Acordarea tichetelor de masa personalului auxiliar al instantelor judecatoresti. Lipsa unei dispozitii legale imperative in acest sens. Inexistenta unei discriminari in sensul dispozitiilor art. 2 din O.U.G. nr. 137/2000
(Decizie nr. 347 din data de 22.05.2007 pronuntata de Curtea de Apel Iasi)Acordarea tichetelor de masa personalului auxiliar al instantelor judecatoresti. Lipsa unei dispozitii legale imperative in acest sens. Inexistenta unei discriminari in sensul dispozitiilor art. 2 din O.U.G. nr. 137/2000
Decizia nr. 347 din 22 mai 2007
Prin sentinta civila nr. 298 din 1 martie 2007 pronuntata de Tribunalul Vaslui a fost respinsa actiunea reclamantilor - personal auxiliar de specialitate la Judecatoria Husi, formulata in contradictoriu cu paratii M.J., M.F.P., Curtea de Apel Iasi si Tribunalul Vaslui privind obligarea acestora din urma la plata actualizata a tichetelor de masa pentru perioada 1 februarie 2004 - 2 februarie 2007.
Au motivat reclamantii ca sunt indreptatiti sa primeasca drepturile banesti cu acest titlu, chiar daca in buget nu sunt prevazute sume cu aceasta destinatie, intrucat neacordarea lor ar insemna golirea de continut a dispozitiilor art. 1 din Legea nr. 142/1998 si ar constitui o discriminare in raport cu alte categorii de salariati.
Paratul M.J. a aratat in intampinarea formulata ca legea instituie categoriile de personal care pot beneficia de alocatie individuala de hrana sub forma tichetelor de masa si stabileste totodata conditia respectarii prevederilor cuprinse in legile bugetului de stat.
Analizand prevederile din legile bugetului de stat, raportate la perioada pentru care reclamantii solicita plata contravalorii tichetelor de masa si avand in vedere ca aplicarea dispozitiilor care reglementeaza acordarea lor este conditionata de respectarea prevederilor cuprinse in legile bugetului de stat, se constata ca pretentiile afirmate de reclamanti sunt neintemeiate astfel cum in mod corect a retinut instanta de fond.
Astfel, potrivit art. 49 din Legea nr. 743/2001: "Institutiile publice finantate integral din bugetul de stat, bugetele locale si din bugetul Fondului de asigurari sociale de sanatate sau din venituri extrabugetare si alocatii din bugetul de stat, bugetele locale si bugetul Fondului de asigurari de sanatate nu pot sa-si prevada in bugetele proprii, aprobate conform legii, sume pentru acordarea tichetelor de masa", iar potrivit art. 39 alin. 4 din Legea bugetului de stat pe anul 2003, nr. 631/2002 "In bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv ale activitatilor de pe langa unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu se pot aproba sume pentru acordarea tichetelor de masa, intrucat in buget nu sunt prevazute sume cu aceasta destinatie".
Aceste dispozitii au fost reluate si in Legea bugetului de stat pe anul 2004, nr. 507/2003, care la art. 46 alin. 4 a stabilit: "In bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv ale activitatilor finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu se pot aproba sume pentru acordarea tichetelor de masa intrucat in buget nu sunt prevazute sume cu aceasta destinatie".
De asemenea, prin Legea bugetului de stat pe anul 2005, nr. 511/2004, s-a prevazut la art. 40: "In bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare subordonare, inclusiv ale activitatilor finantate integral din venituri proprii, infiintate pe unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu se pot aproba sume pentru acordarea tichetelor de masa, intrucat in buget nu sunt prevazute sume cu aceasta destinatie".
Aceste dispozitii se mentin si in anul 2006 prin Legea bugetului de stat pe anul 2006, nr. 379/2005, potrivit art. 24.
Pe de alta parte, in sens contrar sustinerilor facute de recurenti, care arata ca s-a ajuns la o aplicare discriminatorie a Legii nr. 142/1998, incalcandu-se dreptul fundamental al egalitatii tuturor cetatenilor in fata legii, insusi acest act normativ a stabilit categoriile de salariati care ar putea beneficia de tichete de masa, astfel ca toti angajatii, indiferent de sectorul din care fac parte, sunt potentiali beneficiari ai acestui drept.
