.
Desi a avut cunostinta de aceste aspecte, reclamanta, prin adresa nr. 206/15.05.2006 (nr.1402/15.05.2006) si-a exprimat opinia cu privire la concesionarea terenului, sustinand ca aceasta trebuie sa se faca prin negociere directa. In aceeasi zi, prin adresa nr.117/15.05.2006 (nr.1416/15.05.2006) a cerut Consiliului Local al comunei V.S. sa ii concesioneze terenul prin negociere directa, adaugand ca in cazul in care nu se accepta negocierea directa, solicita inscrierea la licitatia publica din data de 18.05.2006, pentru concesionarea intregii suprafete de 2,64 ha de teren (fila 6 din dosarul primei instante).
Din procesul-verbal al sedintei de licitatie din data de 18.05.2006, inregistrat la nr. 1442/18.05.2006 (filele 38-40 din dosarul primei instante), reiese ca reprezentantul reclamantei a afirmat ca "solicita intreaga suprafata si ca nu doreste sa liciteze pe parcele", dupa care a parasit incaperea.
Din aceste inscrisuri rezulta ca reclamanta, prin reprezentantii sai, si-a exprimat fara echivoc vointa in sensul de a nu participa la licitatia privind concesionarea pe parcele a terenului indicat mai sus si ca doreste ca atribuirea concesiunii intregului teren sa se faca prin negociere directa.
Potrivit dispozitiilor art. 10 din Legea nr. 219/1998, in vigoare in perioada in care s-a desfasurat procedura de concesionare ce constituie obiectul cauzei de fata, atribuirea concesiunii unui bun, a unei activitati sau a unui serviciu public se realizeaza prin licitatie publica, prin negociere directa sau dialog competitiv, conform prevederilor legii.
In conformitate cu prevederile art. 26 din Legea nr. 219/1998, procedura de negociere directa este aplicabila in cazul in care licitatia publica nu a condus la desemnarea unui castigator.
Avand in vedere ca din contractele de la filele 41-48 din dosarul primei instante reiese ca licitatia publica a avut doi castigatori, instanta de recurs constata ca nu era permisa aplicarea regulilor de atribuire a concesiunii terenului prin negociere directa, refuzul de a concesiona terenul prin negociere directa fiind justificat.
Avand in vedere ca reclamanta a optat sa nu participe la procedura licitatiei publice a terenului parcelat, in conditiile in care i s-au pus la dispozitie informatiile referitoare la aplicarea procedurii licitatiei publice pentru atribuirea contractului de concesiune, criteriile de selectie si de atribuire a contractelor fiind aplicate nediscriminatoriu, Curtea considera ca sunt nefondate criticile reclamantei referitoare la procedura de concesionare aleasa de autoritatea contractanta.
In conditiile in care reclamanta S.C. A.S. S.R.L. Pascani nu si-a exprimat vointa in sensul de a participa la procedura licitatiei publice pentru atribuirea concesiunii, Curtea considera ca reclamanta nu este parte in raporturile juridice nascute ca urmare a aplicarii prevederilor legale care guverneaza concesiunea si, deci, nu are drepturi si nici obligatii privind procedura de atribuire a concesiunii terenului in cauza.
In aceasta situatie, Curtea considera ca celelalte critici ale reclamantei recurente, altele decat cele privind refuzul autoritatii contractante de a concesiona prin negociere directa, intreaga suprafata de teren, nu pot fi primite fiindca se refera la activitati privind procedura de concesiune prin licitatie publica la care S.C. A.S. S.R.L. Pascani nu a dorit sa participe.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Concesionari, concesiuni

Recurs competenta redeventa - Sentinta civila nr. 3117 din data de 25.01.2010
Drept de concesiune. Radiere din cartea funciara. Inadmisibilitatea cererii de radiere pe baza unui act administrativ. - Decizie nr. 8/Rcc din data de 08.07.2008
taxa de concesiune. Stipulatie pentru altul - Hotarare nr. 115 din data de 12.01.2010
Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante la 16.11.2006 sub nr. 21932/301/2006, reclamantul MUNICIPIUL BUCURESTI a chemat in judecata pe paratul POPA NICOLAE, solicitand instantei ca prin hotararea pe care o va pronunta sa dispuna obligare... - Sentinta civila nr. 10467 din data de 18.12.2006
In situatia in care intre parti nu exista un raport juridic in continutul caruia sa intre obligatia paratului de a incheia contractul de concesiune cu privire la terenul pe care se afla apartamentul sau si nici nu exista un text legal care sa impuna ... - Decizie nr. 460 din data de 26.04.2011
Concesionare teren agricol prin licitatie publica cu strigare. Cerere pentru anularea procesului-verbal si a deciziei Comisiei de solutionare a contestatiilor. Lipsa dovezilor privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii bugetari. - Decizie nr. 283 din data de 04.05.2010
Licitatie publica. Plangere formulata in temeiul Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica a contractelor de concesiune lucrari publice si de servicii. Evaluare oferte - Decizie nr. 113 din data de 15.01.2010
Obligarea proprietarului apartamentului sa incheie contract de concesiune cu Primaria pentru terenul aferent acestui apartament. - Decizie nr. 9 din data de 11.01.2010
Litigiu fiscal. Calcularea taxei pe teren datorata de concesionar. - Decizie nr. 612 din data de 01.03.2010
Actiune avand ca obiect pretentii banesti reprezentand taxa de concesiune cu majorari si penalitati aferente. Natura juridica a cauzei. Competenta materiala. - Decizie nr. 2233 din data de 20.10.2008
Contract de concesiune. Valabilitate. - Decizie nr. 458 din data de 17.10.2008
Contractul de concesiune – titlu executoriu in temeiul art.3 din Legea nr.190/2004 modificata prin OG nr.94/2004 - Sentinta comerciala nr. 71 din data de 11.04.2007
Pretentii - Sentinta civila nr. 8376 din data de 06.10.2010
Validare poprire - Sentinta civila nr. 7244 din data de 13.08.2010
Taxa concesiune.Taxa lipsa folosinta. - Sentinta civila nr. 5/CF din data de 19.01.2007
Calitate procesuala pasiva in actiunile privind anularea actelor fiscale. - Obligatii fiscale stabilite in sarcina concesionarului - Sentinta civila nr. 93/CF din data de 21.12.2006
Pretentii - Sentinta civila nr. 8376 din data de 06.10.2010
Validare poprire - Sentinta civila nr. 7244 din data de 13.08.2010
Contract de cesiune. Neplata redeventei stipulate prin contract. Aplicarea gresita a dispozitiilor legale referitoare la admisibilitatea probei cu martori in dovedirea actelor juridice civile - art. 1191 Cod civil (art 304 Cod procedura civila) - Sentinta civila nr. 110 din data de 18.03.2003
taxa de concesiune. Stipulatie pentru altul - Hotarare nr. 115 din data de 12.01.2010