Tribunalul a respins actiunea retinand ca art. 1 din Legea nr. 142/1998 nu instituie o obligatie a angajatorului de a acorda aceste sume de bani, ci doar o posibilitate, iar conform alin. 2 al aceluiasi articol "tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetare" pentru salariatii din sectorul bugetar, deci si pentru cei din justitie.
Impotriva hotararii primei instante au declarat recurs reclamantii, invocand aplicarea gresita a legii de catre tribunal si sustinand ca exista o aplicare discriminatorie a art. 1 din lege atat timp cat salariatii societatilor comerciale, ai regiilor autonome si chiar unii salariati bugetari au beneficiat de tichete de masa.
Curtea, analizand recursul l-a constatat ca fiind nefondat retinand urmatoarele:
Astfel, in conformitate cu art. 1 alin. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, salariatii din cadrul societatii comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si al celorlalte persoane juridice sau fizice care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca, pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, suportata integral pe costuri de angajator.
De asemenea, alin. 2 al art. 1 din Legea nr. 142/1998, stipuleaza ca tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetare de stat sau, dupa caz, ale bugetelor locale pentru unitatile din sectorul bugetar si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori.
In acelasi sens, la art. 5 din Norma din 14 ianuarie 1999 de aplicare a Legii nr. 142/1998, se prevede in mod expres ca pentru institutiile publice tichetele de masa pot fi acordate in limita sumelor prevazute distinct cu aceasta destinatie in bugetele de venituri si cheltuieli aprobate potrivit legii fiecarui ordonator de credite la articolul bugetar "tichete de masa".
Articolul 1 din Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor cresa stipuleaza ca societatile comerciale, regiile autonome, societatile si companiile nationale, institutiile din sectorul bugetar, unitatile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum si persoanele fizice care incadreaza personal pe baza de contract individual de munca pot utiliza bilete de valoare sub forma tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, iar la articolul 2 din acelasi act normativ se arata pentru ce anume se pot utiliza tichetele cadou, respectiv pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol pentru cheltuieli de reclama si publicitate si pentru cheltuieli sociale.
Din modul de redactare a dispozitiilor art. 1 alin. 1 din Legea nr. 142/1998 si ale art. 1 din Legea nr. 193/2006, rezulta ca angajatorul nu are obligatia de a acorda in orice conditii tichete de masa, tichete cadou si tichete de cresa, nefiind vorba de o norma imperativa.
Pentru unitatile din sectorul bugetar, tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat, insa prin legile bugetare anuale, inclusiv prin art. 24 din Legea bugetului de stat pe anul 2006, avand nr. 379/2005, s-a prevazut in mod expres ca in bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantate si de subordonare, inclusiv ale activitatilor finantate integral din venituri proprii infiintate pe langa unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu sunt cuprinse sume pentru acordarea tichetelor de masa, astfel ca orice institutie publica finantata de la bugetul de stat este in imposibilitate de acordare a unor asemenea drepturi.
Or, activitatea instantelor de judecata este finantata de la bugetul de stat, asa cum se stipuleaza in art. 131 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara.
Este gresit argumentul invocat de recurenti ca prin neacordarea tichetelor de masa si a tichetelor cadou reclamantilor, acestia ar fi discriminati in raport cu alte categorii de salariati din sectorul bugetar carora li se acorda asemenea tichete aplicandu-se in mod discriminatoriu legea si incalcandu-se in acest fel principiul egalitatii tuturor cetatenilor in fata legii, intrucat acest principiu impune aplicarea aceluiasi regim juridic unor situatii comparabile ceea ce, in speta, nu se verifica, iar prevederile legilor bugetului de stat mentionate mai sus vizeaza toate institutiile publice, cu exceptia celor finantate integral din venituri proprii.
De mentionat ca personalul din cadrul autoritatii judecatoresti, inclusiv personalul auxiliar de specialitate, beneficiaza de drepturi salariale stabilite prin legi speciale, de natura sa le asigure protectie sociala, in care nu se regaseste si dreptul la acordarea tichetelor respective.
Nici contractul colectiv de munca unic la nivel national pe perioada in discutie in cauza nu stabileste obligativitatea acordarii tichetelor de masa, lasand aceasta problema la intelegerea dintre fiecare angajator si reprezentatii salariatilor, acordarea tichetelor depinzand de veniturile realizate de angajator, astfel ca nu exista o norma imperativa care sa stea la baza acordarii acestora si desi pentru personalul auxiliar de specialitate s-a incheiat un asemenea contract, problema respectiva nu a fost reglementata, astfel ca nu exista temei legal pentru acordarea acestor tichete.
Decizia nr. 347 din 22 mai 2007
Prin sentinta civila nr. 298 din 1 martie 2007 pronuntata de Tribunalul Vaslui a fost respinsa actiunea reclamantilor - personal auxiliar de specialitate la Judecatoria Husi, formulata in contradictoriu cu paratii M.J., M.F.P., Curtea de Apel Iasi si Tribunalul Vaslui privind obligarea acestora din urma la plata actualizata a tichetelor de masa pentru perioada 1 februarie 2004 - 2 februarie 2007.
Au motivat reclamantii ca sunt indreptatiti sa primeasca drepturile banesti cu acest titlu, chiar daca in buget nu sunt prevazute sume cu aceasta destinatie, intrucat neacordarea lor ar insemna golirea de continut a dispozitiilor art. 1 din Legea nr. 142/1998 si ar constitui o discriminare in raport cu alte categorii de salariati.
Paratul M.J. a aratat in intampinarea formulata ca legea instituie categoriile de personal care pot beneficia de alocatie individuala de hrana sub forma tichetelor de masa si stabileste totodata conditia respectarii prevederilor cuprinse in legile bugetului de stat.
Analizand prevederile din legile bugetului de stat, raportate la perioada pentru care reclamantii solicita plata contravalorii tichetelor de masa si avand in vedere ca aplicarea dispozitiilor care reglementeaza acordarea lor este conditionata de respectarea prevederilor cuprinse in legile bugetului de stat, se constata ca pretentiile afirmate de reclamanti sunt neintemeiate astfel cum in mod corect a retinut instanta de fond.
Astfel, potrivit art. 49 din Legea nr. 743/2001: "Institutiile publice finantate integral din bugetul de stat, bugetele locale si din bugetul Fondului de asigurari sociale de sanatate sau din venituri extrabugetare si alocatii din bugetul de stat, bugetele locale si bugetul Fondului de asigurari de sanatate nu pot sa-si prevada in bugetele proprii, aprobate conform legii, sume pentru acordarea tichetelor de masa", iar potrivit art. 39 alin. 4 din Legea bugetului de stat pe anul 2003, nr. 631/2002 "In bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv ale activitatilor de pe langa unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu se pot aproba sume pentru acordarea tichetelor de masa, intrucat in buget nu sunt prevazute sume cu aceasta destinatie".
Aceste dispozitii au fost reluate si in Legea bugetului de stat pe anul 2004, nr. 507/2003, care la art. 46 alin. 4 a stabilit: "In bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv ale activitatilor finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu se pot aproba sume pentru acordarea tichetelor de masa intrucat in buget nu sunt prevazute sume cu aceasta destinatie".
De asemenea, prin Legea bugetului de stat pe anul 2005, nr. 511/2004, s-a prevazut la art. 40: "In bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare subordonare, inclusiv ale activitatilor finantate integral din venituri proprii, infiintate pe unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu se pot aproba sume pentru acordarea tichetelor de masa, intrucat in buget nu sunt prevazute sume cu aceasta destinatie".
Aceste dispozitii se mentin si in anul 2006 prin Legea bugetului de stat pe anul 2006, nr. 379/2005, potrivit art. 24.
Pe de alta parte, in sens contrar sustinerilor facute de recurenti, care arata ca s-a ajuns la o aplicare discriminatorie a Legii nr. 142/1998, incalcandu-se dreptul fundamental al egalitatii tuturor cetatenilor in fata legii, insusi acest act normativ a stabilit categoriile de salariati care ar putea beneficia de tichete de masa, astfel ca toti angajatii, indiferent de sectorul din care fac parte, sunt potentiali beneficiari ai acestui drept.
Tribunalul a respins actiunea retinand ca art. 1 din Legea nr. 142/1998 nu instituie o obligatie a angajatorului de a acorda aceste sume de bani, ci doar o posibilitate, iar conform alin. 2 al aceluiasi articol "tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetare" pentru salariatii din sectorul bugetar, deci si pentru cei din justitie.
Impotriva hotararii primei instante au declarat recurs reclamantii, invocand aplicarea gresita a legii de catre tribunal si sustinand ca exista o aplicare discriminatorie a art. 1 din lege atat timp cat salariatii societatilor comerciale, ai regiilor autonome si chiar unii salariati bugetari au beneficiat de tichete de masa.
Curtea, analizand recursul l-a constatat ca fiind nefondat retinand urmatoarele:
Astfel, in conformitate cu art. 1 alin. 1 din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, salariatii din cadrul societatii comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si al celorlalte persoane juridice sau fizice care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca, pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, suportata integral pe costuri de angajator.
De asemenea, alin. 2 al art. 1 din Legea nr. 142/1998, stipuleaza ca tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetare de stat sau, dupa caz, ale bugetelor locale pentru unitatile din sectorul bugetar si in limita bugetelor de venituri si cheltuieli aprobate, potrivit legii, pentru celelalte categorii de angajatori.
In acelasi sens, la art. 5 din Norma din 14 ianuarie 1999 de aplicare a Legii nr. 142/1998, se prevede in mod expres ca pentru institutiile publice tichetele de masa pot fi acordate in limita sumelor prevazute distinct cu aceasta destinatie in bugetele de venituri si cheltuieli aprobate potrivit legii fiecarui ordonator de credite la articolul bugetar "tichete de masa".
Articolul 1 din Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor cresa stipuleaza ca societatile comerciale, regiile autonome, societatile si companiile nationale, institutiile din sectorul bugetar, unitatile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum si persoanele fizice care incadreaza personal pe baza de contract individual de munca pot utiliza bilete de valoare sub forma tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, iar la articolul 2 din acelasi act normativ se arata pentru ce anume se pot utiliza tichetele cadou, respectiv pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol pentru cheltuieli de reclama si publicitate si pentru cheltuieli sociale.
Din modul de redactare a dispozitiilor art. 1 alin. 1 din Legea nr. 142/1998 si ale art. 1 din Legea nr. 193/2006, rezulta ca angajatorul nu are obligatia de a acorda in orice conditii tichete de masa, tichete cadou si tichete de cresa, nefiind vorba de o norma imperativa.
Pentru unitatile din sectorul bugetar, tichetele de masa se acorda in limita prevederilor bugetului de stat, insa prin legile bugetare anuale, inclusiv prin art. 24 din Legea bugetului de stat pe anul 2006, avand nr. 379/2005, s-a prevazut in mod expres ca in bugetele institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantate si de subordonare, inclusiv ale activitatilor finantate integral din venituri proprii infiintate pe langa unele institutii publice, cu exceptia institutiilor finantate integral din venituri proprii, nu sunt cuprinse sume pentru acordarea tichetelor de masa, astfel ca orice institutie publica finantata de la bugetul de stat este in imposibilitate de acordare a unor asemenea drepturi.
Or, activitatea instantelor de judecata este finantata de la bugetul de stat, asa cum se stipuleaza in art. 131 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara.
Este gresit argumentul invocat de recurenti ca prin neacordarea tichetelor de masa si a tichetelor cadou reclamantilor, acestia ar fi discriminati in raport cu alte categorii de salariati din sectorul bugetar carora li se acorda asemenea tichete aplicandu-se in mod discriminatoriu legea si incalcandu-se in acest fel principiul egalitatii tuturor cetatenilor in fata legii, intrucat acest principiu impune aplicarea aceluiasi regim juridic unor situatii comparabile ceea ce, in speta, nu se verifica, iar prevederile legilor bugetului de stat mentionate mai sus vizeaza toate institutiile publice, cu exceptia celor finantate integral din venituri proprii.
De mentionat ca personalul din cadrul autoritatii judecatoresti, inclusiv personalul auxiliar de specialitate, beneficiaza de drepturi salariale stabilite prin legi speciale, de natura sa le asigure protectie sociala, in care nu se regaseste si dreptul la acordarea tichetelor respective.
Nici contractul colectiv de munca unic la nivel national pe perioada in discutie in cauza nu stabileste obligativitatea acordarii tichetelor de masa, lasand aceasta problema la intelegerea dintre fiecare angajator si reprezentatii salariatilor, acordarea tichetelor depinzand de veniturile realizate de angajator, astfel ca nu exista o norma imperativa care sa stea la baza acordarii acestora si desi pentru personalul auxiliar de specialitate s-a incheiat un asemenea contract, problema respectiva nu a fost reglementata, astfel ca nu exista temei legal pentru acordarea acestor tichete.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Indemnizatii
Neacordarea indemnizatiei cuvenite presedintelui Asociatiei de proprietari - Decizie nr. 52 din data de 30.01.2014Calcularea si plata indemnizatiei de concediu de odihna acordata cadrelor didactice si didactice auxiliare din invatamantul preuniversitar pentru anul 2009 - 2010 - Sentinta civila nr. 423 din data de 20.03.2014
Scutirea de la restituirea indemniza?iei de cre?tere a copilului. Aplicabilitatea Legii nr. 126/2014. - Decizie nr. 1100 din data de 07.09.2016
Indemnizatie reparatorie. Suspendare acordare. Decizie de recuperare a sumelor incasate necuvenit. - Decizie nr. 887 din data de 08.10.2015
Realizarea de venituri incompatibile cu indemnizatia lunara pentru cresterea copilului. - Decizie nr. 4171 din data de 21.05.2014
Drepturile prevazute de Legea 284/2010 privind acordarea ajutoarelor sau indemnizatiilor prevazute la iesirea la pensie, la incetarea raporturilor de serviciu sau trecerea in rezerva nu pot fi acordate in anul 2011. - Hotarare nr. 172 din data de 16.01.2013
Acordarea indemnizatiei lunare pentru cresterea copiilor nascuti dintr-o sarcina gemelara, tripleti sau multipleti. - Hotarare nr. 4 din data de 14.01.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Majorare 15%. - Hotarare nr. 341 din data de 11.02.2013
Indemnizatia reparatorie de revolutionar. Modalitate de calcul - Hotarare nr. 215 din data de 28.01.2013
Indemnizatie pentru cresterea copilului. Reducerea cuantumului acesteia. Legalitate. - Decizie nr. 7429 din data de 06.11.2012
Indemnizatia pentru cresterea copilului. Conditia stagiului de cotizare asimilat. - Decizie nr. 2293 din data de 13.09.2011
Indemnizatia pentru cresterea copiilor proveniti din sarcini multiple. - Decizie nr. 1211 din data de 03.11.2009
Indemnizatia de dispozitiv. Persoane indreptatite. Personal contractual din cadrul primariilor. - Decizie nr. 782 din data de 15.09.2008
Recurs - aplicarea reducerii de 25% prevazuta de Legea 118/2010 indemnizatiei de concediu aferenta anului scolar 2009-2010 - Decizie nr. 1113 din data de 20.07.2011
Recurs - aplicarea reducerii de 25% prevazuta de Legea 118/2010 indemnizatiei de concediu aferenta anului scolar 2009-2010 - Decizie nr. 1113 din data de 20.07.2011
Modalitatea de calcul a indemnizatiei pentru concediul de odihna in cazul cadrelor didactice in contextul intrarii in vigoare a legii nr. 118/2010. - Decizie nr. 1094 din data de 11.06.2011
Indemnizatia de dispozitiv reglementata de dispozitiile Legii nr. 138/1999 si ale Ordinului Ministrului de Interne nr. 275/05 iunie 2002 modificat si completat prin Ordinul Ministrului Administratiei si Internelor nr. 496/28 iulie 2003. Categoriile d... - Decizie nr. 744 din data de 06.11.2008
Indemnizatia de dispozitiv prevazuta de art. 13 din Legea nr. 138/1999 si de pct. 9.2 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul M.I. nr. 275/2002, astfel cum a fost modificat si completat prin Ordinul M.A.I. nr. 4962003. Sfera subiectelor de dre... - Sentinta comerciala nr. 737 din data de 30.10.2008
Contencios administrativ. Drepturi salariale solicitate de functionari publici. Norma de hrana. - Decizie nr. 723 din data de 25.09.2009
Dreptul muncii. Stimulente primite de un consilier juridic din cadrul Ministerului Justitiei in perioada 2006 - 2008. Solicitarea acestora si de catre asistentii judiciari. - Decizie nr. 1105 din data de 05.12.2009
